اجرای طرح سنجش خطر سکته مغزی و قلبی عروقی در مراکز بهداشتی درمانی استان کرمانشاه/ یک میلیون نفر غربالگری می شوند.


ساعت: 15:57
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۳
کد خبر: 1917791

مدیر گروه بیماری‌های واگیر و غیرواگیر سازمان بهداشت و درمان استان کرمانشاه:

سارا شاه آبادی گفت: طرح ارزیابی خطر سکته های مغزی و قلبی عروقی در مراکز بهداشتی درمانی روستایی و مراکز بهداشتی درمانی شهری استان کرمانشاه اجرا می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سارا شاه آبادی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد اظهار داشت: در بین بیماری های غیرواگیر بیماری های قلبی عروقی شایع ترند و بیشترین آمار مرگ و میر را به خود اختصاص داده اند و همچنین فشار خون و دیابت در بین سایر بیماری ها بیشتر است. شایع و غیر مسری هستند.

مدیر گروه بیماری های واگیر و غیرواگیر معاونت بهداشتی استانداری کرمانشاه بیان کرد: 9 درصد جمعیت بالای 30 سال استان کرمانشاه مبتلا به دیابت و 29 درصد مبتلا به فشار خون هستند.

لزوم انجام معاینات دوره ای در افراد بالای 30 سال

شاه آبادی خاطرنشان کرد: بیماری‌های قلبی عروقی، فشار خون و دیابت از جمله بیماری‌های خاموش و بدون علامت هستند، بر این اساس افراد بالای 30 سال باید هر 6 ماه یک بار غربالگری قند خون، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان را انجام دهند.

وی افزود: بسیاری از انواع سرطان در صورت تشخیص در مراحل اولیه قابل درمان است، اما فشار خون و قند خون قابل درمان نیست و فقط کنترل می شود.

شاه آبادی با اشاره به اهمیت شیوع بیماری‌های غیرواگیر، از اجرای طرح ارزیابی خطر سکته مغزی و قلبی عروقی در مراکز بهداشتی درمانی روستایی و مراکز بهداشتی درمانی شهری استان کرمانشاه خبر داد.

مدیر گروه بیماری های واگیر و غیرواگیر معاونت بهداشتی استانداری کرمانشاه گفت: در طرح ارزیابی خطر سکته های مغزی و قلبی عروقی، افراد بالای 30 سال از نظر عواملی مانند فشار خون بالا، قند خون، بیماری های قلبی و عروقی غربالگری می شوند. غربالگری سرطان سینه، روده و دهانه رحم بررسی می شود.

شاه آبادی با بیان اینکه متاسفانه مردم استان کرمانشاه از طرح سنجش خطر سکته های مغزی و قلبی عروقی که بخشی از آن به دلیل شیوع بیماری های ویروسی است استقبال نکرده اند، گفت: بیماری های غیرواگیر در بین افراد بدون علامت شناسایی شده است.

وی از مردم خواست به طور مستمر به پزشکان مراجعه کنند و معاینات دوره ای انجام دهند و افزود: مردم نباید فقط منتظر علائم بیماری باشند، بلکه همیشه وضعیت سلامت خود را بررسی کنند.

شاه آبادی با بیان اینکه بیش از یک میلیون نفر بالای 30 سال در استان کرمانشاه وجود دارد، گفت: بهورزان باید تا پایان سال 100 درصد جمعیت بالای 30 سال را ارزیابی خطر کنند.

خرج کردن پول برای سلامتی منجر به سرمایه گذاری در درمان می شود

و افزود: در حوزه بهداشت و درمان وظیفه اصلی متولیان امر پیشگیری است و با تلاش آنان و رعایت اصل خودمراقبتی توسط مردم هزینه های درمانی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد که البته صرف هزینه در حوزه بهداشت و درمان نوعی سرمایه گذاری در حوزه درمان است.

مدیر گروه بیماری های واگیر و غیر واگیر معاونت بهداشتی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: تشخیص بسیاری از انواع سرطان در مراحل اولیه باعث می شود فرد مبتلا پس از درمان زندگی عادی داشته باشد و کنترل فشار خون و دیابت به زندگی طبیعی کمک می کند. زندگی

شاه آبادی درباره بیماری های واگیر نیز گفت: این بیماری ها موقتی هستند و از نظر کنترل اهمیت بیشتری دارند و البته با واکسیناسیون قابل پیشگیری هستند و مدت زمان کمتری دارند.

وی افزود: با توجه به شروع فصل سرما با موج دوم آنفلوآنزا مواجه هستیم، همچنین از نظر شیوع بیماری کرونا اگرچه مرگ و میرها با واکسیناسیون جهانی کنترل شده است، اما این بیماری تمام نشده است. همچنان شاهد اعلام موارد مثبت هستیم.

شاه آبادی تصریح کرد: با توجه به بازگشایی مدارس، افزایش تعاملات اجتماعی و کاهش دستورالعمل های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک آنفولانزا بسیار سریع گسترش می یابد.

تاکید بر رعایت اصول بهداشتی و مراجعه به پزشک در صورت مشاهده علائمی مانند سرماخوردگی، بیماری های اسهالی و تب کریمه کنگو از دیگر بیماری های عفونی شایع است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید