آیا پشت صحنه مافیایی واردکننده ماشین آلات ماینینگ می شود؟ + فیلم

ساعت: 14:32
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1802955

قائم مقام مدیرعامل هپکو اراک معتقد است دستان مافیایی پشت صحنه یکی از دلایل اصلی فشار برای واردات ماشین آلات سنگین معدنی در کشور است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; کمتر کسی می داند که جدا از ضعف مدیریتی، این واردات ماشین آلات راهسازی و معدنی به ویژه در رده مستعمل و مستعمل که در سال های اخیر ضربه سختی به هپکو وارد کرده است، بنابراین حجم تولید این مجموعه صنعتی که زمانی بزرگترین و تنها تولید کننده تجهیزات سنگین در خاورمیانه بود، با تولید سالانه نزدیک به 3000 دستگاه در اواسط دهه 1980 به تولید تقریباً صفر در سال 1999.

طی یک سال گذشته علیرغم اخبار امیدوارکننده از هپکو و ابراز امیدواری کارگران، اما در عین حال تهدیدی به نام واردات همچنان بر هپکو سایه افکنده است و در روزهای اخیر بار آن بسیار بیشتر از کمیسیون این بار بر دوش این ابر صنعت است. در بودجه 1401 با تصمیمی تحریک آمیز مجوز واردات 10000 ماشین آلات راهداری و معدنی در سال بعد صادر شد.

این در حالی است که کارشناسان، برخی نمایندگان مجلس و هپکوی ها معتقدند که روند واردات ماشین آلات سنگین در کشور یک روند طبیعی نیست و جریان مافیایی برای سودجویی و استفاده از تنش ارزی هر روز برای باز کردن باب واردات ماشین آلات به خصوص دسته فرسوده است.

قائم مقام مدیرعامل هپکو شب گذشته در گفت و گوی ویژه خبری با شبکه دو سیما با بیان اینکه به صراحت می گوییم واردات ماشین آلات در پشت صحنه است، گفت: از یک سال و نیم گذشته در تمامی معادن حضور داشته ایم و محصولات هپکو را ارائه کرده ایم. ، 50 قرارداد، این تعداد با کل اعداد یکسان نیست.

میکانی گفت: تاکنون موارد متعددی را به سازمان بازرسی ارائه کرده ایم که نشان می دهد در برخی از واردات بیش از 1700 میلیارد تن فاکتور فاکتور وجود داشته است.

قائم مقام مدیرعامل هپکو ادامه داد: وقتی یک لیفتراک 30 هزار دلاری می خرند و با قیمتی حدود 250 هزار دلار به معادن تحویل می دهند، قطعاً چیزی در پشت صحنه وجود دارد.

وی افزود: آمارهایی که معمولا معادن ذکر می کنند در مرحله اجرا متناقض است. ما در سال هایی که بحران ارزی نداشتیم، سالی 600 تا 700 قطعه بیشتر وارد نکردیم، اما در سال هایی که بحران ارزی داشتیم. ما با آمار بالاتری روبرو هستیم.»

مشروح سخنان معاون هپکو را در ادامه مشاهده و بشنوید.

دیدگاهتان را بنویسید