آخرین وضعیت بیماری «وبا» در کشور/ کردستان و کرمانشاه در صدر موارد

آخرین وضعیت بیماری «وبا» در کشور/ کردستان و کرمانشاه در صدر موارد

روز جدید از ابتدای امسال تاکنون 60 مورد وبا از چهار استان کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و بوشهر شناسایی و گزارش شده است که 95 درصد موارد مربوط به دو استان کردستان و کرمانشاه است. بر این اساس، 42 مورد مربوط به استان کردستان، 15 مورد در کرمانشاه، دو مورد در آذربایجان غربی و یک مورد در استان بوشهر بوده است، البته یک مورد در اوایل سال جاری در بوشهر بوده و ارتباطی با شیوع اخیر نداشته است. . تاکنون موارد ابتلا از 12 شهرستان در استان های مذکور گزارش شده است که نیمی از آنها به شهرستان مریوان مرتبط هستند.

بر اساس اعلام مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، از ابتدای سال جاری تا 19 مردادماه 60 مورد ابتلا به وبا در کشور به ثبت رسید و تقویت سامانه پایش بیماری وبا همچنان در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد. تیم در تمامی دانشگاه های علوم پزشکی کشور

علیرغم اینکه از 7 تیر تا 19 مرداد (زمان نگارش این گزارش) مورد جدیدی از ابتلا به وبا در کشور گزارش نشده است، اما تقویت سیستم مراقبت از وبا به ویژه در قالب اجرای سیستم مراقبت سندرمی، همچنان در دستور کار تیم های بهداشتی در تمامی علوم پزشکی کشور قرار دارد.

وبا یک عفونت حاد اسهالی است که توسط باکتری ویبریو کلرا ایجاد می شود. این بیماری اغلب در اثر مصرف آب یا غذای آلوده به باکتری ویبریوکولرا ایجاد می شود و معمولاً با دسترسی ناکافی به آب آشامیدنی سالم و بهداشت کافی همراه است. وبا همچنان یک تهدید برای سلامت عمومی در سراسر جهان محسوب می شود. بیشتر موارد وبا مربوط به دو قاره آفریقا و آسیا است. لازم به ذکر است که درمان مناسب و مناسب می تواند مرگ و میر این بیماری را حتی تا کمتر از یک درصد کاهش دهد.

تاکنون هفت بیماری همه گیر وبا در جهان ثبت شده است که شش مورد از آنها ناشی از بیوتیپ کلاسیک بوده است. همه گیری اخیر، که هفتمین بیماری همه گیر است، در سال 1961 در جزایر اندونزی و سولاوسی آغاز شد. این بیماری همه گیر به عنوان طولانی ترین بیماری همه گیر وبا در جهان شناخته می شود و توسط بیوتیپ التور ایجاد شده است. تقریباً در تمام قاره ها گزارش شده است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، این بیماری در 47 کشور در سراسر جهان بومی است و مناطق آندمیک افزایش موارد ابتلا به این بیماری را در مقایسه با سال‌های قبل از شیوع همه‌گیری کووید-19 گزارش کرده‌اند.

از آغاز سال 2022، سازمان بهداشت جهانی شیوع وبا را در کشورهای بنین، مالاوی، کامرون و همچنین برخی از ایالات افغانستان، پاکستان و عراق گزارش کرده است.

اپیدمی وبا در سال 1401

امسال پس از شیوع بیماری وبا در سلیمانیه، کردستان و کرکوک عراق، از 7 خرداد 1401 مواردی از این بیماری در استان کردستان کشورمان نیز گزارش شده است. بر اساس تحقیقات انجام شده، بیماران افرادی بودند که به مناطق آلوده عراق سفر کرده بودند و پس از بازگشت از سفر علائم بیماری را داشتند. در پی مشاهده موارد ابتلا در کردستان، موارد ابتلا به وبا در استان‌های کرمانشاه و آذربایجان غربی نیز مشاهده شد.

از ابتدای امسال تاکنون 60 مورد ابتلا به وبا از چهار استان کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و بوشهر شناسایی شده که 95 درصد موارد مربوط به دو استان کردستان و کرمانشاه گزارش شده است. بر این اساس، 42 مورد مربوط به استان کردستان، 15 مورد در کرمانشاه، دو مورد در آذربایجان غربی و یک مورد در استان بوشهر بوده است، البته یک مورد در اوایل سال جاری در بوشهر بوده و ارتباطی با شیوع اخیر نداشته است. . تاکنون موارد ابتلا از 12 شهرستان در استان های مذکور گزارش شده است که نیمی از آنها به شهرستان مریوان مرتبط هستند.

البته در گزارش مورخ 31 تیر 1401 در مجموع 63 مورد در کشور و 45 مورد در استان کردستان ذکر شده است، اما به دلیل عدم تایید سه نمونه از نمونه های مربوط به کردستان به عنوان موارد قطعی وبا در آزمایشگاه مرجع کشور. این موارد از فهرست بیماران وبا حذف و مجموع موارد تایید شده در کشور به 60 مورد و در استان کردستان به 42 مورد بازنگری شد.

اگرچه سن بیماران حداقل یک سال و حداکثر 82 سال گزارش شده است، اما اکثر بیماران بین 30 تا 60 سال سن داشتند که حدود 70 درصد موارد بود. بیش از 75 درصد بیماران مرد و حدود 78 درصد از بیماران شناسایی شده در مناطق شهری زندگی می کردند. همه موارد شناسایی شده بیوتیپ التور و سروتیپ اوگاوا بودند. 47 درصد از مبتلایان سابقه سفر به عراق و سایر موارد نیز سابقه تماس با این افراد مبتلا را در بیوگرافی آنها نشان می دهد. تقریباً در 72 درصد موارد، تصویر بالینی متوسط ​​تا خفیف است و در 28 درصد موارد، بیماران دارای تصویر بالینی شدید هستند. حدود 60 درصد بیماران به صورت سرپایی درمان می شوند و سایر موارد نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند. تاکنون هیچ مورد فوتی گزارش نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید