اختلاف فرانسه و اسرائیل در مورد تهدید قرمز هسته ای ایران / غنی سازی 90 درصد یا بمب هسته ای؟

اختلاف فرانسه و اسرائیل در مورد تهدید قرمز هسته ای ایران / غنی سازی 90 درصد یا بمب هسته ای؟

لوموند: رئیس جمهور فرانسه به شدت از نتانیاهو انتقاد کرد.

فرانسه و اسرائیل بر سر خط قرمز هسته ای ایران اختلاف نظر دارند. این موضوع را روزنامه اسرائیلی درباره جزئیات مذاکرات اخیر سران دو کشور در پاریس منتشر کرده است.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی اخیرا به پاریس سفر کرده و با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه دیدار کرد. ایران یکی از موضوعات گفتگو بود.

روزنامه تایمز اسرائیل نوشت که در آن جلسه بین مکرون و نتانیاهو بر سر اینکه خط قرمز هسته ای ایران برای غرب چه باید باشد، اختلاف وجود داشت. نتانیاهو گفت خط قرمز باید غنی سازی 90 درصدی ایران باشد، اما مکرون معتقد است خط قرمز نظامی کردن برنامه هسته ای ایران است.

به نوشته این روزنامه، رهبران اسرائیل و فرانسه توافق کردند که برای مهار ایران همکاری کنند، اما درباره عملیات یا اقدامات خاصی صحبت نکردند.

ایران اخیرا غنی سازی 60 درصدی را آغاز کرده است. این اقدام مورد انتقاد آمریکا و اروپا قرار گرفت.

اسرائیل ایران را به تلاش برای ساخت بمب اتمی متهم می کند، اما تهران می گوید هدف برنامه هسته ای آن تولید انرژی و سایر اهداف غیرنظامی است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز از برخی اقدامات ایران در تاسیسات فردو و غنی سازی 60 درصدی در این تاسیسات انتقاد کرده است. این آژانس همچنین ایران را به عدم ارائه پاسخ های فنی و قانع کننده به سوالات خود در مورد کشف آثار اورانیوم در 3 تاسیسات اعلام نشده متهم کرد.

روزنامه القدس العربی لندن نوشت: امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در دیدار اخیر رهبران فرانسه و اسرائیل به شدت از طرح دولت نتانیاهو برای تغییرات قضایی در اسرائیل انتقاد کرد. موضوعی که در اظهارات رسمی نخست وزیر اسرائیل و ریاست جمهوری فرانسه و رسانه های اسرائیلی منتشر نشد، اما روزنامه فرانسوی لوموند به نقل از منابع آگاه به آن پرداخت.

بر اساس بیانیه کاخ الیزه، مکرون از اقدام ایران برای توسعه برنامه هسته ای خود انتقاد کرد. نتانیاهو همچنین از فرانسه خواست از تحریم‌های سخت‌گیرانه علیه ایران حمایت کند و محدودیت‌های خود را علیه تهران و دستیارانش در منطقه افزایش دهد.

نتانیاهو: دیدار خوبی با ماکرون داشتم/ حالا برای ایران تنها نیستیم. هم آمریکا و هم اروپا

منابع فرانسوی نیز روایت منابع رسمی و رسانه های اسرائیلی مبنی بر اینکه دیدار ماکرون و نتانیاهو روی ایران متمرکز بوده را رد کردند.
رسانه‌های فرانسوی گزارش می‌دهند که دیدار دو کشور با محوریت موضوع اصلاحات قضایی در اسرائیل، اما ایران و روابط اسرائیل و فلسطین نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

مکرون به شدت از طرح نتانیاهو برای اصلاحات قضایی در اسرائیل انتقاد کرد و به نتانیاهو هشدار داد. منابع و رسانه های اسرائیلی این قسمت را نادیده گرفته و آن را نادیده گرفتند.
در همین راستا، مکرون به نتانیاهو گفت که اجرای اصلاحات قضایی به معنای قطع رابطه اسرائیل با دموکراسی است.

دولت نتانیاهو قصد دارد به عنوان بخشی از اصلاحات قضایی اسرائیل، اختیارات دادگاه عالی را کاهش دهد و پارلمان می تواند تصمیمات و احکام دادگاه عالی اسرائیل را لغو کند.
این برنامه دولت نتانیاهو با انتقاد شدید احزاب مخالف اسرائیل مواجه شده است.

به نوشته روزنامه فرانسوی لوموند، بر خلاف گزارش منابع رسمی در اسرائیل، نتانیاهو به دعوت مکرون به پاریس سفر نکرده است، بلکه نتانیاهو خود را برای این سفر دعوت کرده و طرف فرانسوی نیز با میزبانی وی موافقت کرده است.

مکرون: برنامه هسته‌ای ایران در “نقطه خطرناک” قرار دارد.

هنگامی که نتانیاهو یکشنبه گذشته از فرانسه بازگشت، به خبرنگاران اسرائیلی گفت: «فرانسه و اسرائیل از دیدگاهی که تهدید ایران را می بینند، بسیار به یکدیگر نزدیک شده اند. مکرون آمادگی خود را برای بازنگری تحریم ها علیه سپاه پاسداران ایران اعلام کرد. ما به طور خاص صحبت کردیم.

وی با بیان اینکه در این نشست شناخت ایران، تفاهم و تمایل برای همکاری با اروپا و آمریکا بیش از گذشته وجود دارد. نتانیاهو تاکید کرد که اسرائیل به طور مستقل علیه ایران عمل خواهد کرد تا تهدید آن کشور را محدود کند.

دیدگاهتان را بنویسید