ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر آتش بس توافق کردند


ساعت: 05:20
تاریخ انتشار: 1301/06/24
کد خبر: 1897530

دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان اعلام کرد که ارمنستان و جمهوری آذربایجان به لطف تلاش های بین المللی بر سر آتش بس به توافق رسیده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش تاس، آرمن گریگوریان، دبیر شورای امنیت ملی ارمنستان روز پنجشنبه اعلام کرد که ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای آتش بس در 14 سپتامبر در ساعت 20:00 به وقت محلی (19:00 به وقت مسکو) به توافق رسیدند. به تلاش های بین المللی به اندازه کافی رسیده است.

این مقام ارمنی در گفتگو با تلویزیون عمومی ارمنستان گفت: به لطف مشارکت جامعه جهانی از ساعت 20 روز 14 سپتامبر با جمهوری آذربایجان به توافق رسیدیم.

وزارت دفاع ارمنستان روز سه‌شنبه اعلام کرد که نیروهای جمهوری آذربایجان ساعتی بعد از نیمه‌شب به سمت روستاهای گوریس، سوتک و جمروک آتش سنگینی از سامانه‌های توپخانه، مسلسل‌های سنگین و سلاح‌های سبک شلیک کردند. پس از این درگیری، شورای امنیت ملی ارمنستان جلسه ای اضطراری تشکیل داد و تصمیم گرفت با اجرای مفاد معاهده دوستی، همکاری و کمک متقابل و همچنین سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) از روسیه کمک بگیرد. شورای امنیت سازمان ملل متحد. به گفته نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، دست کم 105 سرباز ارمنی در دور جدید درگیری ها کشته شده اند.

در همین حال، الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان، تشدید تنش های کنونی را به گردن رهبری نظامی-سیاسی ارمنستان می اندازد و می گوید نیروهای مسلح کشورش در حال مقابله به مثل هستند. به گفته وزارت دفاع آذربایجان، در این درگیری ها 50 نظامی آذربایجانی کشته شدند.

روز گذشته وزیر امور خارجه ارمنستان از دیدار وزرای امور خارجه دو کشور برای گفتگو درباره پیمان صلح میان باکو و ایروان خبر داد.

همچنین ریاست جمهوری فرانسه روز گذشته اعلام کرد که موضوع موج جدید درگیری های مسلحانه بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قره باغ کوهستانی را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع خواهد داد. در بیانیه دفتر ریاست جمهوری فرانسه به تاریخ دقیق نشست فوق العاده شورای امنیت برای بررسی موج جدید تنش مسلحانه میان باکو و ایروان اشاره ای نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید