ادعای غیرقانونی آمریکا علیه ایران باعث تضعیف حاکمیت قانون در سازمان ملل می شود


ساعت: 19:37
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۳
کد خبر: 1917911

درخواست واشنگتن برای پایان دادن به عضویت ایران در کمیسیون وضعیت زنان

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد به درخواست غیرقانونی آمریکا مبنی بر قطع عضویت ایران در کمیسیون وضعیت زنان بر اساس ادعاهای بی اساس و استدلال های ساختگی با استفاده از روایات نادرست مغایر با روح و متن سازمان ملل متحد پرداختند. منشور ملل گفت: این امر باعث تضعیف حاکمیت قانون در سازمان ملل می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز چهارشنبه به وقت محلی در نشست «بررسی پیش نویس قطعنامه E/2023/L.4» با عنوان «خاتمه عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد» کمیسیون وضعیت زنان برای باقیمانده از دوره 2022-2022. 2026 عضویت آن” در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (ECOSOC) افزود که درخواست ایالات متحده کاملاً غیرقانونی است، زیرا اعضای ECOSOC کاملاً آگاه هستند که هیچ سابقه ای در روند کار این شورا وجود ندارد که عضو منتخب در کمیته عملکردی آن خاتمه یابد، چنین چیزی وجود ندارد و رویه مربوطه این اقدام را تایید نمی کند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: با این حال، یکی از اعضا – یکی از اعضای قلدر که به دلیل بی توجهی به منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی شناخته می شود – قصد دارد درخواست غیرقانونی خود را برای پایان دادن به عضویت یکی از اعضا مطرح کند. تنها بر اساس ادعاهای بی اساس و استدلال های ساختگی و استفاده از روایات جعلی و ساختگی که به نوبه خود نه تنها منجر به ایجاد یک سابقه خطرناک در کار اکوسوک می شود، بلکه حاکمیت قانون را در سیستم سازمان ملل تضعیف می کند.

ایروانی تصریح کرد: این درخواست تنها نمونه بارز دیگری از نفاق آمریکاست. ایالات متحده برای دستیابی به هدف سیاسی نامشروع خود سوء استفاده و تحریف مفاهیم ارزشمندی مانند حقوق بشر را رویه استاندارد خود قرار داده و به نوعی با استفاده از بسترها و منابع سازمان ملل به این امر دست یافته است.

متن کامل سخنرانی امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل به شرح زیر است:

به نام خدا

خانم رئیس جمهور،

امروز شاهد سیاست خصمانه دیگری از سوی آمریکا در قبال مردم ایران به ویژه زنان ایرانی هستیم که تحت عنوان حمایت از حقوق بشر و در قالب «سیاست حذف» مختص آمریکا و متحدانش است.

آمریکا و متحدانش در سرنگونی چندین دولت قانونی به صورت آشکار و پنهان مشارکت و مداخله کرده اند. اگر نتوانند دولت دست نشانده خود را به قدرت برگردانند، کودتا خواهند کرد، اگر نتوانند پیشرفت شما را در علم، فناوری و انرژی هسته ای متوقف کنند، دانشمندان شما را خواهند کشت. اگر از اطاعت یا تعظیم در برابر سیاست‌های ظالمانه آنها امتناع کنید، آنها حداکثر فشار را وارد می‌کنند و تحریم‌های غیرقانونی را حتی برای داروسازی اعمال می‌کنند و اگر نتوانند مانع عضویت شما در یک سازمان بین‌المللی شوند، برای قطع عضویت شما در این نهاد کافی است.

همه این سیاست‌ها که نزدیک به ۴۰ سال است علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال می‌شود، با هدف جلوگیری از پیشرفت ایرانیان به‌ویژه زنان و دختران ایرانی است.

خانم رئیس جمهور،

سوال کاملا واضح است. جمهوری اسلامی ایران از طریق انتخابات شفاف و دموکراتیک و با حمایت گروه آسیا و اقیانوسیه با کسب 43 رای از 54 کشور عضو ECOSOC به عضویت کمیسیون وضعیت زنان درآمد.

درخواست ایالات متحده کاملاً غیرقانونی است، زیرا اعضای ECOSOC کاملاً آگاه هستند که هیچ سابقه ای در رویه شورا برای خاتمه دادن به مشارکت یک عضو منتخب در کمیسیون عملکردی آن وجود ندارد و همچنین رویه مربوطه از چنین اقدامی پشتیبانی نمی کند.

با این حال، یکی از اعضا – یک عضو قلدر که به دلیل نافرمانی خود از منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی شناخته می شود – قصد دارد درخواست غیرقانونی خود برای پایان دادن به عضویت یکی از اعضای منتخب کمیسیون را صرفاً بر اساس ادعاها و استدلال های بی اساس مطرح کند. و روایات ساختگی که به نوبه خود نه تنها منجر به ایجاد یک سابقه خطرناک در کار OKOSUK می شود، بلکه باعث تضعیف حاکمیت قانون در سیستم سازمان ملل می شود.

خانم رئیس جمهور،

این اقدام غیرقانونی آمریکا در قبال ایران با توجه به دشمنی دیرینه این کشور با مردم کشورم اصلاً غیرمنتظره نیست، اما اگر چنین تصمیمی اجرا شود، برای تمامیت نظام سازمان ملل به شدت خطرناک خواهد بود. اقدامات ایالات متحده در روح و متن منشور ملل متحد، به ویژه یکی از اصول اساسی برابری حاکمیتی کشورهای عضو از طریق مشارکت کامل و برابر آنها در تمامی مجامع چندجانبه که رکن اصلی رویکرد چندجانبه است و سیستم سازمان ملل متحد شناخته شده است، متناقض است. این رفتار غیرقانونی ایالات متحده همچنین می تواند منجر به ایجاد یک سابقه ناعادلانه با پیامدهای گسترده شود.

خانم رئیس جمهور،

این درخواست تنها نمونه دیگری از نفاق آمریکاست. ایالات متحده برای دستیابی به هدف سیاسی نامشروع خود سوء استفاده و تحریف مفاهیم ارزشمندی مانند حقوق بشر را رویه استاندارد خود قرار داده و به نوعی با استفاده از بسترها و منابع سازمان ملل به این امر دست یافته است.

وجود قطعنامه دیرینه در کمیسیون وضعیت زنان که وضعیت وخیم زنان فلسطینی در سرزمین های اشغالی اسرائیل را به رسمیت می شناسد، نمونه بارز این معیارهای دوگانه و نفاق است. اگرچه پرداختن به اثرات اشغالگری اسرائیل بر مردم فلسطین نیز در دستور کار ECOSOC قرار دارد، اما ایالات متحده در برابر نقض حقوق زنان فلسطینی توسط اسرائیل سکوت اختیار کرده است.

خانم رئیس جمهور،

حضور فعال زنان ایرانی قوی، پویا، خودکفا و باهوش در زندگی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برای آمریکا غیرقابل تحمل است. خبر ناامیدکننده ای برای ایالات متحده وجود دارد: چه ایران عضو کمیسیون وضعیت زنان باشد یا نه، زنان و دختران ایرانی به مشارکت فعال و مؤثر در بسیاری از مجامع بین المللی ادامه خواهند داد.

خانم رئیس جمهور،

ما قویاً معتقدیم که همه کشورهای عضو باید هر اقدامی را که نتیجه فرآیندهای دموکراتیک در سازمان ملل متحد را به خطر می اندازد و سابقه درگیری و چالش ایجاد می کند، برای دستیابی به اهداف سیاسی محدود برخی از کشورهایی که مدعی حمایت از حقوق بشر هستند، محکوم کنند.

لذا جمهوری اسلامی ایران پیش نویس قطعنامه E/2023/L.4 را به شدت رد و محکوم می کند و از اعضای ECOSOC می خواهد که به این پیش نویس قطعنامه رای منفی دهند.

نشست «بررسی پیش‌نویس قطعنامه E/2023/L.4» پیشنهادی آمریکا امروز چهارشنبه به وقت محلی در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (ECOSOC) با عنوان «خاتمه عضویت جمهوری اسلامی ایران». در کمیسیون زنان برای باقیمانده دوره 2022-2026 عضویت آن، که تحت دستور کار 19 (الف) برای پیشرفت زنان برگزار شد.

به گزارش ایرنا، دولت جو بایدن و متحدان غربی آن علیرغم ادعای رویکرد دیپلماتیک همزمان با حوادث اخیر ایران، با دخالت در امور داخلی تهران و پیوستن به مخالفان جمهوری اسلامی ایران، از این ناآرامی ها حمایت کرده اند. و اکنون (14 دسامبر 2013 د.) آذرماه) پیش نویس قطعنامه ای را برای پایان دادن به عضویت ایران در کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل ارائه کرد تا در ECOSOC تصمیمی در این زمینه گرفته شود و بدعت خطرناکی در سازمان ملل ایجاد شود. برای کشورهای غیر متعهد

ریاست جلسه امروز را خانم لاچزارا استووا، رئیس شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (ECOSOC)، سفیر و نماینده بلغارستان در سازمان ملل متحد بر عهده داشت. در این جلسه پیش نویس قطعنامه ضد ایرانی پیشنهادی آمریکا توسط نماینده آن کشور ارائه شد.

تصمیم گیری در مورد این پروژه منوط به نظر 54 نفر از اعضای اکوسوک است و رای موافق اکثریت اعضا لازم نیست، اما برای تصویب این پروژه یا هر پیشنهاد دیگری در این جلسه کافی است که تعداد آرا “برای” بیشتر از “علیه” است. اگر یک حزب از آن جلسه ممتنع کند، آن رای به این معنی است که در جلسه حضور ندارد.

کمیسیون وضعیت زنان یکی از زیرمجموعه‌های ECOSOC است که از سال 1946 در تلاش است تا در عرصه چالش‌ها و مسائل زنان پیشگام باشد و جمهوری اسلامی ایران با برگزاری انتخابات شفاف و دموکراتیک با حمایت آسیا و اقیانوسیه به عضویت آن درآمد. گروه و با اکثریت آرا اعضای ECOSOC.

شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد (ECOSOC) یکی از شش رکن اصلی سازمان ملل متحد است و مسئولیت رسیدگی به مسائل اجتماعی، اقتصادی و مسائل مربوط به آژانس های تخصصی سازمان ملل متحد را بر عهده دارد.

ECOSOC در حال حاضر دارای 54 عضو است که جمهوری اسلامی ایران آخرین بار از اوایل سال 2019 به مدت سه سال به عضویت آن انتخاب شد و دوره آن در سال گذشته به پایان رسید.

کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل متحد، اگرچه گاهی مانند بسیاری از سازمان های بین المللی دیگر تحت تأثیر تصمیمات و اقدامات سیاسی کشورهای اروپایی قرار می گیرد، نشست سالانه و 10 روزه آن برای رسیدگی به بسیاری از مسائل زنان در زمینه جنسیت عدالت، استانداردهای جهانی برای پیشرفت زنان و نابرابری های موجود در این زمینه تلاش می کند.

کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل متحد نیز 45 عضو دارد و جمهوری اسلامی ایران از سال 2022 تا 2026 بر اساس رای اکثریت اعضای ECOSOC به عضویت این کمیسیون درآمد. 43 رای از 54 رای اعضای این نهاد.

بحث پایان عضویت ایران در کمیسیون وضعیت زنان ابتدا به طور رسمی توسط کمالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا، پیش از این با «نازنین فنادی» از مخالفان جمهوری اسلامی ایران و از حامیان افزایش بیان شد. تحریم ملت ایران و چهره آن بزکده به به اصطلاح مدافع حقوق بشر اشاره کرد.

کامالا هریس، معاون بایدن، 2 نوامبر 2022 / 11 نوامبر 1401، همزمان با نشست غیررسمی (Arya Formula) و ضدایرانی سازمان ملل متحد درباره آخرین تحولات ایران، در بیانیه ای از قصد واشنگتن برای همکاری با شرکا سازمان ملل متحد اعلام کرد که ایران را از کمیسیون زنان سازمان حذف کند.

پیش از این روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز با انتشار نامه ای سرگشاده از زنان مشهور آمریکایی مانند هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه سابق و میشل اوباما همسر باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا خواستار اخراج فوری جمهوری اسلامی شده بود. ایران توسط کمیسیون زنان سازمان

غرب به رهبری آمریکا در تاریخ 12 آذر در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به بهانه ناآرامی ها در ایران قطعنامه ای با عنوان «وضعیت حقوق بشر در ایران» در ژنو سوئیس به تصویب رساند.

این قطعنامه با 25 رای موافق، 6 رای مخالف و 15 رای ممتنع به تصویب رسید. چین، پاکستان، اریتره، ونزوئلا، کوبا و ارمنستان 6 کشوری بودند که به این قطعنامه رای منفی دادند. بولیوی، برزیل، کامرون، ساحل عاج، هند، اندونزی، قزاقستان، مالاوی، مالزی، موریتانی، نامیبیا، قطر، سنگال، سودان، امارات متحده عربی و ازبکستان از این قطعنامه ممتنع کردند.

وزرای خارجه 9 کشور آمریکا، انگلیس، استرالیا، کانادا، شیلی، ایسلند، نیوزلند، جمهوری کره و سوئد نیز در بیانیه مشترکی در 17 دسامبر در بیانیه ای مشترک تهران را متهم کردند که به مداخله خود ادامه می دهد. در کارهای خانگی ایران

در بیانیه مداخله ای این 9 کشور مدعی شده است که وزرای امور خارجه این کشورها خواستار «همکاری بین المللی برای رسیدگی به آزار جنسی در فضای مجازی» بوده و به خشونت گسترده علیه زنان و دختران ایرانی پس از مرگ تاسف بار مهسا امینی توجه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید