آیا مصوبه افزایش 10 درصدی مستمری ها لغو می شود؟

آیا مصوبه افزایش 10 درصدی مستمری ها لغو می شود؟

روز جدید در حالی که دولت امسال افزایش 10 درصدی حقوق بازنشستگان را به سایر سطوح تصویب کرد، این مصوبه مورد انتقاد اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس قرار گرفت و احتمال لغو آن وجود دارد.

به گفته میرهاشم موسوی، مدیرعامل تامین اجتماعی، مابه التفاوت افزایش ماهانه حقوق مستمری بگیران از 25 و 27 خرداد ماه به تفکیک پرداخت می شود. بر این اساس حداقل دستمزد مستمری بگیران 57 درصد و سایر سطوح 10 درصد نسبت به سال گذشته افزایش می یابد.515 هزار تن افزایش می یابد که در هر صورت این رقم به 10 درصد کاهش می یابد.

حجت‌الله عبدالملکی وزیر رفاه در پاسخ به این سوال که آیا این افزایش مستمری‌ها متناسب با نرخ تورم امسال بوده است؟، گفت: این سازمان‌ها با حداقل دستمزد هستند که حقوق آنها 57 درصد افزایش می‌یابد که 16 درصد است. بالاتر از خرید 70 درصد حداقل دستمزد، پس از 23 سال بیش از تورم افزایش یافته است.

وی در خصوص بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی خاطرنشان کرد: سازمان تامین اجتماعی مطالبات کلانی از دولت دارد و سازمان حسابرسی نیز این مبلغ را به صورت اختصاصی محاسبه می کند، چراکه برآوردها متفاوت است و حاصل انباشت مطالبات 10 ساله است در حالی که این میزان را داشته است. تصمیم بر این شد که این بدهی ها به مرور زمان پرداخت شود و مجلس امسال در بودجه 1401 90 هزار میلیارد تن فولاد برای این بخش تعهد کرده است که دولت موظف به پرداخت آن می داند، بنابراین امیدواریم با مشخص شدن این مطالبات برنامه ریزی شود. بله شما می توانید تمام ادعاها را دریافت کنید.

در حالی که وزیر رفاه بر افزایش حقوق بازنشستگان در سال جاری بیش از تورم تاکید می کند، افزایش 10 درصدی اخیر مستمری در سایر رده ها از مستمری بگیران گلایه مند است.

در همین راستا روز گذشته نشستی با حضور روسای مراکز مناطق مستمری بگیر تامین اجتماعی، اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس، رئیس کمیسیون اقتصادی، کارکنان مرکز پژوهش های مجلس، وزیر تعاون، کار و سیاست اجتماعی برگزار شد. . بهزیستی و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی بویژه مصوبه مذکور اجرا شد. در این جلسه موضوع افزایش حقوق بازنشستگان و انتقادات مستمری بگیران در سطوح دیگر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

علی عسگر بیات رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی با اشاره به این جلسه گفت: مقرر شد تا 48 ساعت آینده حقوق ها 10 درصد افزایش یابد. سایر سطوح بازنشستگان باید لغو شوند.

وی گفت: در صورت عدم لغو این مصوبه در هیئت دولت، کمیسیون اجتماعی مجلس رسا در صحن علنی مجلس درخواست لغو این مصوبه را ارائه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید