آمریکا: مذاکرات در وین ناامیدکننده بود

آمریکا: مذاکرات در وین ناامیدکننده بود

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه در پاسخ به سوال خبرنگاری به خبرنگاران گفت که از رئیس جمهور آمریکا پرسیده است که آیا مذاکرات در وین به خوبی پیش می رود؟

سخنگوی کاخ سفید در مورد ادعاها مبنی بر اینکه رئیس جمهور طیف گسترده ای از گزینه ها را در اختیار دارد اظهار نظری نکرد، اما گفت رویکرد و علاقه ما همچنان دیپلماتیک است.
جنی ساکی بار دیگر تاکید کرد که دور قبلی مذاکرات ناامیدکننده بود و ایران برای حرکت به جلو از شش دور قبلی بر سر میز مذاکره ننشسته است.

وی افزود: همه مذاکره کنندگان برای رایزنی به کشورهای خود بازگشته اند و باید فضای لازم را برای این گونه رایزنی ها برای آنها فراهم کنیم.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز اخیرا اعلام کرد: توافق باید جامع باشد تا مردم نتایج آن را به صورت ملموس احساس کنند.

امیر عبداللهیان افزود: توافق باید جامع باشد تا مردم نتایج را به صورت ملموس احساس کنند. ما برای دستیابی به یک توافق خوب جدی هستیم. توافق باید جامع باشد تا مردم نتایج را به صورت ملموس احساس کنند. آنچه که هیئت ایرانی به عنوان متن مکتوب ارائه کرد، کاملاً در چارچوب برجام است و چیزی فراتر از برجام در آن وجود ندارد و مطالبات پسا برجام در متن وجود ندارد. در ادامه مذاکرات، انتظار می‌رود طرف‌های مقابل با پیشنهادات و پاسخ‌های ملموس از جمله لغو تحریم‌ها به وین بیایند و از سرزنش یکدیگر دست بردارند. در این مورد، معامله خوبی وجود دارد. ما مسیر دیپلماسی و مذاکره در وین را در منطق مذاکره و تفاهم دنبال خواهیم کرد.

دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 که روز دوشنبه 9 آذرماه در شهر وین اتریش برگزار شد، روز جمعه (12 آذر) پایان یافت.

علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین، پس از نشست کمیسیون مشترک شورای امنیت سازمان ملل متحد با بیان اینکه سایر کشورها باید برای بررسی متون پیشنهادی ایران به پایتخت ها بازگردند، گفت: جمهوری اسلامی از کشورها انتظار دارد اسناد و مدارک مستند و مستدل ارائه کنند. و پاسخ منطقی به متون ایرانی.

معاون وزیر امور خارجه ایران پیش از سوار شدن به هواپیما به خبرنگاران ایرانی گفت: جمهوری اسلامی ایران با هیئت جدیدی متشکل از کارشناسان و مسئولان در حوزه مسائل اقتصادی، مالی و بانکی وارد مذاکره شده است. این نشان دهنده عزم جمهوری اسلامی ایران برای ورود به مذاکره با هدف دستیابی به توافق بود. این نکته بر طرف مقابل تأثیر گذاشت و برخی از طرفین در مذاکراتی که در جلسات انجام دادیم اشاره کردند که ترکیب هیئت نشان دهنده عزم جمهوری اسلامی ایران برای ورود به مذاکرات است. نکته دوم اینکه در این دوره از مذاکرات، جمهوری اسلامی ایران در پرتو دولت جدید، تیم مذاکره کننده جدیدی را در ایران تشکیل داد که نظرات خود را در مورد موضوعات در دستور کار به صورت مکتوب به طرف مقابل ارائه کرد.

این دیپلمات کشورمان افزود: در دو حوزه یکی لغو تحریم های غیرقانونی و سرکوبگرانه و همچنین در موضوع اصلی، دیدگاه های تیم مذاکره کننده ایرانی را به صورت مستدل و مستند در قالب دو سند ارائه کردیم. البته وقتی این موضوع به طرف مقابل ارائه می‌شود، مبنای مذاکره است و قاعدتاً طرف مقابل باید به این پیشنهادها پاسخ مستدل و مستند بدهد.

حفاری ها بیان کردند: از آنجایی که طرف مقابل باید با سرمایه های خود رایزنی می کرد تا پاسخ مستند و مستدل به این پیشنهادات ارائه شود، پیشنهاد کردند مذاکرات برای چند روز متوقف شود تا بتوانند به پایتخت ها بروند و دستورالعمل ارائه را دریافت کنند. ایران اسلامی به وین بازگشته است، ما حتی در آخرین جلسه کمیسیون مشترک بارها اعلام کرده ایم که جمهوری اسلامی ایران و تیم مذاکره کننده ما آماده ادامه مذاکرات همزمان هستند، آنها می خواستند پاسخ جمهوری اسلامی را بدهند. ایران این درخواست را مطرح کردند و ما پذیرفتیم که برای هفته آینده به پایتخت هایشان برویم و پاسخ ها را برای طرف ایرانی به عنوان مبنای مذاکرات دو کشور ارائه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید