ارائه مشوق های مالی برای تشویق ازدواج کودکان

ارائه مشوق های مالی برای تشویق ازدواج کودکان

مهسا بهادری: طرح های عجیب و دور از ذهن برای ترویج ازدواج کودکان و افزایش جمعیت پایانی ندارد. نکته داستان چیست؟ درست است که تاکنون آمار دقیقی از ازدواج کودکان اعلام نشده است، یعنی مشخص نشده است که این اتفاق بیشتر در کدام قشر جامعه رخ می دهد، روستایی یا شهری؟ خانواده های فقیر یا ثروتمند؟ خانواده های باسواد یا بی سواد؟ اما شواهد به طور طبیعی نشان می‌دهد که ازدواج کودکان در خانواده‌های با وضعیت مالی پایین‌تر از خانواده‌های ثروتمند رایج است. اما برای چیزهای دیگر؛ شواهد برای درک واقعیت کافی نیست.

حالا بیایید این داستان مالی را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم. در ابتدای هفته گذشته اخباری مبنی بر شرایط ثبت نام خودرو در طرح جدید یکی از خودروسازان منتشر شد. در این طرح در قالب طرح ویژه مادران اعلام شد مادران زیر 18 سال که دارای دو فرزند یا بیشتر هستند می توانند برای دریافت خودرو بدون گواهی ثبت نام کنند.

حالا ماجرای مالی اینجاست. اگر فردی وضعیت مالی بدی دارد چگونه می تواند این خودرو را بخرد؟ از این داستان به کلی بگذریم. در حالی که این طرح برای ترویج ازدواج کودکان در نظر گرفته شده بود، منتقدان آن بر این باور بودند که یک زن زیر 18 سال که دارای دو فرزند است، بر اساس مشاهدات از قشر محروم و ضعیف جامعه است و اتفاقا نیازهای او بسیار اساسی و مهمتر از ثبت نام خودرو است. .

ازدواج کودکان پدیده ای اجتماعی است که در مناطقی که از نظر فرهنگی منزوی و از نظر اقتصادی محروم هستند رواج دارد و مسئولان به جای مقابله با این پدیده آسیب زا، به ترویج و افزایش آن پشت کرده اند. محصول چنین ازدواج هایی خشونت، بیوه شدن زودهنگام، طلاق، آسیب های جسمی و روحی است که متاسفانه مورد توجه قرار نمی گیرد. در واقع نیازمندترین اقشار جامعه در معرض آسیب های ازدواج کودکان قرار گرفته اند. اعتقاد بر این نیست که افزایش ازدواج در این گروه را بتوان موفقیت آمیز دانست. همچنین ارائه چنین طرح هایی به معنای بی توجهی به سلامت و جان دختران نوجوان و در واقع افزایش جمعیت به قیمت جان و سلامت دختران است. به نظر می رسد برای طراحان چنین طرح هایی، جان زنان بی ارزش است و نیازی به محافظت ندارد.

تحیدستان هدف طرح های محرک است

همانطور که گفته شد، هدف این طرح ها و پاداش های مالی دقیقاً فقرا هستند و فرزندان طبقه پایین را در معرض خرید و فروش به نام ازدواج قرار می دهند. کودک از حق تحصیل و حق انتخاب شغل آینده و دنبال کردن رویاهای خود و رشد و تربیت در شرایط انسانی محروم است و مسئولیت بزرگسال بر عهده اوست. با این پاداش های مالی وسوسه انگیز، کودک ابزاری برای رفع محرومیت های مالی والدین و همسر آینده می شود و در واقع در معرض آزار قرار می گیرد. در این مورد خاص باید توجه داشت که اصولاً افراد زیر 18 سال مجاز به داشتن خودرو یا استفاده از خودرو حتی اگر در اختیار وی قرار گرفته باشد، نمی باشد. پس منافع این گونه ثواب برای کسی است که سرپرست آن محسوب می شود.

کاهش نرخ زاد و ولد راه های عجیب ترویج

در چند سال گذشته کارشناسان و متخصصان بی‌طرف به روش‌های مختلف درباره دلایل واقعی کاهش زاد و ولد اظهار نظر و اطلاع رسانی کرده‌اند، اما رویکرد رسمی برای افزایش جمعیت به راهکارهایی متوسل شد که نه تنها تاثیر چشمگیری در افزایش نرخ زاد و ولد نداشت. نرخ زاد و ولد با نادیده گرفتن واقعیت های علمی و اجتماعی، بلکه مخاطره آمیز و ناقض حقوق و سلامت زنان از جمله اصرار بر ازدواج زودهنگام و بارداری و زایمان زیر 18 سال است. افراد زیر هجده سال از جمله زنان زیر سن مسئولیت قانونی هستند و قرار دادن آنها در تنگنای فرزندآوری نوعی بی توجهی و استثمار این جمعیت است. یعنی بدون اشاره به خطرات حاملگی و زایمان زیر 18 سال و نیاز به فاصله بین زایمان، فرزندان را به ازدواج و باردار شدن تشویق می کنند تا به ثواب مادی برسند. این پاداش های مالی منجر به خرید و فروش کودکان و استثمار آنها می شود که باید از چنین عواقبی آگاه بود. حتی این تشویق ها برای افزایش تعداد فرزندان متاهل به جایی رسید که روز جمعه دبیر کل آموزش و پرورش نظری در واکنش به ادامه تحصیل دانش آموزان دختر متاهل گفت: بر اساس آیین نامه شورای عالی آموزش و پرورش دانش آموزان دختری که در حین تحصیل ازدواج کرده اند، می توانند در مدارس روزانه به تحصیل ادامه دهند.»

عباس سلطانیان در ادامه درباره تحصیل دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم که ازدواج می کنند، گفت: در آیین نامه قبلی دوره دوم متوسطه و در آیین نامه اجرایی جدید مصوب کمیسیون معاونت شورای عالی آموزش و پرورش به صراحت به دانش آموزان دختر اشاره شده است. کسانی که در دوران تحصیل ازدواج کرده اند می توانند در مدارس روزانه ادامه تحصیل دهند. همچنین در صورت تمایل می توانند به صورت غیرحضوری ادامه تحصیل دهند و فقط در آزمون شرکت کنند. یعنی باید در مدرسه ثبت نام کنند، خودشان درس هایشان را یاد بگیرند و بعد در امتحانات حاضر شوند، در واقع راه ادامه تحصیل برای دختران متاهل کاملا هموار شده است».

برای سالهای متمادی امکان شرکت در مدارس روزانه برای دختران متاهل جز در شرایط خاص وجود نداشت و دختران زیر 18 سال مجبور بودند در مدارس بزرگسالان شرکت کنند. اما این قانون نشان می دهد که ازدواج افراد زیر 18 سال را آسان کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید