آیا پرسپولیس تاوان تصمیمات اشتباه یحیی را پرداخت؟

آیا پرسپولیس تاوان تصمیمات اشتباه یحیی را پرداخت؟

پنج قهرمانی متوالی و روند ثابت عواملی بود که پرسپولیس را به ششمین قهرمانی امیدوار کرد. پرسپولیس در بیشتر هفته های این فصل یک قدم از استقلال عقب بود اما این عقب ماندگی هواداران این تیم را ناامید نکرد. باخت سپاهان اما تایر آزاد بود به امید برد قرمزها. پرسپولیس بعد از 5 قهرمانی حالا در اردوی حریف شاهد قهرمانی است، دلایل این ناکامی چه بود؟

از دست دادن سه مهره کلیدی
احمد نورالهی، محمدحسین کنعانی زادگان و شهریار مغانلو سه بازیکن تاثیرگذار پرسپولیس در ابتدای فصل از این تیم جدا شدند. یحیی گل محمدی هرگز نتوانست جای خالی این سه بازیکن را پر کند و غیبت این بازیکنان کلیدی در طول فصل کاملاً مشهود شد. در کنار کمبود این ارقام باید به سقوط شدید حامد لاک اشاره کرد که دروازه پرسپولیس را به پاشنه آشیل این تیم تبدیل کرد. در غیاب کنعانی ها خط دفاعی پرسپولیس هرگز این سنگر فصل های قبل نبوده و معمولا تیمی با این موقعیت دفاعی برنده نمی شود.

خریدهای بی نتیجه
یحیی گل محمدی نیز در این فصل نشان داد که نمی توان چندان روی خریدهایش حساب کرد. مقایسه عملکرد بازیکنان جدید استقلال و پرسپولیس شاید کافی باشد چرا که استقلال قهرمان شد و پرسپولیس قهرمان نشد. نه خریدهای یحیی در ابتدای فصل و نه خریدهای نیم فصل نمی تواند به اندازه یک ستاره باشد.

فاصله از ذهن برنده
پرسپولیس امسال مقابل تیم دیگری از تیمش قرار گرفت. تیمی که بعد از نگرفتن هیچ نتیجه ای خود را توجیه می کند. «نمی خواهند ما قهرمان شویم» این جمله ای بود که بارها توسط مربیان پرسپولیس شنیده شده است. همین ذهنیت پرسپولیس را از تیمی که در سال های گذشته در هر شرایطی موفق بود حذف کرد. قهرمانی های پیاپی به نظر می رسید کمی بازیکنان تیم را اشباع کند و پرسپولیسی ها ستاره های با انگیزه قبلی نبودند.

یحیی گل محمدی
درست است که گل محمدی با 2 لیگ لیگ و حضور در فینال آسیا کارنامه بسیار موفقی در پرسپولیس دارد اما در این فصل نمی توان امتیاز قابل قبولی به او داد. خریدهای بی نتیجه، سردرگمی در انتخاب نفرات و تاکتیک ها و از بین رفتن آرامش تیم در مقاطع مختلف از اشتباهات بزرگ یحیی در این فصل بود. یکی از بارزترین نمونه های ناکامی گل محمدی در این فصل اتفاقات دربی است. او پس از دربی هرگز نتوانست تیمش را مدیریت کند و به شرایط عادی بازگردد.

قربانیان زیادی
پرسپولیس در این فصل از داشتن بازیکن بدشانس بود. عیسی الکاتیر، کمال کامیابی نیا و سیامک نعمتی بیشتر فصل را به دلیل مصدومیت از دست دادند. وحید امیری، میلاد سرلک، فرشاد فرج، حامد پاکدل، جلال حسینی، سعید آقایی، احسان پهلوان، امید علیچاه و مهدی ترابی نیز هر کدام چند هفته از دست دادند. تعداد مصدومان پرسپولیس در این فصل بیش از حد معمول بود.

وجود یک رقیب قوی
پرسپولیس با همه این مشکلات و چالش ها با میانگین امتیازی که الان دارد می توانست در بسیاری از فصل های لیگ قهرمان شود. در شرایط کنونی اما این تیم 9 امتیاز از بالای جدول فاصله دارد و این نشان می دهد که حضور استقلال شکست ناپذیر شاید مهمترین عامل قهرمان نشدن پرسپولیس باشد. پرسپولیس در همین شرایط می توانست در این فصل لیگ های نوزدهم، هجده، هفدهم و شانزدهم را قهرمان کند اما باید بهتر از تیم فعلی با فرهاد مجیدی رقابت می کرد.

منبع: Football 360

دیدگاهتان را بنویسید