
مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل فرآیندها و هوشمندسازی نظام مالیاتی به صراحت اعلام کرده است که کارتخوان مشمول پرداخت مالیات نمی شود. به گفته محمد برزگری، کارتخوان ها تنها ابزارهایی هستند که اطلاعات را شفاف می کنند و از نظارت مالیاتی پشتیبانی می کنند. بر اساس اطلاعیه سازمان امور مالیاتی، کلیه مودیان اعم از مالکان سوپرمارکت باید تا پایان بهمن ماه 1400 دستگاه کارتخوان خود را به سامانه مالیاتی متصل کنند در غیر این صورت دستگاه های کارتخوان آنها خاموش می شود.
به گزارش اقتصاد 24، پس از اینکه مشخص شد بودجه 1403 کشور بیش از گذشته متکی به مالیات است، انواع و اقسام بحث ها و بحث های مالیاتی در کشور رواج یافته است. هر ایرانی چقدر مالیات می پردازد و این مالیات ها چگونه از ایرانیان دریافت می شود.
حقیقت این است که تله مالیاتی به طور جدی به طبقه متوسط کشور و مسئولان و کارگران کشیده شده است و حتی ممکن است برای هر کالایی که اکنون ایرانی ها می خرند، چندین مالیات مختلف بپردازند.
این در حالی است که فضای مجازی و شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام پر شده است از انواع ویدیوهایی که از مالیات هایی که باید بپردازیم و انواع آن صحبت می کنند و البته اکثر این ویدئوها اطلاعات اشتباهی نیز به مخاطب می دهند، اطلاعاتی که به نظر می رسد به داشتن یک گوشی با دوربین خوب کمک کند، آنها می توانند هر گونه اطلاعات اشتباه را به مخاطب منتقل کنند.
نمونه ای از ویدیوی متأسفانه پرطرفدار بیان می کند که اگر بخواهید 100 هزار تومان خرج کنید، هر چند دست بچرخانید، کل 100 هزار تومان مالیات تراکنش های بانکی می شود، اما آیا این گفته درست است؟
بحث مالیات بر معاملات به طور جدی مطرح می شود اما نحوه دریافت آن با شایعات متفاوت است. مثلاً به سوپرمارکت های کشور برویم. سوپرمارکت ها و هایپرمارکت ها بیشترین حجم تجارت را در کشور دارند. این روزها حتما بارها از صاحب سوپرمارکت محل خود شنیده اید که هر تراکنش مالیاتی دارد و باید از معاملاتش مالیات بپردازد، اما جزئیات این طرح چیست؟
سوال مالیات بر کارتخوان ها
ماجرا از مصاحبه شروع شد. در بهمن ماه 1400 محمد برزگری مدیرکل دفتر طراحی و تحلیل نظام مالیاتی در گفت و گو با شبکه خبر به صراحت اعلام کرد که دستگاه کارتخوان مشمول پرداخت مالیات نمی شود. به گفته برزگری، کارتخوان ها تنها ابزارهایی هستند که اطلاعات را شفاف می کنند و به نظارت مالیاتی کمک می کنند.
بر اساس اطلاعیه سازمان امور مالیاتی، کلیه مودیان اعم از مالکان سوپرمارکت باید تا پایان بهمن ماه 1400 دستگاه کارتخوان خود را به سامانه مالیاتی متصل کنند در غیر این صورت دستگاه های کارتخوان آنها خاموش می شود.
اما قبل از اینکه به محاسبه نرخ مالیات سوپرمارکت بپردازیم، باید با گروه بندی مشاغل آشنا شوید. سازمان امور مالیاتی مشاغل را به سه دسته تقسیم کرده است که گروه بندی مشاغل تا سال 2019 تغییر قابل توجهی نداشته است. اما از اوایل دهه 1400 تغییراتی در گروه بندی مشاغل ایجاد شده است. برای این منظور به گروه بندی مشاغل بر اساس تغییرات اخیر یعنی. 1400:
مشاغل طبقه 1: دارندگان کارت ویزیت، کارخانه داران، هتل داران، بیمارستان داران، فروشگاه های زنجیره ای، صاحبان صرافی ها، صاحبان مؤسسات حسابرسی و کسانی که شرکت های حمل و نقل دارند، 8 شغل هستند که به مشاغل کلاس 1 تقسیم می شوند. همچنین مشاغل تجاری که مجموع فروش آنها بیش از 5.5 میلیارد تومان در سال است در طبقه اول قرار می گیرند.
مشاغل کلاس 2: آنهایی که فروش سالانه بین 1 میلیارد و 800 میلیون تا 5.5 میلیارد تومان دارند.
مشاغل کلاس 3: مشاغلی که در کلاس 1 یا 2 قرار ندارند در این طبقه بندی گنجانده شده اند.
محاسبه مالیات سوپرمارکت
شکلات برای صبحانه
یک توپ صبحگاهی، یک توپ صبحگاهی!
خرید خوبی داشته باشید
طبق قوانین، صاحبان سوپرمارکتها میتوانند هنگام ارائه اظهارنامه مالیاتی دستهبندی خود را انتخاب کنند. معمولا افراد طبقه سوم را انتخاب می کنند. توجه داشته باشید که تعهدات مالیاتی طبقات دوم و سوم نسبت به سایر طبقات کوچکتر و سبکتر است. همچنین طبق قانون، تا 3 سال پس از طرح دعوی، کسب و کار مجاز به تغییر کلاس خود نخواهد بود.
مالیات سوپرمارکت ها به صورت افزایشی محاسبه می شود و بر اساس درآمد سالانه آنها تعیین می شود. در سال 1402 معافیت سالانه 39 میلیون و 600 هزار تومان و برای مابقی سود نرخ مالیات به شرح زیر بود:
– درآمد تا 200 میلیون تومان: 15 درصد
– درآمد تا 400 میلیون تومان: 20 درصد
– درآمد بیش از 400 میلیون تومان: 25 درصد
علاوه بر این، اگر سوپرمارکت ها فروشگاه های زنجیره ای محسوب شوند و بیش از 5.5 میلیارد درآمد داشته باشند، اساساً در رده اول دسته کسب و کار قرار می گیرند.
بین 1 میلیارد و 800 میلیون تومان تا 5.5 میلیارد تومان نیز خارج از مدار عادی و در طبقه دوم رده مشاغل قرار گرفته است. و هر کاری که در طبقه اول و دوم نباشد در طبقه سوم قرار می گیرد.
بنابراین اگر درآمد سوپرمارکت زیر یک میلیارد و 800 میلیون تومان در سال باشد، در طبقه سوم قرار می گیرد. بنابراین توجه به این موضوع در هنگام ارائه پرونده مالیاتی ضروری است. در غیر این صورت در صورت اشتباه تا سه سال امکان ویرایش فایل ارسالی وجود ندارد.
البته باید توجه داشته باشید که این فرآیند برای هر کسب و کار دیگری قابل رصد و بررسی است و به نظر می رسد در نهایت دلیل اتصال شبکه کارت خوان به سیستم مالیاتی مشخص نظارت بر میزان سود باشد نه لزوما مالیات جداگانه. برای هر معامله!
آیا حاشیه سود کاهش یافته است؟
اما در این بین صاحبان این تجارت خاص یعنی. سوپرمارکت ها نیز شکایت های خود را دارند. آنها بر این باورند که افزایش چند برابری قیمت محصولات در یک سال به میزان قابل توجهی حاشیه سود آنها را کاهش می دهد و منجر به بحران می شود.
از طرفی کارت مشتریان را سوایپ می کردند و به صورت نقدی پرداخت می کردند، اما حالا که هر کدام از این تراکنش ها دیرتر محاسبه می شود، عملا دیگر این کار را نمی کنند و گاهی باعث ناراحتی مشتریانشان می شود.
یکی از این سوپرمارکتها میگوید: وقتی کالایی گران میشود، دیگر نمیتوانیم آن کالا را به قیمت قبلی و به مقدار قبلی بخریم و همچنین مشتری کمتری دارد و با توجه به اینکه محصولات سالی 2 یا 3 بار گران میشوند. این یک بحران است.”
البته با توجه به اینکه مالیات بر اساس قیمت فروش درج شده روی محصول محاسبه می شود، این طرح چندان قابل قبول نیست، اما در نهایت باید پذیرفت که حاشیه سود را کاهش می دهد.
البته به نظر می رسد این موضوع نادرست که هر تراکنش دارای مالیات است از سوی برخی از کسب و کارها پیشنهاد شده است تا برای کاهش رقم حسابرسی نهایی تلاش کنند پول بیشتری به دست آورند وگرنه در واقع دلیل اتصال کارت خوان ها مربوط به مالیات هر تراکنش نیست. ، اما نظارت دقیق بر درآمد سالانه و سود خالص سالانه کسب و کار.
بازرگانان هم باید مالیات بپردازند!
رئیس مرکز ملی بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد گفت: استان ها نیز جزو تجار دوره گرد هستند و اصولا چرا تاجر نباید مالیات پرداخت کند؟ هر فرد باید برای هر میزان درآمد بالاتر از سقف تعیین شده مالیات بپردازد.
به گزارش ایلنا، امیر سیاح، رئیس مرکز ملی بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد درباره رسمی شدن مشاغل تجار و زمان آغاز صدور گواهینامه تجار در پرتال مجوز ملی گفت: زمانی که شهرداری مکان های مناسبی برای فروش محصولات و کالاهای فروشندگان سیار تهیه کند، امکان ثبت نام و احراز هویت وجود دارد.
وی با بیان اینکه رسمی شدن فعالیت های تجاری مشمول ماده 16 قانون بهبود محیط کسب و کار است، گفت: هدف مهم این اقدام این است که تجار دیگر با مشاغل دارای مجوز تداخل نداشته باشند. شرکت هایی که مجوز کسب و کار دارند توسط دولت حمایت می شوند و دست فروشان خیابانی دیگر مجبور نیستند آنها را اذیت کنند. مشکل دیگر مسیر تردد مردم در پیاده رو است که نباید مانعی برای تردد مردم باشد و این مسائل از درخواست های مشترک وزارت اقتصاد و شهرداری است.
رئیس مرکز ملی بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد با بیان اینکه شهرداری در تلاش است تا بازاری برای تجار ایجاد کند و مکانی را ایجاد کند که تاجران بتوانند کالاهای خود را به فروش برسانند تا تداخلی در کسب و کار ایجاد نشود. این مکان ها در خیابان 15 خرداد ایجاد شده است، اما پیش از آن دستفروشان در کسب و کار اختلال ایجاد می کردند. در حال حاضر شهرداری در حال ساماندهی کسبه این منطقه است و مکانی برای آنها ایجاد کرده است و مکانی برای آنها در سبزه میدان ایجاد شده است.
سیاح تاکید کرد: هر تاجری که بخواهد از این مزایا استفاده کند باید احراز هویت شده و اطلاعات خود را در درگاه مجوز ملی ثبت کند.
وی در خصوص شرایطی که برای کسب مجوز برای کسب مجوز و رسمی شدن تعیین شده است، افزود: طبق قانون فقط باید کالای ایرانی را فقط در محلی که شهرداری تعیین می کند به فروش برسانند و دیگر اجازه حضور در مجاورت مشاغل دارای مجوز را ندارند. برای حضور و هماهنگی
رئیس مرکز ملی بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد درباره مزایای احراز هویت در درگاه ملی مجوز نیز گفت: در حال حاضر دستفروشان با مشکلات متعددی مواجه هستند که یکی از آنها درگیری با ماموران شهرداری است و آنها نیز با مشکل مواجه هستند. همیشه نگران تخریب مغازه توسط ماموران شهرداری هستند. همچنین این معامله گران با معامله گران مداخله می کنند و تجار از آن شکایت می کنند. با احراز هویت دیگر تاجر رسمی می شود و می تواند از مزیت های رسمی بودن استفاده کند، تاجر قبلا رسمی نبوده و با مسئولان شهرداری مواجه می شد اما پس از احراز هویت در پورتال مجوز ملی، این بازی برای هر دو طرف برد-برد خواهد بود.
سیاح درباره روند رسمی شدن دستفروشان و استفاده از این مزایا گفت: ابتدا در پرتال مجوز ملی ثبت نام و هویت خود را تایید می کند و پس از ورود به سامانه شهرداری می تواند مکان مورد نظر خود را از شهرداری اجاره کند.
وی در پاسخ به این سوال که برخی از تجار نگران هستند که با صدور گواهی و ارائه اطلاعات مالیاتی از آنها دریافت شود، آیا از این پس تجار باید مالیات بپردازند، گفت: بله، مالیات بر تجار اعمال می شود و اساسا چرا تاجر باید پرداخت کند. مالیات؟ هر فرد باید برای هر میزان درآمد بالاتر از سقف تعیین شده مالیات بپردازد. وظیفه ما این است که کارتخوان هایی را در اختیار بازرگانان قرار دهیم که این کارتخوان متعلق به آنهاست تا از این پس با کارتخوان های دیگران معامله نکنند و این اقدام مطابق قانون پایانه های فروشگاهی است و از این پس تاجران نمی توانند از کارتخوان های تاجر دیگر استفاده کنند.
رئیس مرکز ملی بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد تاکید کرد: تجار نیز باید احراز هویت شده و کارتخوان داشته باشند تا بدانیم هر تاجر خیابانی چقدر درآمد دارد و اگر بیش از حد مجاز است، باید مالیات تقلبی آن را بپردازید، البته طبق قانون، افراد تا میزان معینی از درآمد خود از پرداخت مالیات معاف هستند، بنابراین تاجران با درآمد پایین نگرانی بابت پرداخت مالیات ندارند.
تیم تولید محتوای سایت خبر خاکستری با هدف بروز ماندن شما کاربران عزیز سعی میکند تمامی اخبار را در سریعترین زمان ممکن پوشش دهد.