ادعای جدید آمریکا: سفر هیئت روسی به ایران برای خرید پهپاد

ادعای جدید آمریکا: سفر هیئت روسی به ایران برای خرید پهپاد

روز جدید: مقامات آمریکایی به سی ان ان گفتند که ایران در ماه ژوئن پهپادهای شهید-191 و شهید-129 را در پایگاه هوایی کاشان در جنوب تهران به هیئت روسی نشان داد. هر دو نوع پهپاد قادر به حمل موشک های هدایت شونده دقیق هستند.

مشاور امنیت ملی دولت آمریکا در یک کیفرخواست جدید گفت که هیئتی از روسیه در ماه گذشته دو بار برای خرید هواپیماهای بدون سرنشین نظامی از این کشور به ایران سفر کرده است.

شبکه خبری آمریکایی سی ان ان به نقل از «جیک سالیوان» تصاویر ماهواره ای را تایید کرد که سفر هیئت روسی به ایران برای خرید هواپیماهای بدون سرنشین را تایید می کند.

بر اساس گزارش سی ان ان: بر اساس گزارش جیک سالیوان مشاور امنیت ملی و تصاویر ماهواره ای به دست آمده توسط سی ان ان، یک هیئت روسی در ماه گذشته حداقل دو بار از یک پایگاه هوایی در مرکز ایران برای جستجوی پهپادهایی با قابلیت حمل سلاح بازدید کردند.

سی ان ان همچنین می نویسد: مقامات آمریکایی به سی ان ان گفتند که ایران در ماه ژوئن پهپادهای شهید-191 و شهید-129 را در پایگاه هوایی کاشان در جنوب تهران به هیئت روسی نشان داد. هر دو نوع پهپاد قادر به حمل موشک های هدایت شونده دقیق هستند.

در همین زمینه، جیک سالیوان به سی‌ان‌ان گفت: اطلاعاتی داریم که نشان می‌دهد دولت ایران در حال آماده‌سازی چند صد پهپاد از جمله پهپادهایی با قابلیت حمل سلاح برای روسیه است.

سالیوان افزود: ارزیابی ما این است که هیئت رسمی روسیه اخیراً نمایشی از پهپادهای ایرانی با قابلیت حمله دریافت کرده است.

سالیوان گفت، طبق اطلاعات اطلاعاتی ایالات متحده، سفر ژوئن “اولین بازدید یک هیئت روسی از پایگاه نیروی هوایی کاشان بود.” به گفته مقامات، یک هیئت روسی در تاریخ 5 ژوئیه برای برگزاری نمایشگاهی مشابه دوباره از کاشان بازدید کردند.

این خبر در حالی منتشر می شود که بایدن سفر خود به خاورمیانه را به پایان می رساند، جایی که ایران نقطه اصلی گفتگو بین ایالات متحده، اسرائیل، عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس است. یک مقام آمریکایی به سی ان ان گفت که مشارکت رو به رشد ایران و روسیه نشان می دهد که چرا آمریکا باید حضور و نفوذ خود را در خاورمیانه حفظ کند.

بایدن همچنان تحت فشار فزاینده‌ای از سوی متحدان خاورمیانه‌ای برای ارائه طرحی قابل اجرا برای مهار ایران قرار دارد، زیرا امیدها برای احیای برجام پس از شکست مذاکرات در دوحه، قطر در ماه گذشته کم‌رنگ شده است.

ایالات متحده اکنون بر این باور است که روسیه ظاهراً برای تکمیل ذخایر پهپادهای خود به ایران روی آورده است. با این حال، مشخص نیست که این پهپادها چقدر موثر خواهند بود.

مقامات آمریکایی در ماه مارس فاش کردند که روسیه قبلاً برای کمک به چین در این زمینه تماس گرفته بود. سالیوان در آن زمان به خبرنگاران گفت که از اواخر ماه مه، ایالات متحده هیچ مدرکی مبنی بر اینکه چین از روسیه حمایت نظامی یا اقتصادی کرده است، ندیده است.

وزیر امور خارجه ایران روز گذشته در گفتگو با همتای اوکراینی خود بار دیگر ادعای آمریکا مبنی بر فروش پهپاد به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین را رد کرد و تاکید کرد که ایران مخالف ادامه جنگ در اوکراین است.

دیدگاهتان را بنویسید