آیا نامه دفتر حقوقی مجلس نیز بایگانی شده است؟ / طرح حفاظتی، تحمیل اراده 18 نماینده از 290 نفر از اهالی بهارستان

آیا نامه دفتر حقوقی مجلس نیز بایگانی شده است؟  / طرح حفاظتی، تحمیل اراده 18 نماینده از 290 نفر از اهالی بهارستان

روهر نه : پس از واکنش مصرف کنندگان و اشخاص حقیقی و حقوقی، برخی از نمایندگان در تلاش برای بازگرداندن طرح حمایت از مردم از مجاری قانونی هستند.

دقایقی پس از تصویب مشترک طرح حمایت (طرح ساماندهی خدمات فضای مجازی) در کمیسیون مشترک بررسی این طرح، شبکه های اجتماعی به عرصه اعتراض و ابراز نگرانی مصرف کنندگان تبدیل شد. پست‌ها و توییت‌های اینستاگرام، توییت‌ها، پست‌ها در کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی و همچنین اتاق‌های گفتگو ایجاد شده در اسپیس توییتر و کلاب هاوس نشان می‌دهد که سطح نگرانی محدود به کاربران، شرکت‌ها، کارشناسان و متخصصان اکوسیستم فناوری است. هیچ اطلاعاتی وجود ندارد. نمایندگان مجلس، برخی مقامات دولتی و حتی قوه مقننه از جمله اشخاص حقیقی و حقوقی بودند که به تصویب طرح حمایتی پاسخ دادند.

قابل توجه ترین و رسمی ترین واکنش به امضای 150 نماینده برای بازگرداندن طرح صیانت از صحن علنی و البته نامه معاونت آیین نامه مجلس به رئیس کمیسیون تلفیق، بررسی طرح قانونی است. و کلیت طرح را تصویب می کند. موضوع دیگری که در شبکه های اجتماعی مطرح شد این بود که اکثریت قریب به اتفاق مردم این طرح را طرح نهایی می دانند که در واقع نسخه نهم باخمن است. در حالی که سخنگوی کمیسیون تلفیق در گفت و گو با همشهری تاکید کرد که طرح نهایی تلفیقی از تمامی نسخه های قبلی است (نه نسخه 9 بهمن که در رسانه ها منتشر شد) که تاکنون در رسانه ها منتشر نشده است. . به گفته لطف الله سیاهکلی، این طرح توسط کارگروهی که از سوی کمیسیون تشکیل شده بود، تهیه و تنظیم شد. این عدم شفافیت منجر به انتشار نسخه نهایی طرح حفاظت به عنوان حداقل نیاز افکار عمومی شده است.
امضای بیش از 160 نماینده برای بازگرداندن پروژه به دادگاه

جلال رشیدی کوچی نماینده مرودشت که یکی از اعضای منتقد کمیسیون صیانت از طرح است، پس از تصویب کلیات این طرح از بازگرداندن این طرح به مردم خبر داد. وی در توئیت خود با اشاره به تبصره ۲ ماده ۱۶۷ آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: تا کنون (زمان انتشار توییت) ۵۵ نماینده این طومار را امضا کرده‌اند. این در حالی است که اخبار حاکی از آن است که بیش از 160 نماینده در زمان نگارش این گزارش را امضا کرده اند.

نامه دفتر حقوقی مجلس

در ساعات پایانی روز سه شنبه یکی از نمایندگان نامه ای به رضا تگی پور، رئیس کمیسیون مشترک بررسی این پروژه ارسال کرد که ذی نفعان اکوسیستم اینترنت و فضای مجازی را تا حدودی امیدوار کرد. اگرچه بسیاری از رسانه ها محتوای این نامه را «لغو تصویب طرح حفاظت» پذیرفته اند، اما واقعیت چیز دیگری است. در واقع نامه به مواردی اشاره دارد که کمیته مشترک بر اساس اساسنامه خود عمل نکرده است و به موارد قانونی اشاره شده است. از جمله متن این پیش نویس که به موجب هنر. 85 قانون اساسی با طرحی که اکنون تصویب شده است متفاوت است. این مشکلی بود که کارشناسان پس از تغییرات اساسی و جزئی طرح بارها به آن اشاره کرده اند.

در بخشی از این نامه آمده است: «تنها راه تغییر متن برای رای گیری مشترک در مورد پیش نویس اول طرح ها، اعمال قانون 142 آیین نامه داخلی و ارسال پروژه به مرکز تحقیقاتی است که کمیته می تواند از آن استفاده کند، که این کار انجام شد. متأسفانه تصمیمی برای اجرای این ماده نداشته است. بر این اساس رای کلیات طرح با قانون آیین نامه داخلی مطابقت نداشت.

در همین حال، نظام الدین موسوی، عضو هیئت رئیسه مجلس، مصوبه مجلس را در صلاحیت هیئت رئیسه دانست و گفت: در نهایت تصمیم گیری درباره گزارش نماینده مجلس بر عهده هیئت است. منتظر هستیم تا هیئت رئیسه تشکیل شود و گزارش نماینده مجلس بررسی شود و در نهایت نظر صادر شود.»

اما رضا تگی پور، رئیس کمیسیون تلفیق بررسی این طرح، با انتقاد از رسانه ای شدن نامه این موسسه حقوقی مجلس، لغو کلی این طرح را شوخی بی مزه خواند و گفت: راه ما درست است. بر اساس جلسه 30 آذرماه (با حضور رئیس مجلس)، کمیته طرح را به مرکز پژوهش‌های مجلس ارسال کرد و تاکید شد که کارگروه مشترکی به ریاست آقای یزدی‌خواه این نسخه جدید را تهیه کند.

واکنش نمایندگان به طرح حفاظت

پس از تصویب کلیات طرح دفاعی در کمیته مشترک، برخی از نمایندگان در صفحه توئیتر آن اظهار نظر کردند.

به عنوان مثال، غلامرضا مرحبا، نماینده آستارا می نویسد: «در حالی که بر لزوم ساماندهی فضای مجازی تاکید می کنم، معتقدم این امر جز با اقناع جامعه هدف و پرهیز از هرگونه ممنوعیت امکان پذیر است. مطلوب ترین مرجع تصمیم گیری، صحن علنی مجلس شورای اسلامی است.

سمیه رفیعی نماینده تهران نیز با بیان اینکه ثمره جهاد آرامش در جامعه است، نوشت: آرامش در جامعه موهبت وحدت ملی است. هر اقدامی که آرامش اجتماعی را سلب کند اعتماد ملی را هدف قرار می دهد.»

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل نیز معتقد است که تصویب طرح حفاظتی معادل مناقصه سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی است. این طرح باید در صحنۀ عمومی و نزد ملت مورد بازنگری و رأی گیری قرار گیرد. مجلس 290 نماینده دارد نه 18 نماینده!

محمد صفایی نماینده گناباد نیز نوشت: طرح دفاعی مصوب سه شنبه کمیسیون مشترک صدای مجلس یازدهم نیست.

محمدسعید احدیان دستیار سیاسی رئیس مجلس نیز با اشاره به نظر یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی درباره طرح حفاظت گفت: ابتدا باید پیشنهادی به این شورا و در صورت نیاز در مجلس ارائه شود. این نیز اعتراضی است که توسط نماینده مجلس مطرح شده و به تصویب کمیته طرح حفاظت رسیده است.» احدیان گفت: پایبندی به این تصمیم تنها چیزی است که باید بگوییم.

دیدگاهتان را بنویسید