آیا جلسات رایگان است؟ | روز جدید

آیا جلسات رایگان است؟

روز جدید : «تجمع» و «حق اعتراض»; کلماتی هستند که امروزه زیاد دیده و شنیده می شوند. فضای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور به گونه ای است که صدای اعتراض در همه جا به گوش می رسد و عده ای در اعتراض به وضعیت خود تجمع کرده اند. از تجمع سه روز پیش مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی در اعتراض به بی توجهی دولت به حقوق بازنشستگی و معیشت آنها گرفته تا تجمعات و اعتراضات مردمی اصفهانی ها بر سر آب و تجمع خانواده های بیماران SMA در مقابل مجلس. در سال 1998 مردم به سمت قیمت بنزین روی آوردند که به خشونت تبدیل شد. همه اینها نشان می دهد که موضوع «تجمع» دغدغه مردم و دولت و مجلس است. در جلسه علنی مجلس در آبان ماه، طرحی درباره «نحوه تشکیل تجمعات و راهپیمایی ها» اعلام شد که در مجلس قبلی باقی ماند و دلیل این طرح خلأ قانونی در برگزاری تجمعات و اعتراضات بود. . نکته مهم در این زمینه این است که آیا با تایید ایشان تجمعات آزادانه برگزار می شود؟

حالا رئیس کارگروه تجمعات قانونی مجلس به ایلنا گفت: این طرح در دو سه جلسه دیگر در این کارگروه بررسی می شود و پس از آن به کمیسیون و سپس مجلس می آید.

احمد علیرضا بیعی همچنین به افزایش تعداد تجمعات اشاره کرد و گفت: تعداد تجمعات در کشور در سال گذشته و امسال آمار قابل توجهی است که شاید بیش از 93 درصد این تجمعات صنفی و کارگری بوده است. در این فرآیند “وضعیت فعلی فقط مدیریت می شود”.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در راهپیمایی اصفهان می بینید که با وجود صبری که در ابتدا هم مردم و هم دولت از خود نشان دادند، مشکلات جدی به وجود آمد اما بعد به خشونت تبدیل شد. ما تلاش می کنیم این قانون را هر چه سریعتر تصویب کنیم. حقوق مردم باید رعایت شود».

علیرضا بیگی درباره آنچه در این طرح به دنبال آن هستند، گفت: در این طرح می خواهیم برگزارکنندگانی که تعریف آن طبق قانون احزاب یا اتحادیه ها مشخص است، بتوانند به بخشداری یا فرمانداری اطلاع دهند و نه با مجوز برگزاری تجمع. می دانید که به دلیل فقدان قانون در این زمینه، نه مردم از حقوق و تکالیف خود اطلاع دارند و نه پلیس و مأموران از دامنه اقدامات خود مطلع هستند، زیرا نه متن مکتوب در این زمینه وجود دارد و نه دادگاه و دادگاه ها قوانین “بر اساس آن متخلفان باید مجازات شوند.”

نکته مهم ضمانت حاکمیت قانون است چرا که بر اساس اصل 27 قانون اساسی «تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها بدون سلاح، مشروط بر اینکه مخل به مبانی اسلام نباشد، آزاد است. علیرضا بیگی گفت: در تهیه این طرح سعی شده است دستگاه دولتی با توجه به نگرش و ضوابط خود از برگزاری جلسات جلوگیری کند و این ربطی به صدور مجوز و مجوز ندارد. این تجمع در تضاد با اسلام است یا ترس از ناراحتی و مسلح شدن دارد، باید پاسخگو باشد و دلایل و مستندات خود را ارائه دهد و هر چه این شورا نتیجه بگیرد، برای رعایت آن، دریافتی هم از مجری تجمع لازم است. و قوه مجریه: «این یکی از تضمین هایی است که ما برای حقوق بشر داریم.

یک بار دولت دوازدهم آیین نامه ای برای تجمعات صادر کرد که علیرضا بیگی درباره این طرح اظهار داشت: البته دیوان عدالت اداری به این دلیل که بر اساس اخذ مجوز بوده، این حکم را نقض کرده است زیرا با اصل 27 قانون اساسی مغایرت دارد.

دولت حسن روحانی در خرداد 97 تصمیم گرفت مکان‌های مناسبی را برای برگزاری تجمعات بر اساس استادیوم‌های دستجردی، تختی، معتمدی، آزادی و شهید شیرودی و همچنین پارک‌های تهران شناسایی کند. گفت‌وگو، طالقانی، ولایت، پردیسان، هنرمندان و شهر و شمال مجلس شورای اسلامی به عنوان محل تجمع مناسب شناسایی شدند. دولت دوازدهم همچنین از شوراهای تامین خواست تا شهرهای دیگر را به عنوان یک مکان برای شهرهای زیر یک میلیون نفر و دو مکان برای شهرهای بالای یک میلیون نفر تعیین کنند.

طرح «نحوه برگزاری تجمعات» در مجلس دهم به بهمن ماه سال 96 برمی گردد که در آن نحوه برگزاری تجمعات، تامین امنیت و واکنش مسئولان به تجمع کنندگان پیش بینی شده بود و خیابانی در کنار مجلس پیشنهاد شد. در این راستا هنگام تجمع 100 نفری، 300 نفر، 700 نفر، هزار نفر، دو هزار نفر و بیشتر، نماینده مجلس، رئیس کمیسیون تخصصی مجلس، یکی از اعضا باید با هیئت رئیسه مجلس ملاقات کند. نایب رئیس و رئیس مجلس در میان تظاهرکنندگان حضور داشته باشد. در پی حادثه گلستان هفتم و اعتراضات دی ماه ۹۶، مجلس و دولت چندین بار برای حل و فصل موضوع تجمعات تلاش کردند، اما دولت لایحه ای را تصویب نکرد و مجلس دهم از طرح خود صرف نظر کرد.

محل تجمع

محل تجمع، هرچند برخلاف روح اصل 27 قانون اساسی، همواره برای سیاستمداران جذاب بوده است. یکی از خاطرات حجت الاسلام، علی اکبر ناطگنوری، گفت که او تلاش کرده است تا حومه پارلمان را به مکانی مانند هاید پارک در لندن تبدیل کند. وی در جای دیگری نقل می کند: وقتی می خواستند محل ساختمان جدید مجلس را مشخص کنند، روی نقشه دیدم که اطراف مجلس قدیم باغ هایی وجود دارد و به آقای آهوندی (وزیر مسکن وقت) گفتم که مالک آن باغ ها باشد و هاید پارک را ایجاد می کنیم تا کسانی که اعتراض دارند در آن جمع شوند و شعار بدهند و پس از ابراز اعتراض، کار و حرفه خود را شروع کنند.» عبدالله نوری وزیر کشور دولت اول اصلاحات نیز سعی کرد در پارک لاله تهران تجمعات سیاسی و اجتماعی برگزار کند تا این پارک کم کم به هاید پارک تهران تبدیل شود. در دهه 60 در فصل سوم قانون احزاب مصوب 1340 که در ابتدا با مخالفت شورای نگهبان مواجه شد و با اصرار مجلس و به لطف امکان 10 روزه شورا به متون قانونی کشور اضافه شد. برای تصویب آن، مواد راهپیمایی و تشکیل اجتماعات در میادین عمومی و پارکها و تعیین احزاب برای برگزاری راهپیمایی. در ماده 28 این قانون آمده است: «بر اساس ماده 6 قانون احزاب، برای تشکیل اجتماعات و سخنرانی در میادین و پارک ها باید از وزارت کشور مجوز کتبی گرفته شود». همین ماده نشان می دهد که محل تجمع از سوی متقاضیان اعلام شده و وزارت کشور مجوز آن را صادر کرده است. اما ماده 14 آخرین قانون احزاب که در سال 1374 به تصویب شورای مناسبت رسیده بود، با تغییراتی جزئی، این بار بر رعایت ماده. در اصل 27 قانون اساسی نحوه برگزاری تجمعات به شرح ذیل آمده است: «با ابلاغ و صدور مجوز از طرف وزارت کشور و سازمان امور منطقه به استناد ماده 13 قانون اساسی. 11، بند. ماده 6 همین قانون ( رسیدگی و تصمیم گیری در مورد درخواست تجمع و راهپیمایی ) و ماده . در تبصره این ماده آمده است: «دبیران کل احزاب موظفند حداقل ۷۲ ساعت قبل از تشکیل جلسات و راهپیمایی‌ها مراتب را به دستگاه‌های ذیربط اطلاع دهند. استان ها و استان ها در استان ها و استان ها بررسی می شود و بنا به دلایل و شرایط متقاضیان مجوز صادر می شود و یا مخالفت با درخواست ها به متقاضیان ابلاغ می شود.

اما اتفاقی که با فراموشی اصل 27 قانون اساسی افتاد به ماجرای 16 تیر 1360 و درگیری مسلحانه منافقین و نیروهای انقلابی پس از برکناری بنی صدر برمی گردد. این اتفاقات مجلس را بر آن داشت تا «طرح قانونی فعالیت احزاب، انجمن‌ها و انجمن‌های سیاسی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیت‌های دینی شناخته‌شده» را بررسی کند که در بند ۲ ماده ۶ این قانون پیش‌بینی شده بود: «اصول آزاد است، اما نگهداری در پارک ها، میادین و معابر عمومی منوط به مجوز از وزارت کشور است. هیئت امنا با این طرح مخالفت کرد و در پیشنهاد جدید آمده است: «مجوز از وزارت کشور آزاد است» و بین راهپیمایی و تجمع تفکیک قائل شد. این طرح به تصویب هیات امنا رسید.

قانون و خشونت

یکی از مسائل مهم در خصوص تجمعات، خشونت آنهاست که هم در تجمعات اصفهان و هم با تجمعات معلمان اتفاق افتاد. مهرماه امسال محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون امور داخله و شوراها درباره نحوه و نحوه برگزاری تجمعات و راهپیمایی ها بر اساس طرح در مجلس به خبرنگار ایلنا گفت: حق شهروندی این است که بتواند در تجمعات و راهپیمایی ها شرکت کند. این طرح در صورت تصویب جایگاه خوبی برای مردم به خود دیده است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا محدودیتی برای برگزاری تجمعات در مجلس وجود دارد، یعنی در برخی موارد اجازه تجمع و اعتراض داده نمی شود؟ وی گفت: در این طرح چنین چیزی وجود ندارد و مردم می توانند برای هر موضوعی که مطابق با قانون باشد مجوز تجمع و اعتراض بگیرند. اگر مردم نسبت به موضوعات اعتراض و مطالباتی داشته باشند، طبق قانون می توانند مجوزهای لازم را بگیرند و مطالبات و اعتراضات خود را مطرح کنند، این موضوع مشکلی ندارد، اما اگر قانون اجرا نشود و مشکلاتی پیش بیاید، ممکن است تعارض ایجاد شود. انجام شد. وی افزود: امیدواریم با تصویب این طرح و اقداماتی که انجام می شود، افراد بتوانند به راحتی در چارچوب قانونی که تعریف شده است، اعتراضات و مطالبات خود را مطرح کنند.

وی گفت: تا زمانی که تجمعات عادی باشد و مردم مطالبات خود را مطرح کنند، سرکوبی صورت نخواهد گرفت. اما گاهی مردم می آیند و می خواهند دست تکان بدهند و از این تجمعات سوء استفاده کنند، خب مسئولان کار خود را انجام می دهند اما آنچه فراهم شده این است که مردم بتوانند مطالبات خود را داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید