آقای رئیس جمهور! در گلخانه مصاحبه انجام ندهید / به سوالات مرتبط پاسخ ندهید

آقای رئیس جمهور!  در گلخانه مصاحبه انجام ندهید / به سوالات مرتبط پاسخ ندهید

روز جدید تا زمانی که مقامات رژیم از مصاحبه با روزنامه نگاران آزاد و مستقل خودداری کنند، هرگز نمی توانند افکار عمومی را قانع کنند.

در مصاحبه های نمایشی که خبرنگار مصاحبه کننده یا اجازه ندارد از مصاحبه شونده سوال کند یا تمایلی به این کار ندارد، نباید از مسئولان انتظار داشت که به سوالات عمومی پاسخ دهند و مردم احساس کنند که صحبت کرده و پاسخ داده اند.

این نوع مصاحبه دستوری یا نمایشی مختص این دولت نیست. دولت های قبلی هم همین بیماری را داشتند و نمی خواستند جواب واقعی بدهند. این یکی از مشکلات اصلی رسانه ای است که جامعه ما با آن مواجه است. حتی مصاحبه با مقامات ارشد با رسانه های داخلی و خارجی که دو یا سه بار در سال انجام می شود به شدت کنترل می شود و به خبرنگاران اجازه می دهد سوالات خود را از نظر زمان و تعداد سوالات خبرنگاران به صورت گزینشی انتخاب کنند. عنان اختیار نیز مسئولیت مصاحبه شوندگان را بر عهده دارد.

با این حساب به مصاحبه تلویزیونی رئیس جمهور به مناسبت صدمین روز از دولت سیزدهم می رویم و بدون تعارف و البته با ذهنی خالی از حب و بغض به رئیس جمهور می گوییم این مصاحبه قابل تامل نیست. مصاحبه موفق این یک ارزیابی واقعی است که ما در رسانه ها با دیدن این مصاحبه نخواستیم به چنین نتیجه ای برسیم اما از این اتفاق متاسفیم.

جناب رئیس جمهور به سوالات مربوطه پاسخ نداده اید. مثلاً از شما پرسیدند که وقتی دولت ما شروع به کار کرد، پولی نبود و از بانک مرکزی وام نگرفتیم، اما باز هم حقوق می دادیم، چطور توانستید این کار را انجام دهید و آن پول را از کجا آورده اید؟ شما پاسخ دادید که باید جلوی فرار مالیاتی را بگیریم و اموال بلااستفاده دولتی را به پول تبدیل کنیم. آنها باید برای حل مشکلات آینده مناسب باشند، اما نمی توانند پاسخی برای این سوال باشند که چگونه مشکل فعلی بی پولی را حل کردید. همینطور در مورد کالاهای اساسی و تامین واکسن از خارج از کشور نیز از دادن پاسخ صریح بر اساس آمار خودداری کردید. به این ترتیب بپذیرید که نمی توانید شنونده را قانع کنید پس می گوییم مصاحبه شما موفق نبوده است.

مصاحبه کننده به تعهد خود مبنی بر بی پاسخ گذاشتن سوالات خود عمل نکرد و به جای ادامه دادن به سوالات تا رسیدن به پاسخ قانع کننده، با عباراتی مانند “خیلی خوب و بسیار خوب” از موضوع صرف نظر کرد. این را حتی برخی از مجریان تلویزیون در شب مصاحبه شما اعلام کردند. روش تظاهر به عالی بودن پاسخ ها با معیارها و معیارهای معمول رسانه ها مطابقت ندارد و مصاحبه را به گپ دوستانه تبدیل می کند و آن را تا حد شوخی رسانه ای تنزل می دهد که در شأن مسئولان ارشد نظام اسلامی نیست. جمهوری.

اعتماد همچنین در یادداشتی نوشت: رئیس جمهور تقریباً هیچ حرف غیرمنتظره ای نزد و توجه کرد که دولت سیزدهم چه کارهایی را خوب انجام می دهد و چه اراده ها و ایده های درخشانی برای آینده دارد و البته دولت دوازدهم تا چه اندازه بد و بی تدبیر بود تا اینکه چشمانتان را ببندید و همین روزهای 8 سال پیش را در ذهنتان تصور کنید، می بینید که آقای حسن روحانی همین حرف ها را می زند، همان وعده ها را می دهد و همان نسبت ها را به دولت قبل از خودش نسبت می دهد. حتی اگر به ۱۶ سال پیش برگردید، همان صحنه تکراری را خواهید دید

اگر رهبران قوا فکر می کنند باید با مردم صحبت کنند و همانطور که آقای ریسی می گوید، اگر خود را رئیس جمهور همه می داند، نباید پاسخ سؤالات را در تلویزیون به تنهایی در برابر رسانه های دولتی قرار دهد. اگر رئیس جمهور همه است باید در مقابل رسانه های مختلف اعم از حامیان، منتقدان و خبرنگاران خارجی قرار بگیرد و خود را به چالش بکشد. از این حیث همه روسای جمهور سابق از حسن شهرت برخوردارند و چه خوب است که رئیس دولت سیزدهم نیز همین مسیر را طی می کند. اگر مشاوران آقای ریسی او را از پاسخگویی به رسانه های مختلف منع می کنند، در واقع ضعف خود را می پوشانند. آقای رئیسی ژست دموکراتیک قابل قبولی دارد و اگر در چهار سال آینده (شاید 8 سال) توسط خبرنگاران آزمایش شود، می تواند کاملاً قابل مقایسه با افکار عمومی باشد و حتی از پیشینیان خود پیشی بگیرد.

تهیه مصاحبه های گلخانه ای برای مدیرعامل، ضمن محافظت از او در برابر آفتاب، باران و باد رسانه ها، او را به همان اندازه آسیب پذیر می کند و در مقابل نسیم کوچک رسانه ای که ناگهان از پنجره می وزد، سرما بخورد!

دیدگاهتان را بنویسید