آیا دستورالعمل جدید شورای خرید خودرو/رقابت ساده می شود؟

آیا دستورالعمل جدید شورای خرید خودرو/رقابت ساده می شود؟

دستورالعمل جدید شورای رقابت زمانی سخت به نظر می رسد که بدانیم دوباره به محدودیت فروش خودروهای ثبت نامی بازگشته و اعلام کرده است که امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو به اشخاص ثالث حتی در قالب نمایندگی و فروش واگذار می شود. با انتقال پول ممنوع است.

در دستورالعمل جدید شورای رقابت 9 شرط برای فروش خودرو تعیین شده است. تقریباً همه آنها را قبلاً گذرانده ایم. تنها مورد ممنوعیت فروش خودروهای تسلیم شده در قالب «رهن گذاشتن سند وسیله نقلیه» برای چندین ماه نادیده گرفته شد، اما از این پس خریداران خودرو در طرح فروش فوری و پیش فروش باید بدانند که در حداقل از نظر قانونی آنها نمی توانند برای مدت معینی این کار را انجام دهند. ، نسبت به فروش خودروهای تحویلی اقدام کنید. تعیین تکلیف واریز مبلغ به حساب های نیابتی و انسداد موجودی حساب متقاضی معادل قیمت خودرو از دیگر مواردی است که در دستورالعمل جدید شورای رقابت گنجانده شده است. البته همچنان با یک بلاتکلیفی بزرگ به نام فروش خودرو در بورس مواجه هستیم که ظاهراً باید سه شنبه هجدهم توسط باخمن برطرف شود. این چیزی است که ما تاکنون می دانیم:

بخشنامه جدید شورای رقابت چه می گوید؟

در دستورالعمل جدید شورای رقابت تاکید شده است که مانند گذشته فروش خودرو به متقاضیانی که 18 سال به بالا دارند مجاز است. داشتن گواهینامه رانندگی برای متقاضیان خرید خودرو الزامی است و متقاضیانی که در 48 ماه گذشته توانسته اند از خودروسازان خرید کنند نیز از مسابقه حذف می شوند. این بند مخصوصاً شامل افرادی می شود که 48 ماه قبل از فروش خودرو توسط ایران خودرو و سایپا صورتحساب فروش صادر شده است. سقف این بند برای سایر شرکت های خودروسازی معادل 24 ماه خواهد بود. اگر در این مدت از کارخانه خودرو خریداری کرده باشید، تا پایان مدت محدودیت دیگر امکان ثبت نام و خرید خودرو را ندارید.

دستورالعمل جدید شورای رقابت به محدودیت مهمتری می پردازد. متقاضیانی که در حال حاضر شماره ثبت فعال دارند نمی توانند برای خرید خودرو ثبت نام کنند. این کار را واقعا سخت می کند، اما اگر کسی بخواهد قوانین را دور بزند، می تواند ماشین را به تعویض پلاک ببرد و آن را به یکی از دوستان یا اعضای خانواده منتقل کند. اینکه این دسته از رانندگان را چه چیزی متوقف می کند و برای آنها مشکل ایجاد می کند چیز دیگری است.

بخشنامه جدید شورای رقابت زمانی سخت به نظر می رسد که بدانیم آنها به محدودیت فروش خودروهای ثبت نامی و تحویلی با قیمت دولتی بازگشته اند. در بند پنجم می خوانیم که انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو به اشخاص ثالث (حتی به عنوان نمایندگی) و فروش انتقالی خودرو به عنوان نمایندگی ممنوع است. عرضه کننده خودرو موظف است با ارائه روش های پیشگیرانه از انتقال اسناد خودرو به دیگران حداقل به مدت یک سال جلوگیری کند. یعنی اگر ماشین به نام شما باشد نمی توانید آن را تحویل بگیرید و سود ببرید. متأسفانه روش هایی که قبلاً برای این کار در نظر گرفته شده بود تا حد زیادی ناکارآمد بود و باید دید این بار چه راه حلی اندیشیده می شود.

همچنین در دستورالعمل جدید شورای رقابت، امکان صلح در قرارداد فروش خودرو و امکان ثبت نام و خرید خودرو توسط افراد ممنوع شده است. بند 9 از آن قسمت هایی است که باید سرعت آن را کم کرد و با دقت بیشتری مطالعه کرد. همین چند وقت پیش شرکت های خودروسازی اعلام کردند برای کوتاه کردن دست دلالان و متقاضیان ثبت نام، افتتاح حساب نیابتی و واریز 100 درصد مبلغ مورد نیاز برای خرید خودرو در طرح های قرعه کشی خودرو الزامی است. این تصمیم در کنار تمام مزایایی که داشت مورد انتقاد قرار گرفت. به عنوان مثال، برخی از افراد گفتند که قصد دارند پس از برنده شدن در قرعه کشی، هزینه خودرو را با فروش دارایی هایی مانند طلا یا گرفتن وام پرداخت کنند. در بند 9 دستورالعمل جدید شورای رقابت همچنان تاکید شده است که مبلغی از قیمت فروش خودرو باید در حساب خریدار موجود باشد. بنابراین داشتن حساب نیابتی و واریز وجه به آن قبل از قرعه کشی فروش خودرو همچنان الزامی است اما مبلغ واریزی تغییر کرده است.

در دستورالعمل جدید شورای رقابت آمده است که برای روش های فروش فوری یا اضطراری، خریداران خودرو تنها باید 50 درصد قیمت فروش خودرو را که بر اساس بخشنامه فروش اعلام می شود به حساب بانکی خود (حساب نمایندگی) واریز کنند. امکان برداشت تا پایان قرعه کشی وجود ندارد

متقاضیانی که به روش پیش فروش اقدام به خرید کرده اند، کار آسان تری خواهند داشت، زیرا مبلغ واریزی در حساب پروکسی برای آنها حداکثر 50 درصد مبلغ فروش خودرو تعیین شده است. در ردیف آخر دستورالعمل، در صورت متعادل بودن وضعیت بازار از نظر عرضه و تقاضا، محدودیت ها و شرایط فوق به پیشنهاد کارگروه خودرو و تصویب شورای رقابت قابل تعدیل یا تجدید نظر است.
آیا فروش خودرو در بورس متوقف می شود؟

دستورالعمل جدید شورای رقابت به معنای تداوم سامانه یکپارچه فروش خودرو و لزوم شرکت در قرعه کشی دوره ای است. روشی که اگرچه سرنوشت متقاضیان به شانس مربوط می شود، اما با توجه به تحویل قیمت مصوب کارخانه، در حال حاضر ارزان ترین روش خرید خودرو به حساب می آید. راه دیگر خرید خودرو از بورس کالا است که از چند ماه پیش آغاز شده و تا کنون به هر شکل ممکن ادامه دارد. در دستورالعمل جدید شورای رقابت اشاره ای به بورس نشده است و همین موضوع باعث شده تا شایعاتی مبنی بر کنار گذاشتن این روش فروش مطرح شود. مسئولان وزارت صنعت و اعضای شورای عالی بورس هنوز واکنش رسمی نشان نداده‌اند اما گفته می‌شود اعضای شورای عالی بورس روز سه‌شنبه 18 بخمن تشکیل جلسه می‌دهند و رسمیت خود را اعلام می‌کنند. موقعیت من و شما به عنوان مردم عادی و خریدار ماشین باید بنشینیم و منتظر دعوا باشیم.

دستورالعمل جدید هیئت مسابقه توسط یک موسسه بزرگ صادر شده است. آنها سال ها تلاش کرده اند تا از منافع مردم محافظت کنند و از پایمال شدن حقوق هرکسی جلوگیری کنند. شورای رقابت نیز درگیر داوری بین تولیدکنندگان مختلف است تا در چالش های بزرگ تجاری، هیچکس حق یکی را نگیرد. صلاحیت شورای رقابت گسترده است، اما به طور کلی از آنجایی که خودروها حوزه حساسی محسوب می شوند، اکثر اخبار منتشر شده در حوزه شورای رقابت در مورد قیمت خودرو است. نظر شورای رقابت در مورد عرضه خودرو در بورس مشخصا چندان مساعد نیست. محمود دودانگه، نایب رئیس شورای رقابت در آخرین موضع گیری خود به ایسنا گفت: بازار خودرو دو طرف دارد. یک طرف عرضه و یک طرف تقاضا؛ فروش خودرو در بورس کالا، منافع عرضه را به حداکثر می‌رساند، اما آیا منافع مصرف‌کننده را در نظر می‌گیرد؟ فرض کنید مجموع هزینه به اضافه سود برای یک خودرو 100 دستگاه باشد، اگر خودروساز مجاز باشد خودرو را با قیمت 200 دستگاه در یک فرآیند مزایده بفروشد، منافع مصرف کننده چگونه حفظ می شود؟

از طرفی بورس دارای دفتر و دستگیره بزرگی است. تا جایی که تصمیمات مربوط به آن در شورای عالی بورس با حضور وزیر صنعت اتخاذ می شود. خرید خودرو در بورس نسبت به بازار آزاد قطعا به نفع مردم است اما بخشی از آن سود سهم بازار است. به همین دلیل بعید است که بورس به این راحتی نسبت به خرید و فروش خودرو بی تفاوت بماند. شنیده ها حاکی از آن است که در جلسه روز سه شنبه 27 بهمن ماه شورای عالی بورس موضوع فروش خودرو را بررسی خواهد کرد. حمیدرضا دانشکظمی، عضو شورای عالی بورس در این خصوص به ایسنا گفت: موضع شورای عالی بورس مانند گذشته روشن و واضح است. این هیئت بر این باور است که نه تنها عرضه خودرو در بورس کالا باید ادامه پیدا کند، بلکه همه محصولات، نه فقط هفت تا. درصد محصولات باید در بورس عرضه شود.

دیدگاهتان را بنویسید