قیمت ایما لمری در تیر 1402 در شورای رقابت
پس از اعلام قیمت جدید خودروهای مونتاژ شده توسط شورای رقابت، فاصله قیمت لاماری ایما از کارخانه تا بازار به حدود 540 میلیون تومان رسید.
در بخشنامه جدید شورای رقابت درباره قیمت خودروهای مونتاژی، قیمت ایما لاماری ساخت شرکت آرین پارس موتور بدون احتساب حقوق گمرکی، مالیات، بیمه و … یک میلیارد و 201 میلیون و 500 هزار تومان اعلام شد. اگر این هزینه ها که بین 13 تا 16 درصد است به آن اضافه شود، به احتمال زیاد این محصول در محدوده قیمت نهایی یک میلیارد تا 400 میلیون تومان به دست مشتریان کارخانه خواهد رسید.
نگاهی به حرکت قیمت لاماری ایما در بازار آزاد نشان می دهد که امروز سه شنبه 29 تیر 1402 این محصول آرین پارس موتور با اختلاف 540 میلیون تومانی نسبت به قیمت کارخانه در قیمت یک میلیارد و 940 میلیون تومان قیمت گذاری شد. روز تحویل
البته این محصول در پایان فروردین ماه به دو میلیارد و 600 میلیون تومان در بازار صعود کرد، اما در موج افت قیمت ها مقاومت خود را از دست داد و آستانه قیمتی یک میلیارد و 790 میلیون تومانی را در 3 خرداد 1402 به ثبت رساند.
اگرچه طبق بخشنامه مورخ 11 بهمن 1401 شورای رقابت، هیچ خودروسازی حق تعیین قیمت محصولات خود را ندارد، اما آرین پارس موتور خودسرانه قیمت محصول واحد خود را یک میلیارد و 555 میلیون تومان تعیین کرد و قبل از آن برای اعلام نرخ های جدید به شورای رقابت، دعوتنامه پرداخت با وی قیمت اعلامی خود را برای مشتریان سامانه یکپارچه خودرو ارسال کرد.
اگرچه برخی این اقدام آرین پارس را تخلف در تثبیت قیمت ایما لمری می دانند اما با روی آوردن به توقف فروش و عرضه محصول، این شرکت مدارک خود را برای بررسی قیمت ها و در نهایت دریافت محصول به شورای رقابت ارسال کرد. بر اساس قیمت مورد نظر او. تحویل مشتریان
و این در حالی است که شورای رقابت بارها تاکید کرده است که مازاد تولید باید به مشتریان بازگردانده شود و هر شرکتی که قیمت های تعیین شده را رعایت نکند، رسماً متخلف شناخته می شود.
البته عملکرد شورای رقابت در قبال مونتاژکاران نشان می دهد که این شورا قدرت اجرایی چندانی ندارد و نشان می دهد که تسلیم هرگونه اعتراض بی ادبانه شرکت های خودروسازی است. این بار ممکن است شورای رقابت بار دیگر قیمت محصول کم تیراژ و پرطرفدار لاماری را افزایش دهد.