ابهامات عجیب در طرح جدید مجلس/ ضرر و مهربانی نگران کننده در شفاف سازی برخی اطلاعات ملی به چالش بخش خصوصی!


ساعت: 08:46
تاریخ انتشار: 1301/03/24
کد خبر: 1855791

مخالفان نیروی شفافیت به چه دلایلی آن را رد می کنند؟

طرح شفافیت قوا در مجلس مطرح شد و طرح شفافیت آرای نمایندگان که درخواست اصلی و مهم مردم است به حاشیه رانده شد. مخالفان این طرح اما از شفافیت بی رویه و غیرممکن برخی نهادها و همچنین بی اطلاعی عجیب نمایندگان مجلس از شفافیت برخی نهادها گلایه داشتند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش آنایی، بحث شفافیت رای نمایندگان در پایان مجلس دهم مطرح شد و یکی از وعده های اکثر کاندیداهای مجلس محقق شد.

طرحی که در ابتدا برای شفاف سازی آرای نمایندگان مجلس در نظر گرفته شده بود اما با گذشت دو سال از آغاز به کار مجلس یازدهم، این طرح به عنوان شفاف سازی قوای سه گانه به هیات امنا رفت، طرحی که در نهایت به نتیجه رسید. دیروز توسط هیئت امنا رد شد.

اما چرا مجلس از شفافیت آرای نمایندگان به شفافیت قوای سه گانه فراتر رفت و چرا این طرح از سوی هیات امنا رد شد؟ آیا امکان شفافیت کامل در قوای سه گانه وجود دارد؟


بلاتکلیفی و تکرار در طرح مجلس

هادی طحان نظیف درباره ایرادات هیئت امنا به طرح شفافیت قوای سه گانه گفت: طرح شفافیت قوای سه گانه، دستگاه های اجرایی و سایر نهادها در جلسات شورا مطرح شد و در برخی از آن مشکلات و ابهاماتی وجود داشت. مواد برگشت داده شد

وی ادامه داد: عناوین برخی نهادها مانند وزارتخانه ها، شرکت ها و موسسات دولتی بارها عنوان شده است. یعنی یک بار این عناوین ذکر شده و مجدداً به ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری که همان لیست ذکر شده است ارجاع می شود و در ادامه این عناوین بارها و بارها تکرار می شود.


a34f4284 f132 4948 89be 7be92514df4e خبر خاکستری

سخنگوی هیات امنا تاکید کرد: عناوین برخی از صندوق ها در بندهای یک و دو ماده یک آن طرح مشروح نشده است. به عنوان مثال، این بندها در صورت عدم وجود چنین صندوقی به «صندوق عشایری» اشاره دارد و احتمالاً قانونگذار صندوق دیگری را در نظر دارد که عنوان آن باید به دقت درج شود تا دستگاه های ذیربط بتوانند قانون را در این زمینه رعایت کنند. تمرین.


فراتر رفتن از شفافیت رای، خروج از شفافیت قوا بود

احمد علیرضا بییی در گفت و گو با خبرنگار آناناج درباره شفافیت آرا و تغییر آن در شفافیت قوا، گفت: اگر مصاحبه های قبلی من را دیده باشید، گفتم این موضوع باعث می شود مجلس برای شفافیت آرا فشار بیاورد. در حالی که ما به مشتریان و مردم خود قول دادیم که شفافیت آرای نمایندگان را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل محدودیت های نمایندگان در اعلام رای، شفافیت رای نمایندگان را تا برقراری قوای دیگر موکول کردند.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر با بیان اینکه موضوع به نقطه عطف و خطا تبدیل شده است، گفت: این یک نوع گروگانگیری بود و وقتی موضوع مطرح شد مشخص بود که اغتشاش برای این بوده است. هیچ چیز و کار نمی کند.”


شفافیت در برخی مسائل امکان پذیر نیست

وی ادامه داد: بندهای مطرح شده از سوی هیات امنا را مطالعه نکرده ام اما شفاف سازی در قوای سه گانه در برخی موارد به دلایل مختلف امکان پذیر نیست.

بیگی با اشاره به اینکه شعار مجلس شفافیت است، گفت: شفافیت آرا نباید به دولت و قوه مجریه بستگی داشته باشد چرا که مجلس بدنه مردمی است و شفافیت متعلق به مردم است اما مجلس این ظرفیت را نداشت. “

وی در پاسخ به این سوال که چرا نمایندگان با وجود وعده ها با شفافیت مخالف هستند، گفت: رای مجلس سیال است. مثلاً در طرح دفاع موضوع را به کمیته ارجاع دادند اما بعداً رای خود را پس گرفتند و در مورد شفافیت هم همین اتفاق افتاد.

نماینده مردم تبریز تاکید کرد: به دلیل عدم وجود حزب نیازمند شفافیت در رای نمایندگان هستیم چرا که اگر احزاب بودند جایگاه و مناسبات خود را مشخص می کردند اما در اینجا باید جایگاه هر نماینده مشخص شود. .


8727364c 3c7c 4752 9f56 b07d01b4fdc5 خبر خاکستری


جزئیات طرح با عنوان آن در تناقض است

مهرداد ویسوکرمی نیز در این باره گفت: من در تمام مراحل به طرح شفافیت نمایندگانم رای مثبت دادم و حتی پس از اینکه رای کامل ندادم، به صورت داوطلبانه از هیات مدیره خواستم تا در صورت لزوم آرای خود را منتشر کنند.

نماینده مردم خرم آباد گفت: شفافیت می تواند از بسیاری از مشکلات جلوگیری کند اما مشکل کشور عدم شفافیت نیست. بنابراین باید ابتدا کار قبلی را برون سپاری کنیم و سپس به سمت شفافیت سایر قوا و بخش خصوصی برویم، کما اینکه این طرح را متصور بودیم.

یکی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی این طرح را مغایر با قانون اساسی دانست و گفت: جزئیات این طرح مغایر با عنوان آن است. از دیگر اشکال نکول می توان به انتشار مذاکرات برخی نهادها از جمله دانشگاه آزاد، شوراهای شهر و روستا اشاره کرد که سازوکار آن نامشخص است.

وی افزود: سازمان هایی مانند موسسات خیریه و بیمه نیز باید منتشر می کردند که باید پرسید بر اساس کدام اصل قانون اساسی و با چه هدفی چنین چالشی را برای بخش خصوصی ایجاد خواهیم کرد. زیرا دخالت دولت در بخش خصوصی گیج کننده است. از سوی دیگر انتشار تمامی اطلاعات کشور مورد سوء استفاده دشمن قرار می گیرد و هیچ عقل سلیمی این را نمی پذیرد. برخی مواد مغایر با منافع ملی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید