ارائه کلیه فرآیندهای ناباروری در مرکز ناباروری کردستان / 10 درصد ناباروری در زوجین مشخص نیست

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) متوسط ​​نرخ ناباروری در جهان بین 10 تا 15 درصد است و این رقم همچنان در حال افزایش است و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و زوج های زیادی هستند که از این مشکل رنج می برند.

این در حالی است که بر اساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش باروری در برنامه های حمایت مالی از زوج های نابارور، این مهم از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در طرح تحول نظام سلامت مورد توجه قرار گرفت.

در همین راستا در سال های اخیر در استان های مختلف کشور مراکزی برای تشخیص و درمان ناباروری با کمک نیروهای متخصص و مجرب و استفاده از تکنولوژی روز ایجاد شده است و زوج های زیادی حس شیرین مادری و پدری را تجربه کردند. .

برای ارائه خدمات به زوج های نابارور، استان کردستان نیز مانند بسیاری از استان های کشور دارای مرکز تشخیص و درمان ناباروری بوده و خدمات قابل توجهی را به ساکنان استان و حتی برخی استان های همجوار ارائه کرده است.

مرکز ناباروری بیمارستان بعثت وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کردستان و تنها مرکز دولتی استانی در استان است که از سال 92 فعالیت می کند.


0936a5c7 fd74 4f28 aca7 10582ac7a8d1 خبر خاکستری


از تمام فرآیندهای ناباروری در مرکز اطمینان حاصل کنید

محمدجعفر رضایی مدیر مرکز درمان ناباروری بیمارستان بعثت سنندج گفت: یکی از مهم ترین پیامدهای ناباروری، عدم ثبات زناشویی و طلاق است، بنابراین موضوع ناباروری یک مشکل پزشکی نیست و همه ابعاد زندگی را شامل می شود. حتی بعد اقتصادی. «این امر آنها را از بین می برد و همین فشار آنها را تشدید می کند، بنابراین این بیماری مشکل ساز است، اما باید به کسانی که به کمک نیاز دارند کاهش یابد.

رضایی گفت: در حال حاضر حداقل 10 درصد زوج ها با مشکل ناباروری مواجه هستند اما این مشکل دردی نهفته باقی می ماند و در نهایت عوارض بسیار جدی در خانواده به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: مشکلی که این درد را پنهان نگه داشته است یک معضل فرهنگی است و این فرهنگ هنوز در جامعه ای که ناباروری یک بیماری قابل درمان است ریشه دوانده و از این نظر باید فرهنگ مردم تغییر کند.

رضایی گفت: بزرگترین مشکل ما در استان این است که زوج های نابارور ترجیح می دهند برای درمان به استان های دیگر بروند تا مورد تمسخر و برچسب ناباروری قرار نگیرند.

وی گفت: ناباروری معمولا زمانی اتفاق می افتد که زوجین یک سال بعد از ازدواج بچه دار نمی شوند، اما به طور کلی دو نوع ناباروری داریم که یکی از آنها ناباروری اولیه است که مرد باردار نمی شود و ناباروری ثانویه زمانی است که زن باردار می شود اما بعد از چند ماه بارداری خاتمه می یابد.


10 درصد ناباروری ناشناخته است

وی به علل ناباروری در زوجین اشاره کرد و افزود: 30 درصد ناباروری ها مردانه، 50 درصد ناباروری ها زنانه، 10 درصد ناباروری ها ترکیبی زن و مرد و 10 درصد ناباروری مابقی ناشناخته است.


2695c4d5 52f7 40f9 b229 317d32adff90 خبر خاکستری


50 درصد مشکلات ناباروری زنان به دلیل تخمدان ها است

رضایی با بیان اینکه از 50 درصد مشکلات ناباروری در زنان شایع ترین مشکل تخمدان است، اضافه کرد: نارسایی تخمدان و تخمک گذاری که گاهی اوقات تخمک گذاری نمی کند یا تخمک سالم وجود دارد، چسبندگی لگن، اندومتریوز، نارسایی لوله فالوپ و مشکلات رحمی و در برخی موارد. در مواردی، محیط مناسبی برای لقاح وجود ندارد و رحم شرایط لازم برای باروری را ندارد. در موارد دیگر ممکن است لوله های فالوپ آسیب ببینند اما مشکل ذخیره سازی تخمدان چند سالی است که در دنیا مطرح است و این روند در سنندج شروع به کار می کند، زیرا تخمدان ها در زنان تا 40 سال فعال است. .

وی گفت: از آنجایی که سن و باروری ارتباط مستقیمی با هم دارند، توصیه می شود افراد مسن برای بچه دار شدن به این موضوع توجه کنند.

مشکل ناباروری در زنان حل شده و روش های جدیدی برای حل مشکل ناباروری مردان در حال اعمال است. انتخاب اسپرم مناسب بر اساس میزان بار الکتریکی، فعال سازی تخمک مصنوعی و جداسازی اسپرم از جدیدترین روش های درمانی است.


3cdd97f7 8b5d 4dc5 b2e5 9e94b5c2dee6 خبر خاکستری

این جنین شناس یکی از این روش ها را انتخاب اسپرم مناسب و تزریق آن به تخمک و انتقال آن به رحم (میکرواینجکشن) دانست و گفت: با این روش می توان شانس باروری را تا 30 درصد افزایش داد.


90 درصد هزینه درمان ناباروری توسط بیمه پرداخت می شود

وی ادامه داد: در کشور ما 84 مرکز درمان ناباروری در این مراکز با استفاده از آخرین فناوری های روز دنیا خدمات ارائه می دهند، اما قیمت داروهای ناباروری نیاز به تعداد زیادی زوج در ماه دارد، اما خوشبختانه اکنون 90 درصد قیمت درمان ناباروری است. او برای بیمه در بخش دولتی و 60 درصد در بخش خصوصی پرداخت می کند.

رئیس مرکز کنترل ناباروری بعثت سنندج با بیان اینکه کردستان نیازمند 5 مرکز درمان ناباروری است، تاکید کرد: امیدواریم با استفاده بهینه از دستاوردهای مختلفی که کشور در حوزه پزشکی به دست آورده است، امروز زندگی برای هر زوجی فراهم می شود.«ناباروری و مشکلات این آرایش از هم نمی پاشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید