پیامدهای آزادسازی واردات خودرو در روزهای پایانی دولت سیزدهم همچنان ادامه دارد و طی روزهای گذشته اخبار زیادی از نحوه و جزئیات اجرای این مصوبه منتشر شده و همچنان ابهامات زیادی در این زمینه وجود دارد.
در مورد اخیر شاهد توقف واردات خودرو از سوی بانک مرکزی هستیم. بانک مرکزی در اطلاعیهای به اشخاص حقیقی و حقوقی توصیه میکند تا قبل از تدوین آییننامه، دستورالعمل و ضوابط اجرایی واردات خودروهای فرسوده از هرگونه اقدام در زمینه واردات خودروهای فرسوده خودداری کنند. در اطلاعیه بانک مرکزی با اشاره به لزوم تشکیل کارگروه موضوع ماده ۲ آیین نامه اجرایی واردات آثار (کارگروهی متشکل از وزارت اقتصاد و دارایی، بانک مرکزی و برنامه ریزی و سازمان بودجه) و لزوم تنظیم روند تایید و تایید مبدأ ارز توسط این بانک، به کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی توصیه کرد قبل از وضع مقررات، دستورالعمل ها و ضوابط اجرایی واردات خودروهای فرسوده از واردات خودروهای فرسوده خودداری کنند. و تصویب طرح واردات از کارگروه مذکور.

حدود 50 سال پیش در چنین روزهایی خبر جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده در تهران به روزنامه ها رسید.
ابلاغیه بانک مرکزی در شرایطی صادر شده که مشخص نیست مخاطبان چه اشخاص حقیقی یا حقوقی یا سازمان توسعه تجارت هستند. از آنجایی که هنوز واردات آغاز نشده و یا ثبت سفارش صورت نگرفته است، بانک مرکزی پیش از این از اشخاص حقیقی و حقوقی خواسته است نسبت به واردات کالاهای فرسوده اقدامی نکنند.
این تا روز گذشته علی خسروانی – نایب رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه داران خودرو – در گفت وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه نباید به تقلب توجه و پرورش داده شود، گفت: نامه اخیر بانک مرکزی درباره ارز. دستورالعمل واردات خودروهای مورد استفاده، مطابق با مقررات واردات این خودروها است. این تصمیم توسط بانک مرکزی تهیه نشده و بانک مرکزی موظف به اجرای آن است. واردات تحت آن قطعا باعث ترخیص سریعتر خودرو از گمرک می شود.
نایب رئیس اتحادیه فروشندگان و فروشندگان خودرو با تاکید بر اینکه آخرین نامه بانک مرکزی باید بر اساس آن تنظیم و واردات انجام شود، گفت: این سیاست هیچ منافاتی با مقررات ندارد. به همین دلیل بحث توقف واردات خودروهای فرسوده کاملا اشتباه است.
همچنین معاون صنایع حمل و نقل وزارت ایمنی تصریح کرد: بر اساس قانون، موضوع واردات خودرو ابتدا با خودروهای نو و سپس خودروهای فرسوده به وزارت ایمنی موظف شد تا نسبت به تهیه و صدور موارد مربوطه اقدام کند. آئین نامه. خوشبختانه واردات خودروهای جدید به روال معمول انجام می شود و از ابتدای امسال تا پایان تیرماه طبق آمار گمرک حدود 10 هزار خودرو وارداتی تشکیل شد که نسبت به کل سال گذشته، که حدود 11 هزار خودرو بوده است، میزان واردات در این چهار ماه تقریباً برابر است. از ابتدای سال، سفارش های رسمی بالغ بر 1.8 میلیارد دلار ثبت شده است.
این مقام وزارت حراست در واکنش به برخی شایعات مطرح شده از سوی برخی رسانه ها مبنی بر توقف واردات خودروهای فرسوده پس از ابلاغ سیاست ارزی بانک مرکزی، تصریح کرد: واقعیت این است که به طور کلی در ابتدای سال، اقدامات لازم را داشتیم. توافقات با بانک مرکزی و سهمیه ارزی وزارت حراست در دفاتر و موسسات تخصصی در حوزه های مختلف وزارت حراست مشخص شده و طبق دستورالعمل آن سهمیه ارزی را بین تجار و شرکت های تولیدی توزیع می کنیم. بر اساس توافق صورت گرفته با بانک مرکزی، این توزیع ارز برای واردات خودروهای جدید به صورت مستمر و هفتگی انجام می شود و بر اساس آن ثبت سفارش انجام می شود و مشکل خاصی وجود ندارد.
وی افزود: در خصوص ارز وارداتی خودروهای فرسوده نیز با توجه به اینکه از مبدأ ارز استفاده می شود و خود مردم تامین کننده ارز وارداتی هستند، در اصل بانک مرکزی نمی تواند از واردات خودرو جلوگیری کند یا می خواهد جلوی واردات را بگیرد. آی تی. سیاست ارزی بانک مرکزی نیز نوعی هشدار به مردم است که در انجام معاملات وارداتی دقت بیشتری داشته باشند و متحمل ضرر و زیان و سوء استفاده از دلالان نشوند.
این در حالی است که خبر واردات خودرو در بازار این محصول تاثیرگذار بود و بسیاری از مردم دست خود را از معامله شستند تا نتیجه این تصمیم و واردات خودرو را ببینند.