اجزای شیر یکطرفه چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع شیرهای صنعتی برای مشاغل مختلفی کاربرد دارند. یکی از پرکاربردترین و رایج ‌ترین مدل‌ های شیرهای صنعتی شیر یکطرفه است که از آن می ‌توان در کمپرسور بادی و دیگر دستگاه‌ ها استفاده نمود.
حال شیرهای یکطرفه دارای جزئیات ساخت متفاوت کاربردهایی می‌ باشد که اگر راجع به به آن ‌ها کنجکاو هستید پیشنهاد می ‌کنیم، حتما در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا هر آنچه که راجع به شیرهای یکطرفه نیاز دارد تا در اختیار شما قرار دهیم.

شیر یکطرفه چیست؟

شیر یکطرفه توضیح بسیار ساده‌ای دارد. در واقع اگر به اسم آن‌ ها هم توجه کنید، به خوبی متوجه می ‌شوید که شیر صنعتی یکطرفه چیست. این شیرها برخلاف بقیه شیرهای صنعتی موجود سیالات و جریاناتی که از آن ‌ها گذر می ‌کنند را در لوله به یک طرف هدایت می ‌کند. یعنی این‌ که باعث نمی‌ شوند جریانات به عقب برگردد و حالت معکوسی رخ دهد.

Picture2 3 خبر خاکستری

از همین‌ رو شیرهای یکطرفه برای کمپرسور های رفت‌ و برگشتی استفاده بسیار زیادی دارند. از آنجایی‌ که گازها در کمپرسور بیشتر استفاده می ‌شوند؛ از شیرهای یکطرفه در آن‌ ها استفاده می ‌کنند تا برگشتی صورت نگیرد و مشکل در کار ایجاد نشود. همچنین لازم به ذکر است بیان کنیم که شیرهای یکطرفه جزو مهم‌ ترین قطعات درون دستگاه به شمار می‌ روند.

 به‌ عنوان مثال همان کمپرسور بادی که مثال زدیم بدون وجود شیرهای یکطرفه اصلا کاربرد ندارند و مورد استفاده نیز قرار نمی ‌گیرند. از همین‌ رو می‌توان این مدل شیرها را یکی از مهم‌ ترین و کاربردی‌ ترین شیرهای صنعتی هم حساب کرد.

شیر یکطرفه چگونه عمل می کند؟

شیرهای یکطرفه عملکرد متفاوتی با دیگر شیرها دارند. در بالا بیان کردیم که این شیرها باعث جلوگیری برگشت سیالات به داخل لوله می ‌شوند. از همین‌ رو دیسک‌هایی که در ساخت این شیرها به‌ کار رفته به نوعی است که فقط سیالات و جریانات را به جلو منتقل می ‌کنند.

به‌ عنوان مثال اگر در هنگام جریان و سیالات اتفاقی رخ دهد این دیسک ‌ها به طور خودکار بسته ‌شده و باعث می‌ شوند تا جریانات داخل لوله به سمت عقب برنگردد.

اجزای داخلی شیر یکطرفه چگونه تشکیل شده اند؟

همانند هر شیر صنعتی شیرهای یک‌طرفه دارای اجزا و قطعاتی می‌باشند که این شیر را تشکیل داده‌ اند. اجزای تشکیل‌ دهنده شیرهای یکطرفه به‌ صورت بدنه، پوشش، دیسک و لولا می ‌باشد. اگر می‌ خواهید به جزئیات آن‌ ها نگاه کنیم، می‌ توان گفت شیرهای یکطرفه جزو دسته شیرهای صنعتی ساده محسوب می ‌شوند‌.

Picture3 2 خبر خاکستری

زیرا جزئیات پیچیده ای در ساخت آن‌ ها استفاده‌ نشده و به طور کل دیسک است که باعث باز و بسته کردن جریانات و سیالات می ‌شود. بدنه که قطعه اصلی شیر می‌ باشد پوششی است که جنس متفاوتی دارد، و کل قطعات اصلی شیر صنعتی را تشکیل می دهد. لولا هم به باز و بسته شدن دیسک کمک می‌ کند.

استفاده کردن از شیر یکطرفه  چه مزایایی دارد؟

شیرهای یکطرفه مزایا و نکات مثبت بسیار زیادی دارند. در واقع همین موضوع یکطرفه بودن آن ها به تنهایی یک مزیت بزرگ محسوب می شود.

شاید سوالی به وجود آید که چرا یکطرفه بودن شیرها یک نکته مثبت محسوب می شود؟ باید ذکر کنیم به عنوان مثال اگر شما بخواهید برای لوله های فاضلابی از این مدل شیرها استفاده کنید، نیازی نیست نگران پخش شدن آلودگی باشید.

زیرا شیرهای یکطرفه با کمک قابلیت خودکار خود و همچنین جلوگیری از نفوذ انشعابات به داخل لوله، به نوعی سلامت و تمیزی را ایجاد می کنند. لوله های فاضلاب تنها یک مثال از کاربرد و عملکرد خوب شیرهای یکطرفه هستند. اگر بخواهید از شیرهای یک طرفه برای صنعت ها و مشاغل دیگر استفاده کنید، با کمک دیسک های فعالی که به طور خودکار بسته می شوند، علاوه بر اینکه ضرری به وجود نمی آید، همچین مشکلات جدی تری را هم در کار ایجاد نمی کنند.

همچین موضوع دیگری که باعث شده تا شیرهای یک طرفه کاربرد زیادی داشته باشند، قیمت است. این شیرهای بسیار کاربردی با تمام ویژگی ها و قابلیت های خود؛ قیمت نسبتا با صرفه ای دارند. به نوعی که برای خرید آن ها نیازی نیست شما هزینه های بسیار زیاد یا هنگفتی را بپردازید. همچنین این شیرهای صنعتی، در همه جا به راحتی یافت می شوند و تجهیزات پیچیده ای هم ندارند.

اگر به مطالب بالا که اجزا شیر یکطرفه را شرح دادیم دقت کرده باشید متوجه شده اید که هیچ چیز پیچیده ای راجب این مدل شیرهای صنعتی وجود ندارد. کنترل خودکار هم یکی از بارزترین ویژگی ها  و مزایای شیرهای یکطرفه می باشد که بدون هیچ گونه دخالتی، دیسک ها باز یا بسته می شوند.

شیر یکطرفه در پمپ های خانگی، باید چگونه وصل شود؟

شاید در نظر خیلی از افراد نصب شیرهای یکطرفه کار ساده ای به نظر برسد. اما باید ذکر کنیم اصلا اینگونه نیست و برای اینکه شیر عملکرد درستی داشته باشد؛ باید حتما آن را در جای درست و دقیق نصب نمود تا به خوبی عمل کند.

برای نصب کردن این شیرهای یکطرفه بر روی پمپ های خانگی باید حتما توجه  داشته باشید که قبل از لوله ورودی نصب شوند. خیلی از افراد با اطلاعات اشتباه و حتی آگاهی ناکافی این شیرها را جا به جا وصل می کنند و همین موضوع باعث می شود تا پمپ آب روشن نشود و به درستی کار نکند.

همانطور که متوجه شده اید که این شیرها از برگشت جریانان به داخل لوله جلوگیری می کنند و زمانی که به صورت جا به جا وصل شوند، پمپ آب کار نمی کند و حتی روشن نمی شود. همچنین به جز توجه کردن در هنگام نصب شیر یکطرفه بر روی پمپ های خانگی باید در صنایع  هم  باید به نوع و جایگاه نصب لوله ها توجه داشت. زیرا کوچکترین اشتباهی باعث می شود تا شیر برعکس عمل کرده و یا پمپ های موجود کار نکنند یا مشکلات دیگری رخ دهند. همچین از آن جایی که شیرهای یک طرفه در سایز و ابعاد مختلفی ارائه می شوند، شما باید نسبت به سایز لوله برای خرید اقدام نمایید. زیرا تنگ یا گشاد بودن شیرهای یکطرفه به مرور باعث فشار به لوله و حتی قطعی آن ها می شود.

دیدگاهتان را بنویسید