ادعای پهپاد علیه ایران بهانه ای برای توقف مذاکرات برجام است

ساعت: 09:20
تاریخ انتشار: 1301/10/16
کد خبر: 1922137

نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین در صفحه توئیتر خود نوشت: ادعای تحویل هواپیماهای بدون سرنشین[از سوی ایران به روسیه] این بهانه ای ناشیانه برای توقف (اگر نه برچیده شدن) مذاکرات وین در مورد برجام است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین در صفحه توئیتر خود نوشت: ادعای تحویل پهپادها [از سوی ایران به روسیه] این بهانه ای ناشیانه برای توقف (اگر نه برچیده شدن) مذاکرات وین در مورد برجام است.

اولیانوف ادامه داد: به نظر می رسد آمریکا و تروئیکای اروپایی وسوسه شده اند که «طرح B» را اجرا کنند.[نقشه دوم] این یک اشتباه بزرگ است. مشکل اینجاست که می توان انتظار داشت چنین برنامه ای گزینه قابل اعتمادی باشد. احتمالاً فقط یک برنامه قبلاً شکست خورده است.

ادعای غرب مبنی بر اینکه ایران با ارائه پهپادهای رزمی شهید به این کشور از روسیه در جنگ اوکراین حمایت نظامی کرده است، از سوی مقامات ایرانی و روسی رد شد.

مقامات روسیه می گویند این کشور از پهپادهای بومی در جنگ اوکراین استفاده می کند و اتهامات علیه روابط روسیه و ایران را “بی اساس” خوانده اند.

در همین رابطه، ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری هفته جاری خود در بخشی از بیانیه خود در این باره گفت: همانطور که بارها از سوی وزارت امور خارجه ایران اعلام شده، همکاری های دفاعی ایران با روسیه بر اساس منافع و مسائل مشترک و بر اساس قوانین و مقررات انجام می شود و سابقه این همکاری به قبل از جنگ باز می گردد.

اشاره اولیانوف به تمایل ایالات متحده و کشورهای اروپایی عضو توافق هسته ای برای استفاده از “طرح B” علیه ایران به رویکردی قهری شامل تحریم های اقتصادی، فشار دیپلماتیک و حتی گزینه نظامی برای حل مشکل هسته ای ایران اشاره دارد. که اولین بار در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ معرفی شد. ، رئیس جمهور سابق آمریکا و با حمایت تندروهای آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی، پیشنهاد شد. ترامپ در سال 2018 با تشویق نتانیاهو که از مخالفان سرسخت توافق هسته ای بود، ایالات متحده را از این توافق خارج کرد.

مذاکرات برای احیای توافق هسته ای در وین که از مارس 2021 و با روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا آغاز شد، نتایج ملموسی به همراه نداشت و به دلیل برخی مشکلات باقی مانده متوقف شد.

دیدگاهتان را بنویسید