اختصاص 90 میلیارد برای کنترل خروجی / اختصاص 20000 نهال زیتون برای ایجاد کمربند سبز


ساعت: 09:28
تاریخ انتشار: 14/04/04
کد خبر: 1878148

فرماندار شهرستان زهک با بیان اینکه عملیات مهار شن های شناور در مناطق حساس شهرستان زهک در شمال سیستان و بلوچستان آغاز شده است، گفت: 90 میلیارد تن اعتبار برای این پروژه در قالب سه پروژه

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون ، سال هاست که طوفان و هجوم شن های شناور در منطقه سیستان علاوه بر ایجاد مشکلاتی در سلامت، زندگی اجتماعی و معیشت مردم این منطقه، با بحران و طوفان معیشتی مواجه است. شرایط در شمال استان سیستان و بلوچستان سخت شده و روستاها پر از شن و ماسه شناور است.

سال هاست که مردم سیستان به دلیل خشکسالی شاهد خاک و شن و ماسه این منطقه هستند. هر سال وضعیت در این مناطق بحرانی تر می شود، اما بی توجهی ها همچنان ادامه دارد.

شهرستان زهک نقطه بحرانی ریزگردها در سیستان است

بی ثباتی جمعیت یکی از معضلات سیستان است و بسیاری از روستاها مملو از شن و گرد و خاک است که مردم ترجیح می دهند برای فرار از طوفان و آب و هوای بحرانی از این منطقه مهاجرت کنند و به بیماری های تنفسی مبتلا شوند.

هجوم گرد و غبار در این فصل از سال معمولاً با مشکلات معیشتی و بهداشتی همراه است و روستائیان در معرض این آسیب ها هستند که با اقدامات متولیان امر می توان افق روشنی از زندگی را در بین مردم زنده کرد.

شهرستان زهک با 16 هزار و 500 هکتار زمین بحرانی یکی از مناطقی است که هر ساله با وزش بادهای موسمی 120 روزه دچار مشکلات عدیده ای می شود که از این میزان 15 هزار هکتار زمین های بحرانی درجه یک و مابقی زمین های بحرانی درجه دو هستند.

90 میلیارد وام برای کنترل شن و ماسه شناور در زهکشی

حسن دهمرده فرماندار زهک در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: عملیات مهار شن و ماسه شناور در مناطق بحرانی زهک در شمال سیستان و بلوچستان آغاز شده و 90 میلیارد تن وام برای این طرح در قالب در حال اجرا است. از سه پروژه

وی افزود: عملیات احداث 4 بادگیر غیر مسکونی با مشارکت مردم و جوامع محلی به طول 40 کیلومتر آغاز شده و در حال انجام است.

دهمرده ادامه داد: دومین طرح تثبیت شنزارها ایجاد کمربند سبز است که با توزیع 20 هزار اصله نهال زیتون و با کمک مردم هدفمند منابع طبیعی آغاز می شود و قیمت هر درخت ده هزار تن حفظ می شود. برای مردم.

فرماندار شهرستان زهک با اشاره به حرکت شن و ماسه شناور در محدوده سیستان و ایجاد گرد و غبار در این شهرستان گفت: با همکاری ستاد بحران استان 40 هکتار مالچ جانمایی شد. در قسمت ضحاک که در مسیر مرکز بحران قرار دارد، مساحتی بالغ بر 12 نقطه تعریف و تامین مالی شده است.

محاصره 25 روستای زهک در پی طوفان گردو در سیستان

دهمرده گفت: دو نقطه بحرانی دیگر در فاز اول تثبیت بادهای بالادست در منطقه شهرک محمدشاه کرم و روستای کلاه کنگ که بین شن های تند گرفتار شده و زندگی سخت و طاقت فرسا شده است. برای ساکنان این مناطق. یکی از کانون های گرد و غبار که همیشه بوده، در شهر زچک ساخته می شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به طوفان شدید گرد و خاک و احتمال مسدود شدن راه های ارتباطی بیش از 25 روستای شهرستان زهک، ستاد مدیریت بحران شهرستان حدود 12 نقطه بحرانی را که محورهای مواصلاتی مسدود است شناسایی کرده است. هشت اکیپ از ستاد مدیریت بحران شهرستان این پاسگاه ها را بازگشایی کرده و با حضور به موقع نیروهای راهداری قبل از مسدود شدن، شن و ماسه محورها را جمع آوری و در تمامی محورهای حوزه استحفاظی تردد کاملا باز و ایمن ایجاد می کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید