آتش سوزی در منطقه حفاظت شده خامی/ درخواست بالگرد برای مهار آتش


ساعت: 10:03
تاریخ انتشار: 06/01/1401
کد خبر: 1891876

این آتش سوزی که از عصر دیروز در ارتفاعات کوه خامی و با وجود تلاش نیروهای بسیج، منابع طبیعی و محیط زیست آغاز شده است، تاکنون مهار نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح زاگرس ; آتش سوزی گسترده در مراتع و جنگل های منطقه حفاظت شده کوه خامی که از شامگاه دوشنبه آغاز شده همچنان ادامه دارد و پوشش انبوه گیاهی و جنگلی این منطقه بر سرعت و وسعت آتش افزوده است.

تلاش برای مهار آتش همچنان ادامه دارد و نیروهای بسیج، منابع طبیعی، محیط زیست و سایر سازمان‌ها و انجمن‌های حفاظتی در منطقه حضور دارند، اما گرمای هوا، باد شدید و خشکی پوشش گیاهی انبوه در کوه حامی مانع از آتش‌سوزی شد. . با یک مخمصه مواجه است.

بلوط، بنیان، کلخانک، کیکم، زالزالک و غیره. از مهمترین پوشش های گیاهی «منطقه حفاظت شده حامی» هستند که با توجه به موقعیت جغرافیایی و پوشش گیاهی و جنگلی این کوه، در صورت عدم مهار آتش، هر چه زودتر، امکان دارد. وسعت آتش سوزی به سایر مناطق حفاظت شده سرایت کرده و همچنان فاجعه بار خواهد بود.

روانبخش دیهیمی خوب فرماندار گچساران در این خصوص گفت: متاسفانه آتش در مناطق صعب العبور و ارتفاعات کوه خامی در حال گسترش است به طوری که این آتش سوزی به بالای کوه رسیده است.

وی افزود: تعدادی نیرو از منابع طبیعی، مردمی و سازمان های محیط زیستی که آموزش های لازم و مجرب را دیده اند برای مهار آتش به کوه خامی اعزام شده اند، بنابراین وسعت آتش سوزی در کوه خامی افزایش یافته و تبدیل شده است. کمربندی از ارتفاعات و مناطق این کوه صعب العبور است.

فرماندار گچساران تصریح کرد: وزش باد شدید و ارتفاعات صعب العبور باعث گسترش بیشتر و مهار آتش سوزی شد، البته برای مهار آتش از بالگرد درخواست شد.

نادر گرامی فرماندار باشت در عین حال درباره آخرین وضعیت این آتش سوزی گفت: در حال حاضر به دلیل آتش سوزی بزرگ در منطقه حفاظت شده کوه حامی کمیته بحران در این شهرستان تشکیل شده است.

وی گفت: آتش از ساعت 20 شب گذشته از منطقه گچساران به منطقه حفاظت شده خوخمی سرایت کرده است. این آتش سوزی به دلیل شرایط جوی و وزش باد شدید مانند کمربندی در ارتفاعات و مناطق صعب العبور منطقه حفاظت شده خوهامی گسترش یافت که در حال گسترش است.

گرمی ادامه داد: در حال حاضر خواستار بکارگیری نیروهای آتش نشانی شدیم و از تمام ظرفیت مردم، ادارات، محیط بانان و بسیج استفاده کردیم، هرچند با بکارگیری این سازمان ها و نیروها و هماهنگی های لازم با “سردار حکمتیان” فرمانده تیپ 48 استان فتح و همچنین اقدامات لازم برای استفاده از نیروهای بسیج برای کنترل منطقه انجام شده است.

گرمی بیان کرد: تمامی تمهیدات لازم برای تامین غذا، آب آشامیدنی و سایر امکانات مورد نیاز نیروهای مهار کننده در باشت اندیشیده شده و ما نیز مانند گچساران به دلیل دسترسی سخت به این منطقه درخواست بالگرد کرده ایم.

از این رو منطقه حفاظت شده کوه کهمی با وسعت بیش از 30 هزار هکتار زیستگاه گونه های کمیاب گیاهی و جانوری از جمله پلنگ، آهو، بز و کبک بوده و پوشش غالب آن بلوط، بلوط، بلوط، نارون، کیکم است. و زالزالک.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید