احمدی نژاد با این بدعت حقوق بازنشستگان را ضایع کرد!

احمدی نژاد با این بدعت حقوق بازنشستگان را ضایع کرد!

مهدی گلبان با اشاره به اینکه آستانه حقوق حداقل حقوق بگیران پنج میلیون و هشتصد هزار تومان است، گفت: با توجه به روند صعودی تورم و مشکلات جدی معیشتی این دسته از مستمری بگیران، به هیچ وجه مخالف افزایش نرخ ها نیستیم. دستمزد افراد با حداقل دستمزد، اما مخالفیم که به جای بهره مندی از منابع عمومی و کمک های دولتی برای گروه مذکور، از سهم سایر سطوح کسر و به آنها اضافه شود و این امر موجب از بین رفتن عدالت اجتماعی می شود.

گلبان با اشاره به موازین قانونی موجود در خصوص پرداخت حقوق مستمری بگیران گفت: در بند «ط» ماده 9 قانون جامع رفاه و تامین اجتماعی آمده است که «ارائه تعهدات بیمه ای به افراد تحت پوشش، بر اساس قاعده انصاف و متناسب با میزان مشارکت (سالها) و میزان پرداخت حق بیمه) و با تعدیل ورودی ها و خروجی ها بر اساس محاسبات بیمه ای.

بنابراین بر اساس قانون فوق الذکر تقسیم مستمری بگیران تامین اجتماعی دیگر معنا نخواهد داشت و هرگونه اقدام خلاف قانون تخلف از عدالت بیمه ای محسوب می شود اما متاسفانه از زمان آقای احمدی نژاد این بدعت را ایجاد کرده اند. و مستمری بگیران را به دو گروه حداقل دستمزد و سایر سطوح تقسیم کردند

وی بیان کرد: در این قالب شاهد هستیم که دولت ها و به طور کلی سازمان تامین اجتماعی در تلاش هستند تا بر افزایش قدرت خرید مردم بر روی حداقل دستمزد تمرکز کنند و سایر سطوحی که بیشترین پرداخت های بیمه ای را در طول کار خود داشته اند، همواره هستند. برای افزایش حقوق سالانه خود با مشکل مواجه هستند.

گلبان در توضیح این مطلب افزود: همانطور که گفتم بدعتی که در دوره آقای احمدی نژاد مطرح شد همچنان ادامه دارد و متأسفانه امسال نیز با اجرای یک نظر غیرقانونی ادامه پیدا کرد و نتیجه این شد که دستمزد حداقل حقوق بگیران کاهش یابد. افزایش 57.4 درصدی و همچنین مشخص شد که میزان افزایش حقوق در سایر سطوح 38 درصد بوده است.

گلبان با اشاره به اینکه آستانه حقوق حداقل حقوق بگیران پنج میلیون و هشتصد هزار تومان است، گفت: با توجه به روند صعودی تورم و مشکلات جدی معیشتی این گروه از مستمری بگیران، به هیچ وجه مخالف افزایش حداقل دستمزدها نیستیم. کارگران مزدبگیر، اما مخالف این کار هستیم، به جای استفاده از منابع عمومی و کمک های دولتی برای گروه مشخص، سهم سایر سطوح را کسر و به آنها اضافه کنیم که انصاف بیمه را از بین می برد.

وی تاکید کرد: دولت سیزدهم باید به قانون بازگردد و اگر قرار است به افراد حداقل دستمزد کمک شود، باید از منابع دولتی انجام شود نه اینکه از سطوح دیگر برداشته شود.

این فعال بازنشسته بار دیگر به قانون اشاره کرد و گفت: در ماده 96 قانون تامین اجتماعی نیز تاکید شده است که تامین اجتماعی موظف است مجموع مستمری های بلندمدت، مستمری از کارافتادگی کلی و مستمری وراثت کلی را در بازه های زمانی که کمتر از آن نباشد پرداخت کند. روزی بیش از یک بار با توجه به افزایش سطح زندگی باید متناسب با تورم رسمی کشور افزایش یابد، اما می بینیم که تقریباً 15 سال است که این اتفاق نیفتاده است، بنابراین اکنون دستمزد بازنشستگان حدود 50 درصد کمتر شده است. نسبت به تورم رسمی کشور

وی در توضیح این موضوع ادامه داد: متأسفانه تامین اجتماعی در حال حاضر منطبق بر این قانون نیست و این نکته نیز در تقسیم قانون برای مستمری بگیران به دو دسته موثر است.

وی به ابلاغ سیاست های کلی تامین اجتماعی از سوی مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: این سیاست ها در فروردین ماه سال 1401 ابلاغ شد و بار دیگر اجرای مفاد ماده 96 قانون تامین اجتماعی و بند (ط) ماده (9) اجرایی شد. ) قانون دستگاه تاکید بر نظام جامع مراقبت های اجتماعی و تامین اجتماعی است اما می بینیم هنوز اجرایی نشده و نگران کننده این است که هنوز عزمی برای اجرای قانون وجود ندارد.

دولت چقدر به تامین اجتماعی بدهکار است؟

این فعال حقوق بازنشستگان در بخشی دیگر از سخنان خود به بدهی کلان بالای 600 هزار میلیارد تومانی دولت به تامین اجتماعی اشاره کرد و با اشاره به بند چهار سیاست های کلی تامین اجتماعی تاکید کرد: در این بند هدف تامین اجتماعی است. انصاف و یکسان سازی قوانین و بر مفاد بیمه ای و جلوگیری از ایجاد و انباشت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی تاکید شد، اما کار دولت در راستای اجرای دستور مقام معظم رهبری و تحقق این هدف نیست.

وی گفت: دولت 600 هزار میلیارد تومان به سازمان تامین اجتماعی بدهکار است. اتفاقا بررسی ها نشان می دهد بخشی از بدهی دولت مربوط به این جامعه حداقل حقوق بگیر و اقشار حمایتی کم درآمد و بخشی دیگر مربوط به سهم 3 درصدی دولت به عنوان کارفرما است. شرکت های بیمه باید روی هم قرار گیرند.

وی گفت: انتظار می رفت در لایحه بودجه سال آینده این مشکل حل شود یا حداقل عزم برای حل این مشکل وجود داشته باشد اما این بودجه که در شورای اسلامی در حال بررسی است برخلاف سیاست های کلی شورای اسلامی است. امنیت اجتماعی.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه ای برای حل این مشکل اندیشیده شده است؟ وی گفت: در حال حاضر در حال رایزنی با نمایندگان مردم در این زمینه هستیم تا با کمک آنها بخشی از بدهی و بدهی های جاری دولت در بودجه دیده شود.

گلبان تاکید کرد: برخی از نمایندگان با استناد به سخنان رهبری مبنی بر اینکه سقف بودجه نباید از رقم تعیین شده بیشتر شود، با پیش بینی رقمی برای پرداخت بدهی به سازمان تامین اجتماعی مخالف هستند اما باید پرسید آیا شعار دولت باید از اقشار محروم و مستضعف حمایت کند که شامل کارگران و مستمری بگیران نمی شود، پس چطور دولت و مجلس برای سازمان تامین اجتماعی که بزرگترین طلبکار دولت است سهمی تعیین نمی کند. ضمناً از آنجایی که سیاست های کلی تأمین اجتماعی در ابتدای سال ابلاغ شد، لازم است بودجه 1402 بر اساس سیاست های مذکور تهیه و تخصیص داده شود تا فرمان رهبری که سرلوحه بیان آن است نیز باشد. از نظر سازمان تامین اجتماعی و جامعه هدف تحقق یافته است.

این فعال حقوق بازنشستگان در خاتمه یادآور شد: مستمری بگیران سایر رده ها همچنان مطالباتی از تناسب سال های 1399 و 1400 تحت عنوان 25 درصد باقیمانده تناسب دارند که علیرغم موافقت و قول مدیرعامل سازمان مبنی بر به مناسبت های مختلف از جمله مصاحبه تلویزیونی در شبکه خبر در خرداد 1401 و دیدارهای مکرر با تشکل های صنفی به ویژه اعضای هیات مدیره کانون عالی کارگران و مستمری بگیران تاکنون اقدامی صورت نگرفته و بازنشستگان همچنان ادامه دارند. انتظارات خود را از سازمان دارند.

حقوق مستمری بگیران باید افزایش چشمگیری داشته باشد و این افزایش از منابع پایدار، صحیح و کارشناسی شده باشد تا این کار هر ساله انجام شود نه مثل دوران غیراصولی احمدی نژاد.

دیدگاهتان را بنویسید