ارائه سوالات کنکور; رئیس سازمان سنجش: قسم می خورم تا سر جلسه آزمون هیچکس سوالات را ندیده باشد

ارائه سوالات کنکور;  رئیس سازمان سنجش: قسم می خورم تا سر جلسه آزمون هیچکس سوالات را ندیده باشد

روز جدید رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از شناسایی 480 متخلف در کنکور امسال خبر داد و گفت: تقلب به معنای افشای سوالات به معنای دسترسی داوطلبان به سوالات قبل از آزمون امکان پذیر نیست. در حال حاضر، ما می توانیم قسم بخوریم که هرگز این اتفاق نیفتاده است و هیچ کس تا جلسه آزمون سوالات را ندیده است.

دکتر عبدالرسول پورعباس با حضور در یکی از برنامه های تلویزیونی به تشریح عوارض کنکور امسال پرداخت و با تاکید بر اینکه روند این آزمون یک ساله است مرحله نسل سوالاتی است که از بانک سوالات ترسیم می شود. و تشکیل یک دفترچه یادداشت.

وی به روند تدوین سوالات آزمون داوطلبی اشاره کرد و تصریح کرد: این مرحله فرآیند سختی است زیرا افراد در قرنطینه طولانی و سخت به سر می برند و باید به سوالات به دقت توجه شود. افرادی که در قرنطینه هستند سؤالات را آماده می کنند و سپس آن سؤالات تست می شود و افرادی که از بانک سؤال می گیرند در قرنطینه هستند و در آزمون ها متخصص هستند. ما دوره چاپ داریم که افراد به مدت 6 ماه قرنطینه هستند و مسئولیت طراحی را بر عهده دارند. ساخت بروشور و همچنین استخراج و بسته بندی سوالات.

پورعباس تاکید کرد: امسال سه پاسخنامه و دفتر داشتیم و 4.5 میلیون دفترچه تولید کردیم. این بروشورها باید به 2900 مرکز با استفاده از سامانه هوشمند برسد. در مجموع 124000 نفر در فرآیند آزمون شرکت می کنند.

به گفته رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، بسته اولیه سوالات به شهرستان ها ارسال می شود و بسته متوسطه با نظارت نیروی انتظامی در صبح روز آزمون باز می شود، بسته سوم نیز در مناطقی که محتوا ناشناخته است و در انتظار آخرین لایه بسته داوطلب باز می شود. بنابراین تا زمانی که داوطلب بسته را باز نکند، هیچکس نمی تواند دفترچه را ببیند. امسال وزارت هار و مراکز زیادی در آزمون ورودی شرکت کردند. از وزارت امور داخله گرفته تا وزارت آموزش و پرورش و دیگر مراکز امنیتی و حفاظتی و حتی شرکت های حمل و نقل کمک کردند.

وی یادآور شد: مرحله بعدی قرنطینه دوم است و برای زمانی است که پاسخنامه ها خوانده می شود. پاسخنامه اعتماد داوطلبان با ما می باشد. امسال تصمیم گرفتیم که هر نفر سه برگه پاسخنامه داشته باشد. تعداد کمی از دستگاه‌هایی که در اختیار داشتیم برای خواندن آن تعداد پاسخنامه کافی نبود، بنابراین دستگاه‌های جدیدی خریداری شد.

پورعباس در پاسخ به ادعای تقلب در کنکور امسال گفت: تقلب در هر آزمونی ممکن است اتفاق بیفتد، اما تقلب به معنای آشکارسازی سوالات یعنی دسترسی داوطلبان به سوالات قبل از امتحان در کنکور امکان پذیر نیست. کشور . تا اینجا می توانیم قسم بخوریم که هرگز این اتفاق نیفتاده و هیچکس تا زمان آزمون سوالات را ندیده است، در سال های اخیر روند تقلب پس از رسیدن سوالات به داوطلبان است. تقلبی که در جریان بود چپ و راست دیده شد که در سال های اخیر تکنولوژی وارد این مشکل شده است.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور ادامه داد: در حال حاضر تقلب به این صورت است که داوطلب تصاویر سوالات را ارسال می کند و تقلب زمانی اتفاق می افتد که سوالات حل شده و پاسخ ها از طریق کیت های الکترونیکی به دست داوطلب می رسد که البته در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه این اتفاق می افتد. امتحانات خیلی اتفاق نیفتاد و فقط یک عکس پخش کردند.

وی تاکید کرد: دلیل حساسیت آزمون روز جمعه این است که رشته پزشکی یکی از مشاغل پرطرفدار برای متقاضیان است، از سوی دیگر امسال 9 میلیون و 600 هزار نفر برای رشته های پزشکی تعیین شده و برخی حاضرند حتی میلیاردی هزینه کنند. برای رسیدن به رشته های پزشکی از راه اشتباه. به همین دلیل آزمون روز جمعه از حساسیت خاصی برخوردار بود و منتظر بودیم تا عکس جلسه آزمون بیرون بیاید. ابزار گرفتن عکس و ارسال آن بسیار پیچیده است و ما هنوز ابزاری برای کشف آن نداریم.

پورعباس گفت: 12 شبکه بزرگ تهلف کنکور را شناسایی کردیم و تیم های دفاعی و امنیتی توانستند آنها را دستگیر کنند. یکی از این شبکه ها توانست پس از آزمون عکس را ارسال کند و سوالات را پخش کند. البته ما توقع داشتیم و برنامه ای تدوین کردیم تا در زمان کمتری پاسخنامه در دست داوطلب باشد تا این شبکه ها نتوانند پاسخ ها را ارسال کنند. این ابزارهای کلاهبرداری الکترونیکی گاهی به اندازه یک نخود یا یک پاک کن هستند. در این راستا از ساعت 10 صبح تا 12 شب تمامی ماموران در تمامی مناطق با سیگنال یاب درگیر بودند و تمامی مشتریان متقلب را که خواستار پاسخگویی بودند شناسایی کردیم که در این راستا تاکنون بالغ بر 480 نفر را دستگیر کرده ایم.

وی با بیان اینکه اولین تصویر آزمون آزمایشی بعد از ساعت 9:30 روز آزمون منتشر شد، افزود: عوامل خارجی این کلاهبرداران قصد داشتند در ساعت 9:45 سیگنال پاسخگویی را برای داوطلبان ارسال کنند اما از آن زمان تا کنون تمام تلاش خود را برای دریافت پاسخ انجام داد. تشخیص سیگنالی که ما استفاده کردیم توانست آنها را پیدا کند. این افراد از 1 تا 10 سال از شرکت در آزمون محروم هستند.

معاون وزیر علوم تصریح کرد: تمامی پاسخنامه ها خوانده می شود و در صورت یافتن ارتباط بین کلید جعلی و پاسخنامه فردی، آن داوطلب نیز شناسایی می شود. این در یک مقایسه فنی انجام می شود. ما تمام انرژی خود را گذاشتیم و همه مدیران 15 شب نخوابیدند. خواندن پاسخنامه با پیشرفته ترین دستگاه دنیا انجام می شود و اجازه نمی دهیم هیچ مورد صحیحی اشتباه باشد.

پورعباس در خصوص انتشار دفترچه سوالات افزود: در سال های اخیر دو دفترچه عمومی و یک دفتر ویژه تهیه کرده ایم که بعد از آزمون بارگذاری کردیم. قصد داشتیم در آزمون داوطلبی 1401 دفترچه ها را بارگذاری کنیم، اما نیروهای امنیتی توصیه کردند به دلیل فعالیت خاص متقلبان برای گروه آزمایشی، دفترچه در سایت قرار نگیرد زیرا مونتاژ می شود. بنابراین ساعت 11:30 دفتر عمومی گروه علوم تجربی ساعت 11:36 دفتر ویژه شماره 2 ساعت 12:45 بعد از ظهر دفتر ویژه شماره 3 و ساعت 13:15 دفتر بهیاری و در ضمن دفترچه های گروه های هنرهای زیبا، ریاضی و علوم انسانی را نیز آپلود کردیم

وی تاکید کرد: چون بخش عمده ای از داوطلبان در جلسه بودند. حدود 10 میلیون بار کتاب های امتحانی دانلود و استفاده شده است.

پورعباس ادامه داد: بیش از 7 هزار چک سیار انجام دادیم زیرا ممکن است برخی از داوطلبان فقط با نیت خاصی در آزمون شرکت کرده باشند و کار پیچیده و سختی بوده است. زمانی که طرح ارائه سه پاسخنامه برای هر گروه آزمایشی را اجرا کردیم، از این فرصت برای برون سپاری پاسخ ها استفاده کردیم و سیگنال یاب در این زمینه کمک زیادی کرد. جوانان نخبه این دستگاه را ساخته اند و مطمئنم کشورهای دیگر نیز این دستگاه را می خواهند.

معاون وزیر علوم با تاکید بر لزوم حرکت به سمت آزمون های الکترونیکی گفت: آزمون الکترونیکی به این صورت است که هر داوطلب برای هر پاسخنامه دارای پاسخنامه خواهد بود و در یک محیط کنترل شده به سوالات پاسخ می دهد و آزمون ترکیبی از آنلاین و آفلاین خواهد بود و امکان حمله سایبری به آن وجود ندارد و این آزمون را به گونه ای ساخته ایم که اولین آزمون سراسری به صورت الکترونیکی، آزمون زبان فارسی برای دانش آموزان خارجی است که به زودی برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید