آیا کاخ سفید پیشنهاد جدید ایران را که امیر عبداللهیان به آن اشاره کرد رد کرد؟ / دیپلمات آمریکایی مدعی شد: طرح جدید ایران نمایشی بود

آیا کاخ سفید پیشنهاد جدید ایران را که امیر عبداللهیان به آن اشاره کرد رد کرد؟  / دیپلمات آمریکایی مدعی شد: طرح جدید ایران نمایشی بود

روز جدیدلارا روزن، روزنامه‌نگار آمریکایی در بولتن خود به نام «دیپلماتیک» نوشت: «در روزهای اخیر مقامات ایرانی گفته‌اند که ابتکارات جدیدی را پیش از نشست ماه جاری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایالات متحده و قدرت‌های غربی منتقل کرده‌اند. اما مقام‌های آمریکایی و اروپایی پیام‌های ایران را دیدارهای مبهم و احتمالی توصیف کرده‌اند، نه به‌عنوان پیشنهادهای بزرگ برای رفع خلأهای باقی‌مانده در توافق احیای برجام.

به دنبال قطعنامه 8 ژوئن شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی که از ایران برای همکاری در تحقیقات آژانس خواسته بود، ایران برخی از اتاق های آژانس را بست و به استفاده از آبشارهای گریز از مرکز مدرن روی آورد. 6 برای غنی سازی گذشت.

سعید حاطب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به خبرنگاران گفت: ما پیشنهاد خود را که شامل جدول زمانی و نقشه راه است، قبل از نشست شورای حکام آژانس و برای اولین بار طی دو جلسه به طرف مقابل (ایالات متحده آمریکا) ارائه کردیم. وزیران.

به گزارش رسانه ایران، حاطب زاده همچنین گفت: پیشنهاد ایران از طریق جوزف بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی مخابره شده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در 8 ژوئن گفت: «در تبادل پیام». [غیر مستقیم]در دو روز گذشته ابتکارات جدیدی را با آمریکا برای هموار کردن راه انجام دادیم.»

اما یک دیپلمات اروپایی در آن روز پیام ایران را “بی معنی” توصیف کرد. او افزود که این پیشنهاد “فقط برای جلسات در صورت پس گرفتن قطعنامه” است.

یک دیپلمات ارشد آمریکایی امروز (20 ژوئن) به طور مشابه پیام های ایران در آستانه نشست هیئت مدیره آژانس بین المللی انرژی اتمی را “فقط یک نمایش” توصیف کرد.

وی افزود: فکر می‌کنم از قبل صدای آنها را می‌دانید [جلسه شورای حکام]یک نمایش بود. این آخرین تلاش برای جلوگیری از قطعنامه در ازای جلساتی بود که اتحادیه اروپا هفته‌ها پیش درخواست کرده بود، با این تفاوت که هیچ محتوایی پشت آن جلسات نبود.

او گفت: «اگر ایران صادقانه می‌خواست اوضاع آرام شود، این دیدارها می‌توانست هفته‌ها پیش برگزار شود». ما آماده بودیم با این جلسات (غیر مستقیم) موافقت کنیم اگر بتوانیم برخی از پارامترهای آنها را درک کنیم، اما نتوانستیم.

او گفت: نمی‌دانم الان جدی هستند یا نه. “من مطمئن نیستم که آنها بدانند.”

او گفت: «اگر آنها خواهان توافق هستند، این توافق در دسترس است و می‌دانند چه باید بکنند.

در همین حال، یک دیپلمات اروپایی گزارش 19 ژوئن درباره خاورمیانه را «بسیار دقیق» توصیف کرد و گفت که ایران در مقطعی جایگزینی برای درخواست خود برای حذف سپاه از فهرست تروریسم وزارت خارجه ارائه کرده بود. اما به نظر می رسد دیپلمات اروپایی به این نکته اشاره کرده است که پیشنهاد ایران که در این مقاله به آن اشاره شده است در مراحل اولیه مذاکرات مطرح شده است و نه زودتر.

وی افزود: مشکل این است که مدتی است همه چیز متوقف شده و اکنون فضا درست پس از نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی است.

این مقام اروپایی گفت: «ایرانی ها پیشنهاد نسبتا مبهمی را در هیئت حکام مطرح کردند.

از دیپلمات آمریکایی پرسیدم آیا ممکن است ایرانی ها پیشنهاد جدی داده باشند اما دیپلماتیک نکرده باشند؟

او گفت: «آنها می‌دانستند دارند چه می‌کنند و می‌دانستند که پیشنهاد شما خالی است، زیرا ما به صراحت اعلام کردیم که اگر اساسی باشد، ما هم همین کار را می‌کنیم».

دیدگاهتان را بنویسید