آموزش: دانشجویان معترض در حوادث اخیر مشکلی برای ادامه تحصیل ندارند. ما این افراد را متخلف نمی دانیم

آموزش: دانشجویان معترض در حوادث اخیر مشکلی برای ادامه تحصیل ندارند.  ما این افراد را متخلف نمی دانیم

اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان معترض در حوادث اخیر مشکلی برای ادامه تحصیل ندارند، ما این افراد را اغتشاشگر نمی دانیم بعد از اینکه همه دانش آموزان معترض هستند.

نشست خبری اعزام دانش آموزان به اولین اردوی زیارتی مشهد مقدس صبح امروز 17 بهمن ماه با حضور معاون پرورشی و فرهنگی رئیس جمهور و رئیس سازمان دانش آموزی برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی رئیس جمهور با بیان سابقه طولانی اردوها گفت: وضعیت اردوها بسیار تاثیرگذار است چرا که در زمان های غیررسمی نیز حوزه نفوذ بیشتر است؛ اما در این راستا وضعیت اردوها بسیار تاثیرگذار است. در زمان‌های غیررسمی هیچ رتبه‌بندی و امتیازی وجود ندارد و فرد آزادی عمل و انتخاب و گذراندن وقت با همسالان خود را به صورت عادی دارد. به همین دلیل است که تأثیر برنامه های آموزشی و فرهنگی دو چندان می شود.

باقرزاده اهمیت این بعد از آموزش را در اقصی نقاط جهان برشمرد و تصریح کرد: در ایران از ابتدای انقلاب اسلامی فرصت سفرهای اردویی و آموزشی ویژه و مهم بوده است. اگر این سفرها با امور معنوی همراه باشد تاثیر آن دو چندان می شود. در سازمان دانش آموزی دو ماموریت تشکیل گروه های جهادی و سفرهای آموزشی داریم که قرار شد با سفر به اماکن متبرکه و متبرکه و با تلفیق موقعیت های معنوی و تربیتی تاثیر بهتری داشته باشند.

وی افزود: مخاطبان این برنامه افراد خاص هستند و دانش آموزان پایه های هفتم، هشتم و نهم، دختر و پسر از سراسر کشور و همچنین از جمله کسانی هستند که تا به حال موفق به سفر به مشهد نشده اند. به دلایل مختلف و کودکان هزینه ای دریافت نمی کنند.

باکرزاده تصریح کرد: گروه خیرین، معاونت آموزشی، سازمان دانش آموزی، شهرداری مشهد، استان های مشهد و خراسان رضوی، شهرداری تهران و ادارات کل آموزش و پرورش سراسر کشور و حرم شاه عبدالعظیم حسنی با ما همکاری دارند. این مساله.

معاون آموزشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: هدف ما از این سفرهای آموزشی تشویق مسئولیت پذیری، شناخت و رشد شخصیت دانش آموزان است. همچنین یکی از اهداف عبادت اولی انس و الفت با اهل بیت، شناخت ارزش زمان و مکان و ایجاد شبکه بین معلم و دانش آموز است. کار تربیتی اثر نقطه ای، عرضی و یکباره دارد، اما ماندگار نیست و کار آموزشی مستمر اثرگذار می ماند.

باقرزاده خاطرنشان کرد: 4 هزار و 500 دانش آموز زیارت اولی در مرحله اول هستند و تا پایان امسال 500 نفر برای 9 دوره راهی مشهد خواهند شد.

وی افزود: اولین گروه اعزامی از استان مرکزی، خراسان جنوبی، شهرستان های تهران و … خواهد بود. سال آینده این اردوها در سایر استان ها نیز برگزار می شود. دانشجویان دو شب و سه روز در مشهد هستند. در این سفر آشنایی با آداب زیارت، تأثیرات حضرت رضا (ع) در ایران و گسترش علوم وحیانی توسط ایشان برای بچه ها تشریح می شود.

باقرزاده بیان کرد: جمعی از مربیان در اردوگاه ثامن الائمه مشهد مستقر هستند و برنامه های این سفر با محوریت شادی خواهد بود. در سفر اول به دلیل اهمیت مباحث مربوط به دختران، 4500 دانش آموز زیارت اولی از پایه های هفتم، هشتم و نهم هستند.

وی تاکید کرد: هنوز از برنامه های درسی مدارس راضی نیستیم اما برای آن برنامه داریم. اتحادیه انجمن های اسلامی طرحی به نام مدرسه انقلاب دارد که در آن مراحل انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن توسط دانش آموزان تبیین می شود. بسیج دانشجویی نیز کانون های گفتگو را دنبال می کند.

وی از لزوم افزایش ظرفیت پذیرش مربی و مشاور آموزشی در دانشگاه فرهنگیان گفت و ادامه داد: تاکنون از 250 هزار نفر تنها 1000 نفر در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شده اند.

وی افزود: برای رفع نواقص دو راه مشاوره وجود دارد. از طریق آزمون ماده 28 که حدود 11 هزار نفر را جذب خواهیم کرد و در دعوتنامه برای جذب مشاوره از این آزمون، ویژگی های ذاتی و تحصیلات مرتبط با علوم تربیتی، سن مناسب و سابقه فعالیت های آموزشی در مساجد و مدارس مشخص شد. این افراد مهم هستند و دوره های ویژه ای برای آنها در نظر گرفته ایم و این بخشی از فرآیند جذب پس از اتمام موفقیت آمیز این دوره آموزشی خواهد بود.

باقرزاده درباره دانش آموزانی که در حوادث اخیر دچار مشکل شده اند و احتمالا به کانون های اصلاح و تربیت مراجعه کرده اند، توضیح داد: برخی از این دانش آموزان ممکن است رفتارهای غیرعادی داشته باشند و این رفتارها بیشتر خارج از مدرسه و مربوط به همین موضوع باشد. روزهای اول شلوغ بود و در ماه دوم وقایع اخیر در مدرسه مشکل چندانی نداشتیم و باید فرصت گفت و گو را به این دانش آموزان و همه بچه ها داد و باید این فرصت را ایجاد کرد گفتگو با این افراد

وی ادامه داد: دانشجویانی که سوال و ابهام داشتند به یک برنامه 24 ساعته دعوت شدند و سوالات خود را مطرح کردند و شاید سوالاتشان حل نشد اما حداقل شنیده می شد حتی مدیران و فرمانداران هم وارد شدند تا بچه ها یک جمله را بشنوند. در سمپاد حتی وزیر آموزش و پرورش از مدارس بازدید کرد.

وی گفت: در پی این اتفاقات تیم مشاوره اورژانسی تشکیل دادیم و حتی با خانواده و مربیان آنها صحبت کردیم. دانش آموزان ما معمولاً به مشاوره تخصصی نیاز دارند زیرا پسران و دختران ما تحت تأثیر فضای مجازی قرار گرفته اند.

معاون آموزشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در خصوص احتمال ادامه تحصیل این دانش آموزان تعداد آنها را بسیار اندک عنوان کرد و گفت: ما این افراد را مزاحم نمی دانیم، دانش آموزان در نهایت اعتراض دارند. برای ادامه تحصیل و دانشجویان ما مشکلی ندارند و به هیچ وجه دخالت نمی کنند و اگر موردی برای ممنوعیت تحصیل بود گزارش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید