آیا تهیه کننده بولتن های فارس را دستگیر کردند؟

آیا تهیه کننده بولتن های فارس را دستگیر کردند؟

مطهره شفیعی: نویسنده خبرنامه فارس دستگیر شد؟ طی روزهای گذشته خبر دستگیری عباس درویش توانگر معاون خبرگزاری فارس که به عنوان خبرنامه نویس مطرح معرفی شده بود در توییتر منتشر شد و سایت ارشا نیز نوشت: «برخی کانال های خبری مبنی بر شایعات تایید نشده حاکی از بازداشت یکی از تهیه کنندگان بولتن محرمانه خبرگزاری فارس در روز پنجشنبه است. وی از مدیران ارشد خبرگزاری فارس است. در صورت تایید دستگیری این مدیر فارس، باید به روزی برگردد که علی القاصی، قاضی عالی استان تهران، به دادسرای عمومی و انقلاب تهران اجازه تشکیل کارگروه تخصصی متشکل از کارشناسان فنی و حرفه ای را صادر کرد. مسئولان ذیربط برای بررسی ابعاد حمله سایبری به خبرگزاری فارس، رئیس کل دادگستری استان تهران همچنین تاکید کرد: در صورت قصور یا تقصیر افراد، اقدامات قانونی لازم انجام خواهد شد.

ردی که رد نشد

سوژه بولتن های محرمانه خبرگزاری فارس در روزهای اخیر بر سر زبان ها افتاده است. ماجرا از 13 آذرماه از زمانی آغاز شد که گروه هکری «پاداش سیاه» با ادعای هک شدن خبرگزاری فارس، اطلاعات محرمانه ای را از سامانه داخلی این خبرگزاری به دست آورد. این گروه هکری در ابتدا ویدئویی را منتشر کرده و آن را به یکی از خبرنگاران این خبرگزاری نسبت دادند که مسئولان فارس آن را تکذیب کردند و علی هزاریان نماینده تهران در شورای اسلامی نیز از حمله رسانه ای به خبرنگار فارس خبر داد. که «خبرنگاران آبروی خود را برای حفظ نظام و انقلاب به خطر انداختند. در وقایع اخیر، جریان ضدانقلاب نتوانست اکثریت جامعه عزیز ایران را به همراه داشته باشد و فضا را به سمت ایجاد چالش جدیدی سوق دهد، لذا این جنبش مانند دهه 60 به ترور تبدیل شد. یکی از آخرین قتل ها، قتل رسانه ای خبرنگار فارس بود.

فارس تایید کرد؛ نقد عبدی

سپس تعداد زیادی بولتن منتشر شد و ادعا شد که توسط یکی از عوامل فارس تهیه و در اختیار فرمانده سپاه قرار گرفته است. خبرگزاری فارس با انتشار سلسله توئیت هایی مبنی بر تایید خبر هک شدن این خبرگزاری توسط گروه «پاداش سیاه» اذعان کرد که بولتن های محرمانه این خبرگزاری که «جهت اطلاع برخی مسئولان» تهیه شده است. به هکرها داده شد. این خبرگزاری اصولگرا محتویات بولتن های محرمانه را «رصد شایعات محافل رسانه ای، شایعات فضای مجازی و ادعای رسانه های بیگانه» معرفی کرد که فارس «فرصتی برای راستی آزمایی» نداشته است. این اقدام با انتقاداتی مواجه شد، چنانکه عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: «رسانه ها ساختاری مغایر با دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی دارند و مبتنی بر شفافیت و نفی حریم خصوصی هستند. این تفاوت در ارتباطات بین فردی تیم و فضای باز اتاق خبر مشهود است. اگر رسانه‌ها به فعالیت‌هایی بپردازند که با کارکردشان همخوانی ندارد، نتیجه آن چیزی می‌شود که در افشای بولتن‌های فارس می‌بینید».

سلاما نمیدونه فارس میدونه؟

عبدی خاطرنشان می‌کند: «عده‌ای سعی کردند اصل ماجرا را انکار کنند که اصولاً فرماندهی سپاه به این بولتن‌ها نیازی ندارد یا حتی می‌گفتند این بولتن‌ها به‌طور خودسرانه توسط یک نفر تهیه شده است و مثل همیشه افراد ذیصلاح و فاقد صلاحیت در این باره اظهار نظر کردند. سوال.” تسنیم به نقل از یک منبع آگاه در سپاه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که فرمانده سپاه به بولتن و موضوعی که عبدی به آن اشاره کرده نیازی ندارد. این منبع آگاه گفت: این ادعا که فرمانده کل سپاه از طریق بولتن تهیه شده توسط یکی از مقامات رسانه ای هرگونه خبری را دریافت می کند، غیر واقعی و کذب است. فرمانده سپاه، فرمانده ارشد، یکی از ارکان مهم نیروهای مسلح است که علاوه بر یگان های رزمی، واحدهای اطلاعاتی و پدافندی پیشرفته را در خود جای داده و از طریق آنها و همچنین از طریق جلسات کلان، بیشترین دسترسی را به اطلاعات لازم دارد. و جلسات محرمانه نظام; بنابراین مضحک است که ادعا کنیم یک خبرنگار یا مسئول خبرگزاری مسئول تهیه بولتن محرمانه برای فرمانده کل سپاه بوده است. یکی از نشانه های مضحک بودن این ادعاها در فضای مجازی، درج اخبار جعلی و نقل قول از فرمانده کل سپاه است! آیا این بدان معناست که فرمانده کل سپاه دستور می دهد بولتنی منتشر شود تا معلوم شود او چه گفته یا چه کرده است؟»

کار به سر رسید

موضوع بولتن های طبقه بندی شده فارس به جلسه روسای ستاد هم رسید. رؤسای قوای مجریه، مقننه و قضائیه در نشست سران قوا که روز شنبه به میزبانی دفتر رئیس جمهور برگزار شد، اخبار کذب و بی اعتبار را بخشی از عملیات روانی دشمن و در چارچوب فتنه‌های اخیر دانستند و گفتند: آنها را رد کردند. اخبار بی اساس و جامعه آگاه و بصیر ایران اسلامی نیز نشان داده است که تحت تأثیر این گونه جریانات که با هدف موج سواری و بر هم زدن ثبات جامعه است، قرار نخواهند گرفت. مهدی فضائلی، معاون دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری نیز نوشت: «علاوه بر اینکه اکثر اخبار و مواضع منتسب به رهبر معظم انقلاب در بولتن خبری گروه رسانه است. به دلیل نادرست، ناقص و گاه کذب بودن باطل هستند، باید نیت شوم دشمن ارائه اخبار کذب مانند اخبار این بولتن مخفی بود.

تسلیت مهر به «پرس»

رسانه‌های وابسته به فارس چاره‌ای جز دلجویی از دوستان خود ندارند، مانند مهر که نوشت: «دشمن مدعی است رسانه‌های ایران نه اعتبار دارند و نه مخاطب!» اگر اینطور است چرا باید رسانه‌های داخلی را هک کنند و تحسین کنند. حمله سایبری به خبرگزاری فارس با هشتگ #دروازه_فارس؟

سرنوشت خبرنامه نویسان

کسانی که امروز در دام خبرنامه سازی افتادند به همین فکر هستند که سال هاست علیه خاتمی و اصلاح طلبان خبرنامه های مخرب تهیه کرده اند و شاید فکر نمی کردند روزی برای همفکران خود در خبرنامه نویسی دچار مشکل شوند. مردم.

دیدگاهتان را بنویسید