احتمال اعزام نیرو به کشورهای اروپای شرقی روی میز بایدن قرار دارد

ساعت: 11:43
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1802954

گفته می شود که دولت واشنگتن در حال بررسی اعزام هزاران نیروی آمریکایی به کشورهای بالتیک و اروپای شرقی است و ادعا می کند که از تمامیت ارضی اوکراین دفاع می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نیویورک تایمز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در حال بررسی اعزام نیرو، کشتی های جنگی و هواپیما به کشورهای عضو ناتو مستقر در اروپای شرقی و بالتیک است.

بنابراین، افزایش مداخله نظامی ممکن است یکی از گزینه های پیش روی ایالات متحده در صورت تشدید تنش ها بین روسیه و اوکراین باشد و انتظار می رود نقطه عطفی بزرگ در رویکرد دولت بایدن تا کنون برای خویشتن داری در اوکراین باشد.

استقرار 1000 تا 5000 نیروی آمریکایی در کشورهای اروپای شرقی، با توجه به احتمال افزایش 10 برابری در صورت بدتر شدن وضعیت، یکی از گزینه‌های مورد بحث در نشست روز یکشنبه بایدن با مقامات امنیتی و واشنگتن است.

گفته می شود بایدن در این هفته درباره این گزینه ها تصمیم گیری کند. در عین حال، لندن مدعی است که روسیه به دنبال ایجاد یک دولت دست نشانده در کیف است و آمریکا برای تکرار این اتهام با انگلیس همکاری می کند.

برآوردها نشان می‌دهد که واشنگتن با اتخاذ اقداماتی برای تجهیز اوکراین به سلاح‌های تهاجمی و تصمیم برای افزایش حضور نظامی خود در کشورهای اطراف روسیه و در عین حال رهبری در مذاکرات پیشنهادهای امنیتی مسکو، عملاً دیپلماسی را مسدود کرده است.

از سوی دیگر، اظهارات دوگانه هفته گذشته بایدن که بلافاصله توسط کاخ سفید و وزارت خارجه اصلاح شد، نشان می دهد که واشنگتن عملاً راهی جز توسل به تحریم های منسوخ و ناکارآمد علیه مسکو ندارد.

بایدن گفت: «روسیه در صورت تهاجم باید پاسخگو باشد و این بستگی به کاری دارد که انجام دهد. یک مورد این است که اگر این یک حمله جزئی باشد و در نهایت مجبور شویم در مورد اینکه چه باید و چه نباید بکنیم و غیره بحث کنیم. اما اگر آنها واقعاً آنچه را که می توانند انجام دهند، اگر روسیه نیروهای بیشتری را به اوکراین جذب کند، برای روسیه یک فاجعه خواهد بود.

این اظهارات که شدت واکنش به تجاوزات ادعایی روسیه را از شدت اقدامات مسکو مشخص می کرد، نشانه پوچ بودن ادعاهای آمریکا و اروپا علیه روسیه بود.

همچنین ذکر این نکته ضروری است که تاکنون هیچ یک از گزینه های پیشنهادی آمریکا و شرکای آن شامل اعزام نیرو به اوکراین نبوده است. اوکراین عضو ناتو نیست و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی علیرغم تمایل خود، هیچ بهانه ای برای پیوستن به این کشور ندارد.

شعار کنونی دولت بایدن دیپلماسی، تقویت دفاع خود و افزایش قدرت بازدارندگی خود در برابر روسیه است، کشوری که هر گونه اتهامی مبنی بر طراحی حمله به اوکراین را رد می کند اما عضویت در ناتو را خط قرمز خود می داند.

انتهای پیام/

منبع: مهر

دیدگاهتان را بنویسید