آیین عزاداری اربعین به زبان سمنانی


ساعت: 12:53
تاریخ انتشار: 1301/06/24
کد خبر: 1897598

در شامگاه اربعین حسینی مراسم «زممه دوست» با تصنیف کاملا سمنانی در مجمع ابوالفضل (ع) سمنان برگزار می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرات؛ استان سمنان مهد گویش ها و تمدنی غنی است که مردم این دیار در گوشه و کنار آن با سبک بومی و سنتی خود به حضرت اباعبدالله الحسین (ع) ادای احترام می کنند.

این در حالی است که مردم شهرستان سمنان با گویش کهن محلی خود عشق و ارادت خود را به حضرت اباعبدالله نشان داده اند و سعی می کنند ارتباط و درک عمیق تری نسبت به واقعه عاشورا داشته باشند.

به همین منظور مراسمی با نام زممه دوست با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، مؤسسه فرهنگ و هنر سمنان بویان، هیئت مرکزی مجمع ابوالفضل(ع) و هیئت مرکزی مجلس شورای اسلامی برگزار می شود. شورای جوانان حضرت علی اصغر سمنان با این رویکرد در اربعین حسینی

محمدرضا جدیدی مسئول برگزاری مراسم «زمزمه دوست» اربعین حسینی در گفتگو با مرات از برگزاری یازدهمین دوره این ویژه برنامه به گویش سمنانی خبر داد و گفت: همانطور که هموطنان ما در گویش های محلی خودشان، آذری و لری و غیره. می گویند در سمنان هدف از برگزاری این مراسم حفظ زبان سمنانی در کنار عزاداری برای حضرت اباعبدالله الحسین بود.

وی در ادامه افزود: این مراسم از سال 1390 برگزار می شود و شامل مداحی، سخنرانی و شعرخوانی شاعران آئینی به گویش سمنانی است.

جدیدی هدف از برگزاری این نوع مراسم را تلفیق گویش سمنانی با واقعه عاشورا برای درک بهتر این فاجعه تاریخی و همچنین فرصتی برای احیای گویش سمنانی می داند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: در ابتدای این برنامه از سال 1390 گویش های سمنانی، سرخایی و مهدیشهری با هم برگزار شد و از امسال این برنامه به صورت جداگانه در شهرستان های مربوطه برگزار می شود.

لازم به ذکر است این مراسم در شب اربعین حسینی بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد ابوالفضل واقع در خیابان حکیم الهی سمنان برگزار می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید