ابراز نگرانی در مورد رسولان در حال رای دادن

ابراز نگرانی در مورد رسولان در حال رای دادن

روز جدید : طرح اصلاح یارانه یا جراحی اقتصادی دولت سیزدهم نه تنها صدای مردم را بلند کرد بلکه انتقاد نمایندگان مجلس را نیز به دنبال داشت. همان افرادی که سال گذشته در نامه ای به ابراهیم رئیسی او را برای کاندیداتوری کشیش دعوت کردند. اکنون اما وضعیت معیشتی مردم و روند جراحی اقتصادی به جایی رسیده است که وزیر کار تنها چهار روز پس از اجرای طرح اصلاح نظام از ثبت دو میلیون تماس و بیش از یک میلیون اعتراض در سایت حمایت از معیشت خبر می دهد. یارانه. با این حال، برخی از نمایندگان مجلس به رئیس جمهور معترض هستند و می گویند که دیگران به او اطلاعات غلط داده اند و احتمال «تهیه برگه های رأی» برای دادن آدرس اشتباه ابراهیم رئیسی وجود دارد.

کمیته تحقیق و تفحص مجلس روز گذشته به صراحت اعلام کرد که نگران اطلاع رسانی نادرست رئیس جمهور از طرح اصلاح یارانه ها است. این ممکن است به این معنا باشد که رئیس به خوبی از حواشی طرح حذف یارانه ها به دلیل آرای جعلی و آمارهای نادرست ارائه شده به وی مطلع نیست.

رئیس کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس از جمله نمایندگانی بود که به صراحت اعلام کرد که نگران ارائه اطلاعات نادرست به رئیس جمهور است.

روز گذشته علی عسگر هانی خطاب به رئیس مجلس گفت: قبل از شروع عمل جراحی اقتصادی ایران، شایسته بود که به تیم اقتصادی شما بپیوندم و به فکر رتبه بندی مطمئنی از افراد آشنا به مسائل اقتصادی و همسو با سیاست های دولت باشید. و سپس “شما جراحی اقتصادی کردید.”

او گفت: «ما می ترسیم حلقه مشاوران و خبرنگاران اطراف شما آنطور که باید و شاید اطلاعات درستی به شما ندهند. «البته اطلاع رسانی میدانی از ته جامعه تا قلب بازار منوط به مشاوران و خبرنگاران معتبر خارج از سیستم داخلی است و این موضوع را در دستور کار جدی خود قرار داده تا اطلاعات به روز مردم توسط افراد مورد اعتماد.»

اظهارات رئیس کمیته تحقیق و تفحص از مجلس ممکن است به این معنا باشد که رئیس جمهور از حواشی طرح اصلاح یارانه ها به دلیل آرای جعلی و آمار نادرست ارائه شده به وی اطلاع چندانی نداشته و تصمیمات اشتباهی را در پی داشته است. هانی همچنین به رئیس جمهور گفت که مردم حساس شده اند و از نمایندگان انتقاد کردند که چرا فلان شخصیت در وسط میدان دولت انقلاب می رقصد.

سخنگوی تفت و میبد همچنین تذکر شفاهی به رئیس جمهور داد و گفت: از رئیس جمهور می خواهم به آماری که منجر به قطع یارانه برخی افراد شده اعتماد نکند و به همه یارانه گیرندگان یارانه جدید بدهد. از 45000 تن.” زیرا کاهش یارانه ها می تواند اعتماد عمومی را به عنوان یک دارایی ارزشمند کاهش دهد.»

علی عسگر عابستانی سخنگوی سبزوار با ابراز اطمینان به رئیس جمهور ادامه داد: اما آقای رئیس جمهور مراقب عواملی باشید که در اتاق عمل در کنار شما هستند. بسیاری از این افراد از طریق عوامل نفوذی عبور کرده اند.» وی البته اهمیت نفوذهای گذشته را به درستی توضیح نداد و مشخص نکرد که آیا این افراد بازماندگان دولت قبل هستند یا افرادی که پس از احمدی نژاد در آن دولت بودند.

هزینه جراحی و صبر مردم

البته اینها همه دغدغه های مجلس درباره طرح اصلاح یارانه ها نیست و نحوه پرداخت یارانه ها صدای مردم و نمایندگان پارلمان را نیز درآورده است. سلمان اسحاقی قائنات دیروز گفت: امروز در دورافتاده ترین گذرگاه های مرزی با من تماس می گیرند و می گویند یارانه کالاهای اساسی دریافت نکرده اند. مجلس با دولت موافقت نکرد، مجلس تاکید کرد که قیمت کالاهای اساسی نباید از شهریور 1400 افزایش یابد، اما متاسفانه قیمت ها افزایش یافته است.

نماینده نیشابور به همراه ۲۸ نماینده در تذکری کتبی به وزیر اقتصاد خواستار کنترل قیمت کالاهای گران قیمت به کمک ابزار هوش مصنوعی شد.

نمی توان دقیقاً ثابت کرد که اظهارات رئیس جمهور درباره «عزت نفس مردم» بر اساس تذکر نمایندگان مبنی بر دریافت «اطلاعات نادرست» است یا اینکه خود ابراهیم رئیسی به این نتیجه رسیده است که باید مراقب بود. در عملیات خود تمرین کرد. به آرامی

حسین حق وردی، عضو کمیسیون آموزش و پژوهش مجلس با انتقاد از اعتراضات نسبت به رفع طبقه بندی و یارانه ها گفت: سرریز نکنید.

رحمت الله نوروزی سخنگوی علی آباد کتول نیز خطاب به ابراهیم رئیسی گفت: نه تنها یارانه افزایش نیافته است، بلکه یارانه بازنشستگان اعم از کارگران و معلمان شاغل در چند روز اخیر لغو شده است. در این شرایط 90 درصد یارانه تعلق می گیرد در حالی که اینطور نیست و باید رویه ها اصلاح شود».

سلمان ذاکر، سخنگوی ارومیه نیز از نابرابری در کاهش یارانه ها خبر داد و گفت: دولت نباید به هیچ بهانه ای یارانه و سهام مردم را کاهش دهد. «بسیاری از مردم قبلاً یارانه نگرفته‌اند، اما با توجه به گرانی‌های اخیر نیاز به یارانه دارند، بنابراین دولت نباید تبعیض قائل شود و موضوع یارانه را ساماندهی کند.

جعفر گدیری نماینده شیراز نیز در تذکری گفت: دولت باید ضوابط پرداخت یارانه افراد را مشخص کند و حقوق ضایع شده را جبران کند. اگرچه تعداد یارانه های ماهانه در شرایط تورم قابل توجه نیست، اما تبعیض و تفاوت استانداردهای دوگانه در حذف افراد برای مردم قابل تحمل نیست.»

به مردم اعتماد کنیم یا از صندوق ها فرار کنیم؟

در هر صورت وضعیت ایجاد شده ناشی از عمل جراحی اقتصادی دولت و اعتراض به پرداخت یارانه ها باعث شد تا رئیس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت دستور کمک به سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را بدهد. . دفتر مرکزی دیشب کمک هزینه نگهداری برای ماه اول باید به تمام افرادی که تا ماه قبل واجد شرایط دریافت کمک هزینه بودند اما در این مرحله کمک هزینه نگهداری دریافت نکرده‌اند و درخواست تجدیدنظر در طبقه‌بندی فعلی را دارند، تعلق گیرد.

ابراهیم رئیسی در این نشست گفت: اصل بر ابراز وجود مردم است. بنابراین، مبلغ معیشت ماه اول باید به حساب این افراد واریز شود تا به محض تایید درخواست متقاضیان توسط دستگاه های مسئول، این مبلغ در ماه های بعد از آنها برداشت شود. به عنوان مثال، سایر ذینفعان ممکن است نفقه دریافت کنند. «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه به این درخواست‌ها رسیدگی و نتیجه نهایی سرپرستان خانوار را اعلام کند.

نمی توان دقیقاً ثابت کرد که اظهارات رئیس جمهور درباره «عزت نفس مردم» بر اساس تذکر نمایندگان مبنی بر دریافت «اطلاعات نادرست» است یا اینکه خود ابراهیم رئیسی به این نتیجه رسیده است که باید مراقب بود. و با سازوکار بهتری با اقتصاد بیمار ایران رفتار کنند. باید منتظر ماند و دید که دولت در ماه آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

دیدگاهتان را بنویسید