ارتقای دیپلماسی اقتصادی / توسعه روابط با همسایگان راهبرد دولت سیزدهم است


ساعت: 13:05
تاریخ انتشار: 14/05/12
کد خبر: 1811006

علی اکبر ابراهیمی با تاکید بر اینکه تجارت ایران و همسایگان ظرفیت بالقوه ای است که باید به عمل تبدیل شود، خاطرنشان کرد: تا به امروز کمتر از حد انتظار از این ظرفیت استفاده شده است، ضمن اینکه اقدامات بهتری برای تقویت کالاهای ایرانی در این کشورها انجام شده است. انجام شده.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی اکبر ابراهیمی در گفت و گو با بلاغ با اشاره به وضعیت اقتصاد ایران در سال های اخیر اظهار داشت: کشور ما در سال های اخیر تحت تحریم های سرکوبگرانه و فشار شدید اقتصادی قرار گرفته است که باعث کاهش فروش نفت خام بین المللی و شدید می شود. محدودیت‌های انتقال دلار با ارز ویژه به ما از یک سو و عدم تمایل برخی شرکت‌ها از ترس تهدیدات آمریکا از سوی دیگر، ما را در مقابل سنگین‌ترین فشارهای اقتصادی سال‌های اخیر مقاوم کرده است.

وی با بیان ظرفیت کشورهای همسایه در توسعه اقتصادی ایران، گفت: در مجموع با 15 کشور مرز آبی و خاکی داریم و بازاری بالغ بر 500 میلیون نفر خواهیم داشت که می تواند ظرفیت بزرگی برای سرعت بخشیدن به بازار باشد. اقتصاد.”

ابراهیمی با تاکید بر اینکه تجارت ایران و همسایگان ظرفیت بالقوه ای است که باید به مرحله عمل تبدیل شود، خاطرنشان کرد: تاکنون از این ظرفیت کمتر از حد انتظار استفاده شده است، در حالی که می توان اقدامات بهتری برای تقویت کالاهای ایرانی در این کشورها انجام داد.

وی ادامه داد: اما با روی کار آمدن دولت جدید حکمرانی هوشمندتر مورد توجه قرار گرفت و اولین قدم مثبت و بزرگ تصویب و عضویت دائم ایران در اجلاس شانگهای بود که به عنوان یک بستر بین المللی منطقه ای گام بلندی در این زمینه برداشت. ” شد.

این کارشناس مسائل سیاسی بخش مهمی از شریک تجاری ایران با همسایگان خود را عنوان کرد و گفت: اگر چین را در بین 10 شریک تجاری نادیده بگیریم، دیگر شرکای تجاری آلمان کشورهای همسایه هستند که می توانند اثرات مثبت یا منفی بر اقتصاد داشته باشند.

وی افزود: اینکه ثبات اقتصادی در حال ایجاد است و اقتصاد کشور به غرب گره نخورده و متکی به تصمیمات غربی نیست، قطعاً نیاز به سیاست خارجی متعادل و روابط دوستانه با دیگران دارد، مقدمه خواهد بود. دیپلماسی اقتصادی راه موثر و ابزار مهمی است. پیشرفت و دستیابی به اهداف بلندمدت اقتصادی و در نهایت افزایش رشد و توسعه اقتصادی تلقی می شود.

ابراهیمی با ابراز امیدواری از ورود دولت به سیاست خارجی، افزود: با دولت جدید، تمرکز بر تجارت منطقه ای و تقویت مبادلات اقتصادی با همسایگان به یکی از اولویت های تجاری و سیاسی تبدیل شده است و این می تواند گام مثبتی برای ارتقای واردات باشد. روابط

وی روابط مثبت با همسایگان را راهکاری موثر برای حل و فصل اختلافات سیاسی خواند و خاطرنشان کرد: این امر نه تنها موجب تقویت تعاملات اقتصادی بین همسایگان می شود، بلکه با کاهش هزینه ها و تسهیل در انتقال کالاهای تجاری، می تواند روابط سیاسی را بهبود بخشد و بسیار کاهش دهد. روابط می تواند بهترین راه برای مدیریت روابط خارجی و دستیابی به گام های بلند در عرصه بین المللی باشد.

این دانشجوی دکتری علوم سیاسی، قدرت سیاسی یک کشور را نیازمند سیاست خارجی پویا دانست و گفت: امنیت در منطقه و بازدارندگی ناامنی در منطقه در گرو افزایش نفوذ ایران و میزان نفوذ اقتصادی و تجاری در همسایگان است. کشورها. اقتصادها که مستلزم تقویت دیپلماسی است.

وی با اشاره به اینکه مهمترین راهبردها و اولویت های سیاست خارجی توسعه روابط همه جانبه و پایدار با همسایگان است، افزود: با تقویت دیپلماسی اقتصادی تا حد زیادی از تنش ها و تهدیدات ناشی از تحریم ها جلوگیری می شود.

ابراهیمی با بیان اینکه بازارهای همجوار باید به عنوان بازار مصرف کنندگان و تامین کنندگان مواد اولیه تلقی شود، افزود: در واقع استفاده از پتانسیل بازارهای همسایه به عنوان یک بازار بزرگ چند میلیونی برای صادرات محصولات و خدمات ایرانی قابل تامل است.

وی گفت: اگرچه در شرایط تحریم در روابط بین الملل نمی توان کار زیادی برای خرید و فروش رسمی کالا به ارز بین المللی به ویژه دلار انجام داد، اما کشورهای همسایه می توانند راه حل های جایگزین پیدا کنند و مبادلات دوجانبه را با ارزهای ملی و ریال و راه حل های جایگزین تقویت کنند. مشکل تحریم ها و حتی همکاری شرکت های بزرگ می تواند راه تجارت را برای شرکت های غربی باز کند.

کارشناس روابط سیاسی و بین الملل تاکید کرد: دولت باید با ایجاد شبکه روابط دوستانه با کشورهای دوست از بستر راهبردی بافت های مشترک تاریخی و فرهنگی استفاده کند. فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی با تبلیغ ظرفیت‌های اقتصادی ایران در کشورهای میزبان و جلب توجه شرکت‌های خصوصی، کارآفرینان و صنایع در آخرین سفر رئیس‌جمهور به قطر را مطرح کردند.

وی سفرهای رئیس جمهور به کشورهای همسایه را نگاهی جدی به پایبندی دولت سیزدهم به اقتصاد جهانی دانست و افزود: سفر رئیس جمهور به قطر و قبل از آن به تاجیکستان، ترکمنستان و روسیه نشان از جدیت و جدیت دولت سیزدهم دارد.- عده کمی مصمم هستند. تقویت روابط اقتصادی و سیاسی با کشورهای همسایه؛ اگرچه این ارتباط امروز هم وجود دارد، اما نتوانسته ایم از این ظرفیت به خوبی استفاده کنیم.

ابراهیمی گفت: رئیسی پس از عزیمت به قطر در این سفر خواستار فعال شدن روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس و شرکت در مجمع تولید و صادرکنندگان گاز در جهان شد که قطعا این روابط دوستانه با کشورهای همسایه می تواند در قیمت گذاری گاز مورد استفاده قرار گیرد. تاثیرگذار باشید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید