تلاش دولت برای کاهش سبد معیشتی منجر به فقر مطلق کارگران می شود
خدایی: دولت قصد دارد ارزش سبد معیشتی را از طریق دیجیتالی شدن کاهش دهد. این به معنای زیر پا گذاشتن اصول کارشناسی برای محاسبه سبد معیشتی توافق شده در سال های اخیر است
با گذشت بیش از دوازده روز از آغاز آخرین ماه سال گذشته، نه تنها مذاکرات دستمزد 1402 به نتیجه مشخصی نرسیده است، بلکه محاسبه سبد معیشت خانوارهای کارگری همچنان نصف است، برای اینکه بهتر بفهمیم این چقدر طولانی و نگران کننده است. تأخیر این است که باید به یاد داشته باشیم که سال گذشته در اواسط بهمن ماه محاسبه سبد معیشت به پایان رسید و سه گروه دولتی، کارگری و کارفرمایی رقم نهایی را امضا کردند. سبد معیشتی حدود 9 میلیون تومانی در مذاکرات دستمزد سال 1401 بر اساس آمار تورم دی ماه 1400 محاسبه می شد، اما اکنون مدت هاست که آمار تورم دی و بهمن ماه رسما اعلام شده است اما ظاهراً در کمیته دستمزدها اتفاق نظر وجود دارد. توفیچی: ادعای دولت مبنی بر کاهش میانگین تعداد افراد در یک خانوار، کاهش کالری مصرفی و افزایش سهم غذا در سبد معیشت، افزایش یافته است، به طوری که سبد معیشت زیر خط فقر یک بازی است
خبر خوبی از کمیسیون پرداخت نیست
با وجود این تاخیر زیاد، خبر خوبی از کمیسیون پرداخت نیست. پروفسور «علی خدایی» عضو شورای عالی کار در این خصوص می گوید: دولت قصد دارد با اعداد و ارقام و کاهش عمدی اعداد سبد وارد مشکل شود که به معنای زیر پا گذاشتن اصول کارشناسی محاسبه سبد معیشت است. وی می افزاید: رویکرد دولت به مقوله دستمزد به طور کلی و به طور خاص در موضوع سبد معیشت غیرعلمی و غیرکارشناسی است و کارگران نمی توانند این رویکرد را بپذیرند. در ماه های اخیر، داده های نهادهای رسمی نشان می دهد که هزینه های زندگی در چند ماه گذشته از سال 1401 افزایش چشمگیری داشته است. برای اولین بار معاونت رفاه اجتماعی وزارت کار به عنوان اصلی ترین نهاد متولی معیشت ، خط فقر خانواده های 4 نفری شاغل در تهران را حدود 15 میلیون تومان اعلام کرد. افشای خط فقر 15 میلیون تومانی تاثیر زیادی در جامعه داشت. این عدد نشان می داد که محاسبات کمیسیون حقوق و دستمزد مرکز عالی شوراها و تشکل های مستقل کارگری بر اساس واقعیت بوده و هزینه زندگی کمتر از 14 یا 15 میلیون تومان نبوده است.
سبد معیشت و خط فقر
اما به نظر می رسد وزارت کار به عنوان مجری اصلی مذاکرات دستمزد، به فرمول های مورد توافق و علمی در محاسبات سه جانبه سبد معیشت خانوارهای کارگری پایبند نخواهد بود. محاسبه سبد طبق سنوات گذشته راه حل مشخصی دارد که بر اساس آن و بر اساس آمار تورم مواد غذایی اعلام شده توسط مرکز آمار ایران و میزان کالری مصرفی فرد استخراج شده از جداول انستیتو پاستور سبد غذایی محاسبه می شود و با اعمال ضریبی به سبد معیشتی یک خانوار متوسط 3 می شود 3 نفر. ظاهراً حتی این سبد نیز که به گفته «فرامرز توفیقی» مشاور مرکز عالی شوراهای اسلامی کارگری، امسال مورد پذیرش دولت قرار نگرفته است و ظاهراً دولت قصد دارد رقم سبد معیشتی را کاهش دهد. رقم خط فقر و این در حالی است که طبق استانداردهای بین المللی، سبد معیشتی که مبنای حداقل دستمزد است، باید حداقل 10 تا 15 درصد بالاتر از خط فقر رسمی باشد. حداقل دستمزد برابر خط فقر به معنای فقیر شدن کارگران است، در حالی که سال هاست حداقل دستمزد بسیار کمتر از خط فقر تعیین شده است و این یعنی کارگران به زیر خط فقر مطلق کشیده شده اند.
رویکردهای غیرعلمی دولت سیزدهم
سوال اینجاست که در محاسبه سبد معیشت امسال چه چالش هایی وجود دارد، چه سوالاتی مورد قبول گروه دولت نیست و استانداردها و فرمول ها چه می گوید؟ توفیقی در این خصوص می گوید: خبر کمیسیون حقوق و دستمزد اصلا خوب نیست. در مجموع اظهارات و سوگیری های دولت مبتنی بر قانون نیست، در حالی که قانونگذار در برنامه پنجم توسعه به صراحت اشاره کرده است که همه تصمیمات و محاسبات باید بر اساس داده های مراکز رسمی و مرکز آمار باشد. این به معنای زیر پا گذاشتن اصول کارشناسی برای محاسبه سبد معیشتی است که در سال های اخیر بر سر آن توافق شده بود و در تشریح این سوگیری های غیرقانونی می گوید: در مقوله سبد ما نمی توانیم بر اساس پیش بینی های مرکز آمار محاسبه کنیم و باید براساس آن تصمیم گیری کنیم. داده های نهایی این مرکز نمی توان به این موضوع استناد کرد که مرکز آمار بر اساس بررسی میدانی در سال 1400، میانگین جمعیت خانوار کشور را از 3.3 به 3.18 در شهرها و 3.17 در روستاها پیش بینی کرده است. مرکز آمار تصریح کرد: این تنها یک پیش بینی است و آمار رسمی قطعی نیست. بر اساس این برآورد نمی توانیم تعداد افراد خانوارهای کارگری را کاهش دهیم در حالی که بحث ما معدل خانوارهای کارگری است نه میانگین کل خانوارهای کشور. میانگین خانوار شاغل در کشور همچنان 3.3-4 نفر است، موضوع دیگری که باعث سوء تفاهم در کمیسیون دستمزد شد، میزان کالری دریافتی هر فرد است که مبنای محاسبه سبد غذایی است. توفیقی در این خصوص می گوید: بر اساس آمار مرکز آمار، میزان زاد و ولد در کشور کاهش یافته است، یعنی میانگین سنی جوانان در خانوار کاهش و میانگین سنی سالمندان افزایش یافته است. به عبارت دیگر میانگین سنی افراد شاغل یا همان سن کار افزایش یافته است و بنابراین آن 3.3 تا 4 نفر بیشتر بزرگسالان هستند که نسبت به کودکان و نوزادان کالری بیشتری مصرف می کنند. بنابراین نمیتوانیم کاهش کالری مصرفی خانوادههای کارگری را هدف قرار دهیم. اگر قبلا میانگین مصرف یک فرد 2315 کالری بود، اکنون به 2500 کالری رسیده است. این مقدار کالری فقط کالری بقا نامیده می شود. مقدار کالری فعال حداقل 40 تا 45 درصد بیشتر است که به آن نمی پردازیم. با کار دستی میزان کالری مورد نیاز دو برابر می شود که در محاسبات لحاظ نمی کنیم. ما حداقل کالری مورد نیاز را بررسی می کنیم اما متاسفانه طرف دولتی حاضر به پذیرش حداقل استانداردها نیست و در جمع بندی می گوید: زمانی که میزان کالری افزایش می یابد تعداد سبد غذایی افزایش می یابد و در نتیجه درصدی از سبد معیشتی افزایش می یابد در عین حال، عدم تعادل غذا و مسکن و فشارهای ناشی از آن باعث شده است که خانوادههای کارگری برای داشتن سرپناه مجبور به غذا خوردن از سبد غذایی شوند، بنابراین ناخواسته به دهک پنجم (قبلاً دهک چهارم بودند) منتقل میشوند. . در کمیسیون دستمزد، کار علمی و اساسی روی سهم دقیق مسکن انجام نمی شود، مبنا فقط سبد غذایی است، بنابراین باید کارگران دهک پنجم را در نظر بگیرند. این یک بازی است که می گوییم «متوسط افراد خانوار کم شده، کالری مصرفی کاهش یافته و سهم غذا در سبد معیشت افزایش یافته است، بنابراین به این نتیجه می رسیم که باید سبد معیشت را به زیر خط فقر برسانیم. ما از دولت می خواهیم که به قانون و استانداردهای قانونی بازگردد.
تلاش دولت برای حذف ابزارهای چانه زنی از دست کارگران
اعلام نرخ نهایی دستمزد معیشت بر اساس استانداردها و اصول قابل قبول علمی اولین گام در مذاکرات جدی دستمزد است. اگرچه از اواسط دهه 90 و پس از رونمایی از چارچوب سبد معیشت، بند دوم اصل 41 هرگز به درستی اعمال نشده و حداقل دستمزد برابر با نرخ سبد معیشت تعیین نشده است، اما معیشت واقعی یا نزدیک به واقعی است. سبد ابزار مطالبه گری خوبی در دستان کارگران است چه نمایندگان رسمی که پای میز دولت ها نشسته اند و چه تشکل های کارگری که سال هاست خواستار تعیین دستمزد معیشت به عنوان یک مطالبه عمومی جمعی هستند. امسال به نظر می رسد دولت قصد دارد این ابزار چانه زنی را از محتوا خالی کند.