اثرات خطرناک طبقه بندی اینترنت

اثرات خطرناک طبقه بندی اینترنت

پس از ایجاد محدودیت در برخی بسترهای خارجی و بحث دسترسی برخی از اقشار جامعه به اینترنت بدون فیلتر که گاه از آن به اینترنت کلاسی یاد می شود، اعتراض برخی کارشناسان و کارشناسان را به دنبال داشت که آن را اقدامی اشتباه می دانند.

اصطلاح اینترنت کلاس که این روزها گاهی در فضای مجازی شنیده می شود، در واقع به اینترنت گفته می شود که بخشی از افرادی مانند پزشکان، اساتید دانشگاه، دانشجویان و سایر اقشار جامعه هستند که نیاز به دسترسی بدون محدودیت و فیلتر به اینترنت دارند. این معضل مدتی است که از ابتدای اعمال محدودیت برای برخی پلتفرم‌ها و سرویس‌های خارجی از اواخر شهریور ماه به چشم می‌خورد و شبهه اجرایی شدن آن را افزایش داده است. همانطور که در آیین نامه حمایت از فریلنسرهای فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال که در آذرماه به تصویب رسید، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است زیرساخت دسترسی به اینترنت پرسرعت و پایدار با سطح دسترسی مناسب را فراهم کند. برای افرادی که در پایگاه داده تایید شده اند.

اگرچه کمک و حمایت از فریلنسرها از جمله اهداف این آیین نامه ذکر شده است، اما کارشناسان تاکید دارند که اگر قرار باشد این آیین نامه به گونه ای تفسیر شود که چنین مشکلی در آن و احتمالاً در برنامه های آینده تکرار شود، این یک خطر و یک خطر است. نشانه ای که باید به آن توجه کرد.

چندی نگذشته بود که اتحادیه صنف فناوران رایانه تهران در اطلاعیه ای اعلام کرد طی مکاتبات و مذاکرات متعدد این اتحادیه با مراجع اینترنتی کشور، پس از بیش از دو ماه قطعی پلت فرم و کاهش سرعت به دلیل استفاده از فیلترشکن، ذی صلاح دارندگان مجوز، این اتحاد را موثرترین و قانونی ترین فعالان عرصه فناوری دانستند و به آنها اجازه دادند تا فیلتر پلتفرم ها را حذف کنند و محدودیتی در تعداد آدرس های IP اعلام شده وجود نداشته باشد، مشروط بر اینکه دارنده مجوز آن را دریافت کند. مسئوليت.

پس از انتشار این خبر، برخی کارشناسان اعلام کردند که مخالف این طرح هستند و معتقدند زمانی که اینترنت و دسترسی به ابزارهای پرکاربرد اینترنتی قطع می شود، اما این دسترسی برای عده ای خاص ایجاد می شود، به عبارت دیگر، کلاس اینترنت درست نیست و فایده ای ندارد اما در این شرایط باید به جای توزیع رانت روی ایجاد جایگزین تمرکز کرد، وقتی رانت توزیع می شود منشا فساد می شود.

در همین راستا حسین اسلامی – رئیس هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران – معتقد است در شرایط بحرانی که با تصمیم گروه های امنیتی محدودیت ها به طور موقت ایجاد شده و قابل رفع است، انتظار این است که از طریق مشکلات امنیتی را حل کنید، وضعیت به وضعیت قبلی باز می گردد.شهریور امسال برمی گردد. در این برهه حساس، اگر برخی از شرکت ها در ارتباط با مخاطبان خود در خارج از کشور مشکل داشته باشند یا در ارائه خدمات مورد نیاز خود در داخل کشور مشکل داشته باشند، وزارت ارتباطات موظف است این مشکلات را حتی به صورت موقت برطرف کند.

به گفته وی، این صنف (سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران) خواهان دسترسی به اینترنت رایگان برای عموم است و به هیچ وجه اینترنت کلاسی و VPN کلاسی را قبول ندارند.

در همین حال وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد که چیزی به نام اینترنت کلاسی وجود ندارد و همه مردم برای آنها خاص هستند. بر اساس این مصوبه که سال هاست اجرا می شود، برخی از متخصصان مانند فریلنسرها دسترسی گسترده تری دارند، اما چیزی به نام اینترنت کلاسی وجود ندارد.

بر اساس این گزارش، سایر کارشناسان عموماً قشربندی اینترنت را تصور و عملی اشتباه می دانند و اینکه گروهی از کاربران نیاز به اینترنت متفاوتی دارند صحت ندارد، اما شاید بتوان نکته یا استثنایی را در نظر گرفت. محمد کیشوری، کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این خصوص به ایسنا گفت: به نظر شخصی من تنها گروهی از کاربران که می توان آنها را از هم جدا کرد کودکان هستند که البته می توانند اینترنت محدودی را برای کودکان با کسب مجوز از وی ارائه کنند. پدر و مادر، و این، به نظر من، موجه است. اما با توجه به این طرح، به جز کودکان، مشکلات زیادی برای برنامه نویسان، اساتید دانشگاه، دانشجویان و سایر اقشار وجود دارد و از نظر اجتماعی نیز مشکلاتی وجود دارد و حس بدی را به مردم منتقل می کند و در عمل نیز چنین خواهد شد. برای دور زدن آن باز شود

مثلاً با اختصاص اینترنت بدون فیلتر به دانش آموزان، همه سعی می کنند به اینترنت دانشجویی متصل شوند و از آنجایی که محدودیت غیرمنطقی است، دائماً دور می زند. پیش از این بخش‌های مختلف اعلام کرده بودند که اینترنت پرسرعت در اختیار شرکت‌ها، دانشجویان و اساتید دانشگاه قرار می‌گیرد. بنابراین این طرح جدا از اثرات اجتماعی، از نظر فنی به راحتی قابل اجرا نیست.

به گفته تحلیلگران، اینترنت، آب، برق و گاز مانند سایر مشکلات مشکل خاصی نیستند، بلکه مشکلاتی هستند که مردم به طور مستقیم و روزانه با آنها دست و پنجه نرم می کنند. مثلاً در حوزه ارز، شاید خیلی ها مستقیماً درگیر آن نباشند و مشمول این سیاست نباشند، اما در حوزه اینترنت، مردم مستقیماً مشمول این سیاست هستند و اگر تبعیض یا نارضایتی وجود داشته باشد. آنها مستقیماً آن را درک می کنند، بنابراین سیاستمداران باید به پیامدهای اجتماعی مشکلات و راه حل ها نیز توجه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید