آمادگی ایران برای مبادله روزانه ۴۰ میلیون متر مکعب گاز

ساعت: 16:29
تاریخ انتشار: 1300/10/18
کد خبر: 1798922

وزیر نفت با بیان اینکه زیرساخت های کافی برای واردات و مبادله گاز وجود دارد، گفت: آمادگی داریم روزانه 40 میلیون مترمکعب گاز یا 10 تا 15 میلیارد مترمکعب در سال انتقال دهیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جواد اوجی پس از دیدار با هیئت ترکمنستان که امروز در وزارت نفت برگزار شد، به نتایج خوب این دیدار اشاره کرد. ما در زمینه های مختلف مرتبط با انرژی صحبت های خوبی داشتیم.

وی با تشریح تاثیر تبادل گاز ترکمنستان از طریق ایران به آذربایجان از اوایل دی ماه امسال، گفت: به عبارتی سالانه 1.5 تا 2 میلیارد مترمکعب را رصد می کنند.

امضای اسناد همکاری ایران و ترکمنستان

وزیر نفت با بیان اینکه امروز و فردا (۲۸ و ۲۹ آذر) اسنادی بین دو کشور امضا می شود، گفت: این اسناد توسط کارشناسان و کارشناسان ایرانی ترکمنستان دوست و برادر تهیه شده و مربوط به نفت است. و میادین گازی دو کشور ظرفیت خوبی برای همکاری در این زمینه ها دارند.

اوجی افزود: در قراردادهایی که امروز و فردا منعقد می شود، بر احیای قرارداد گاز و همچنین افزایش سوآپ با کشورهای همسایه تمرکز خواهیم کرد. همچنین مذاکرات خوبی در زمینه انرژی، پالایش فرآورده های نفتی و تبادل خدمات فنی و مهندسی انجام شد.

وی بر لزوم تمرکز بر افزایش سهم تجارت انرژی تاکید کرد و گفت: محور اصلی اسناد پیش رو افزایش سهم تجارت انرژی در گاز، فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی است.

وزیر نفت با بیان اینکه زیرساخت های کافی روزانه تا 40 میلیون مترمکعب گاز برای واردات و مبادله گاز از ترکمنستان وجود دارد، گفت: امروز به کشور دوست و برادر خود اعلام کردیم که آماده واردات و مبادله هستیم. گاز با کشورهای همسایه تا 40 میلیون متر مکعب در روز به عبارتی 10 تا 15 میلیارد متر مکعب در سال داریم.

اوجی عزم دولت سیزدهم و وزارت نفت برای توسعه روابط بین الملل را برشمرد و گفت: خدای ناکرده با توجه به عزم وزارت نفت ایران و وزارت نیرو ترکمنستان می توانیم بالاترین سطح روابط را با این کشور داشته باشیم. ترکمنستان به ویژه در زمینه انرژی.

عزم ترکمنستان برای توسعه همکاری با ایران

رشید مرداف وزیر امور خارجه ترکمنستان با اشاره به گذشته خوب همکاری های انرژی این کشور با ایران گفت: با توجه به پتانسیل و زیرساخت های موجود، مصمم به توسعه همکاری ها هستیم و برای این کار آمادگی داریم.

وی با ابراز خرسندی از مذاکرات سازنده گفت: امروز مذاکرات شفاف و خوبی در مورد توافقنامه گازی که در سالهای استقلال ترکمنستان منعقد شد، انجام شد. در آینده هم همکاری هایی داشتیم.

وی در تشریح تجربه همکاری های گازی ترکمنستان و ایران گفت: تجربه خوبی در زمینه انتقال گاز طبیعی به ایران داشتیم که از سال 1376 آغاز شد و گاز طبیعی از سه مسیر به ایران صادر می شد.

وی گفت: ما تجربه خوب و مثبتی در همکاری با ایران داریم. با توجه به پتانسیل و زیرساخت هایی که وجود دارد، مصمم به توسعه همکاری ها هستیم و ترکمنستان برای این کار آماده است.»

همکاری در حوزه پتروشیمی و گاز در حال پیگیری است

مردوف در تشریح مذاکرات با وزیر نفت ایران گفت: در جلسه امروز برخی از جنبه ها و گزینه های همکاری را با آقای اوجی بررسی کردیم. دو کشور می توانند در حوزه پتروشیمی و گاز با یکدیگر همکاری کنند و از تجربیات هر دو کشور بهره ببرند.

وی ویژگی‌های مشترک حوزه خزر را برشمرد و گفت: در نظر داریم همکاری‌ها را با جمهوری اسلامی ایران در حوزه دریای خزر و میادین نفتی ترکمنستان توسعه دهیم و امروز برخی موضوعات در این حوزه را مورد بحث و بررسی قرار دادیم و منتظر همکاری در حوزه‌های نفتی هستیم. در آینده نزدیک «توسعه دریای خزر.

معاون نخست وزیر ترکمنستان در پایان با بیان اینکه ترکمنستان آماده توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران در همه زمینه ها است، گفت: آمادگی کامل برای توسعه روابط به ویژه در بخش انرژی که یکی از بخش های استراتژیک است، هستیم. کشورها “.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید