اثرات انفعال فراتر از جنگ بیولوژیکی است


ساعت: 09:48
تاریخ انتشار: 1401/05/15
کد خبر: 1888171

حضور مسئولان فدراسیون عمومی در کمیسیون تلفیق؛ مجلس زنگ خطر انفعال ملی را به صدا درآورد

اعضای کمیسیون وحدت شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت همه دستگاه ها برای توسعه ورزش همگانی، ابراز امیدواری کردند که در سال های آینده با بسیج مردمی از وقوع سونامی بزرگ اجتماعی در این حوزه جلوگیری شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ افشین ملایی رئیس و محمدرضا فروحی دبیر فدراسیون ورزش های همگانی با حضور در شورای اسلامی، گزارشی از وضعیت «سلامت مردم ایران» به اعضای کمیسیون تلفیق و نمایندگان مردم در شورای اسلامی ارائه کردند. .

در این نشست افشین ملایی با ارائه آماری از وضعیت کم تحرکی و اضافه وزن در کشور، هشدارهای لازم را در خصوص پیشرفت «قاتل پنهان» در کشور داد و خواستار توجه و حمایت بیشتر نمایندگان مجلس از مردم شد. ، ورزش و تامین سلامت مردم.


ملای: آثار بی عملی فراتر از جنگ بیولوژیکی است

در این جلسه افشین ملای رئیس فدراسیون ورزش های همگانی با بیان اینکه ورزش باید به صورت گسترده در کشور گسترش یابد تا تاثیر آن بر سلامت جامعه (جسمی، روحی و اجتماعی) دیده شود، گفت: متاسفانه از سال 1386 تا سال 1395 که کمتر از یک دهه است که میزان بی تحرکی در کشور 25 درصد افزایش یافته است و این میزان در بخش زنان افزایش چشمگیری داشته است و در شرایط کنونی 64 درصد زنان ایرانی از کم تحرکی رنج می برند.

وی با هشدار نسبت به روند رو به رشد کم تحرکی و چاقی در کشور که سلامت مردم ایران و نسل آینده را به شدت تهدید می کند، گفت: پیش بینی و سناریوی تلخ برای آینده این است که در سال 1405 این میزان کم تحرکی وجود داشته باشد. در کشور به 76 درصد در بخش مردان و 83 درصد در بخش زنان خواهد رسید و این بسیار نگران کننده است.

ملایی با هشدار درباره وضعیت کم تحرکی و تبعات و بیماری های ناشی از آن در استان های کشور تاکید کرد: آمارها نشان می دهد که کم تحرکی در تمام استان های کشور رو به افزایش است. در حوزه دانش آموزی تا 8 سال آینده بیش از 3 میلیون دانش آموز چاق خواهیم داشت. در این منطقه خطرناک، ما جزو 12 کشور اول جهان هستیم که محیط مدرسه را از این جمعیت چاق «بیمار» کرده است. از سوی دیگر، مهارت های حرکتی و یادگیری کودکان ایرانی در کشورهای دیگر دو سال از گروه سنی آنها عقب است و این عاملی است که سلامت نسل آینده را تهدید می کند.

رئیس فدراسیون ورزش های همگانی با اشاره به وضعیت سالمندان در کشور گفت: متاسفانه در این حوزه کشور به سمت سالمندی پیش می رود و پیش بینی ها نشان می دهد که در سال 1420 بالغ بر 18 میلیون نفر بالای سن خواهند بود. 60 در ما.” . سالمندانی که ورزش نمی کنند و میزان کم تحرکی آنها در آینده خانواده های خود را با چالش بزرگی روبرو می کنند. اگر به فعالیت های آنها توجه نکنیم این سرمایه طلایی پنهان به زباله تبدیل می شود فراتر از جنگ بیولوژیکی بروید

ملایی با ارائه آماری از میزان پایبندی مردم ایران به بیماری های ناشی از کم تحرکی گفت: بر اساس آمارهای رسمی و پژوهشی 59 درصد جمعیت ایران اضافه وزن، 37 درصد فشار خون بالا، 23 درصد افسردگی و 46 نفر مبتلا هستند. درصد کلسترول بالایی دارند. بر اساس آخرین گزارش های آماری 45 هزار میلیارد تومان به صورت مستقیم و غیرمستقیم برای درمان در کشور هزینه شد. این مبلغ تنها هزینه های گزارش شده بیماری های غیرواگیر است که علت اصلی آن کم تحرکی، چاقی و اضافه وزن است.

این مدیر ورزشی با بیان اینکه بی تحرکی بیماری همه گیر به پایان رسیده است، به آمار نگران کننده مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر اشاره کرد و گفت: جان باختگان کرونا در دو سال و نیم اخیر در کشور حدود 141 هزار نفر است. اما طبق آمارهای موجود سالانه 300 هزار نفر جان خود را از دست می دهند که اگر با این شتاب فزاینده مدیریت نشود، بر اثر بیماری های غیرواگیر (عمدتاً در اثر کم کاری) و بی عملی که بیماری تمدن کنونی نیز نامیده می شود جان خود را از دست می دهند. آینده، باعث یک رویداد غم انگیز دیگر خواهد شد

ملایی با نگاهی به عملکرد ورزش در کشور خاطرنشان کرد: سوال اصلی این است که چرا برنامه های ما در چهار دهه اخیر نتوانسته آنطور که باید از افزایش بی تحرکی در کشور جلوگیری کند؟ وی در پاسخ به این سوال گفت: یکی از مشکلاتی که ورزش همگانی در چهار دهه اخیر داشته این است که ما در این زمینه به صورت انزوا رفتار کرده ایم و هر نهاد و ارگانی به گونه ای عمل می کند که اطلاعی از موضوع ندارد. اقدامات سایر نهادها این مشکل باید حل شود و همه نهادها و سازمان ها برای تامین سلامت مردم گام های هم افزایی و هماهنگ بردارند.

افشین ملای تاکید کرد: درخواست ما از شورای اسلامی این است که نگاه ویژه تری به حوزه ورزش همگانی داشته باشد. انتظار ما این است که در بخش حقوقی برای رفع موانع ورزش و کاهش بی تحرکی و همچنین افزایش بودجه و نظارت بر عملکرد کار، حمایت بیشتری داشته باشند.

اعضای کمیسیون وحدت شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت همه دستگاه ها برای توسعه ورزش همگانی، ابراز امیدواری کردند که در سال های آینده با بسیج مردمی از وقوع سونامی بزرگ اجتماعی در این حوزه جلوگیری شود.


390a4c13 0591 4fd8 9e18 f5cf34e58fb8 خبر خاکستری


فروردین: ورزش همگانی باید دغدغه همه نمایندگان باشد

رئیس فراکسیون ورزش مجلس با ابراز نگرانی از آمار ارائه شده از سوی رئیس کل فدراسیون ورزشی به نمایندگان مجلس گفت: وظیفه همه ما این است که در استان های خود این موضوع را جدی بگیریم و در جهت رفع کم تحرکی و کم کاری گام برداریم. تامین سلامت مردم

وی با بیان اینکه رئیس فدراسیون ورزش های همگانی می تواند سفیر سلامت در استان های کشور باشد، تاکید کرد: “سلامت مردم ایران” باید دغدغه همه نمایندگان مجلس باشد و تلاش کنند تا این مهم تامین شود. در مناطق خود

محمدمهدی فروردین ادامه داد: برنامه ریزی و حمایت از ورزش همگانی برای تامین سلامت مردم و رفع کم تحرکی در کشور وظیفه همه نمایندگان مجلس است و باید سایر مسئولان را بسیج کنیم تا در یک حرکت ملی از اتفاقات ناخوشایند در آینده جلوگیری کنیم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: باید ورزش همه را از خود نمایندگان شروع کنیم. ما باید بررسی کنیم که خود تکرارها چقدر ورزش می کنند. وقتی به فکر ورزش و سلامتی خودمان نباشیم، نمی توانیم به سلامت مردم فکر کنیم.

وی تاکید کرد: در شهرهایی که فقر تحرکی نرخ و آمار بالاتری دارد باید با نمایندگان آنها صحبت کرد تا به این حوزه توجه بیشتری شود. .


d952b507 d7c9 4230 8604 277b355c3755 خبر خاکستری


نماینده خدابنده: آمار کم تحرکی کشور نگران کننده است

سید البرز حسینی نماینده مردم خدابنده در مجلس نیز بر اهمیت سرمایه گذاری در ورزش همگانی تاکید کرد و گفت: هر کشوری که در ورزش سرمایه گذاری نمی کند باید در حوزه درمان هزینه کند. ما با سطح متوسط ​​جهانی ورزش همگانی فاصله داریم که باید با برنامه ریزی آن را کاهش داد.

وی ادامه داد: طبق آمار منتشر شده نیمی از جمعیت ایران غیرفعال هستند. لزوماً این نیست که آنها نمی توانند ورزش کنند، اما شاید ما نتوانسته ایم این فرصت را به آنها بدهیم. 66 درصد افراد هیچ فعالیت مؤثری ندارند. این افراد ممکن است فعال باشند اما سطح فعالیت آنها برای سلامتی آنها موثر نباشد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: متأسفانه بیشترین افراد غیرفعال افراد بین 25 تا 45 سال هستند. این چیز خوبی نیست. بسیاری از مسئولان ما با توسعه ورزش همگانی غریبه هستند و وزیر ورزش که در جلسات شرکت می کند علاقه ای به ورزش همگانی ندارد.


نماینده کرمان: آماده کمک به ورزش همگانی هستیم

شهباز حسن پوربیگلری نماینده مردم کرمان، سیرجان و بردسیر در شورای اسلامی نیز با ابراز نگرانی از آمار ارائه شده از وضعیت سلامت مردم ایران گفت: آمادگی خود را برای هرگونه کمکی به ورزش همگانی اعلام کنیم. منجر به سلامت مردم ایران شود.»

وی تاکید کرد: آمادگی داریم تمامی امکانات لازم را برای ورزش همگانی سیرجان فراهم کنیم تا بتواند با اجرای طرح ها و برنامه های خود به تامین سلامت مردم کمک کند.


نماینده شیراز: وزارت ورزش علاقه ای به ورزش همگانی ندارد

علیرضا پاک فطرت نماینده مردم شیراز در مجلس نیز با ابراز تعجب از ناچیز بودن بودجه فدراسیون ورزش های همگانی برای تامین سلامت 84 میلیون ایرانی گفت: اگر یک درصد از بودجه ورزش کشور به این موضوع اختصاص یابد. بخش دولتی، این مشکلات از بین خواهند رفت. به نظر می رسد وزارت ورزش به همه اهمیت نمی دهد.

وی ادامه داد: ورزش از جوانی تا پیری را درگیر می کند. بنابراین همه نهادها و سازمان ها باید به این حوزه توجه کنند. به خصوص در شهرهای بزرگ، دانشگاه های علوم پزشکی، وزارت بهداشت و سایر ادارات باید وارد این امر شوند و به ورزش همه کمک کنند.


5aa602fe cae1 4b3a a3d1 6b381a6c332f خبر خاکستری


نماینده گیلان: ورزش مورد ظلم همه است

احمد دنیامالی نماینده مردم گیلان در شورای اسلامی که سابقه ریاست فدراسیون قایقرانی را نیز در کارنامه دارد، با اشاره به بودجه کم ورزش همگانی گفت: شنیدن این موضوع که فقط 5 میلیارد تومان در حال انجام است ناامید کننده است. بودجه ای برای سلامتی همه مردم ایران محسوب می شود.»

وی با بیان اینکه ورزش همگانی کشوری مظلوم است، خاطرنشان کرد: وظیفه همه ماست که بتوانیم در زمینه تامین سلامت مردم ایران گام های بلندی برداریم. لذا برای سال 1402 به بودجه ورزش دولتی در کشور توجه ویژه ای خواهیم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید