ازدحام بیش از حد صف های طولانی و شلوغی مطب / ویزیت های گران قیمت درد بیماران را دوچندان کرد


ساعت: 08:59
تاریخ انتشار: 1401/02/17
کد خبر: 1836806

این روزها برخی از کلینیک های درمانی لرستان مملو از بیماران است در حالی که مردم با دغدغه بیشتری به مراکز درمانی مراجعه می کنند و با فشار مالی بیشتری مواجه می شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، بسیاری از بیماران با آموزش کافی متوجه می شوند که برخی نیازی به متخصصان فوق تخصص یا متخصص در سطح بیماری ندارند و این امر نه تنها از ازدحام در مطب ها کم می کند، بلکه درمان را نیز بهبود می بخشد.

ارجاع بی مورد برخی افراد به متخصصان بیماری های ساده و کم خطر علاوه بر ایجاد ازدحام در مطب ها، احتمال مراجعه بیماران پرخطر به متخصصان را کاهش می دهد.

نظارت بر کلینیک های تخصصی باید دقیق و بدون بی ادبی و تعارف باشد تا از خدمات رسانی خوب اطمینان حاصل شود.


وضعیت نامناسب مطب ها در خرم آباد

رامین حسروی فر، مدیر اعتباربخشی و نظارت بر صدور پروانه، در خصوص وضعیت نامناسب ادارات در خرم آباد در گفت و گو با سفیرافلاک گفت: اگر وضعیت عمومی مبلمان شهری و وضعیت ساختمان های اداری، مسکونی و تجاری را در نظر بگیریم. در خرم آباد متوجه شدیم که یافتن ساختمان های استاندارد در شهرهای بزرگ مانند تهران، اصفهان، شیراز و غیره. داشتن چنین تجهیزاتی بسیار دشوار است و این ساختمان ها معمولاً در سطوح فیزیکی پایین تری قرار دارند.

وی افزود: تایید و یافتن مطب که تمام استانداردهای استان را داشته باشد بسیار سخت است اما آنچه در این زمینه کمک می کند ساختمان پزشکان در سطح شهر است چرا که این ساختمان ها دارای آسانسور، سیستم سرمایشی، روشنایی، گرمایشی هستند. درست است؛ نسبت به سال‌های گذشته روی ساخت این نوع ساختمان‌ها تمرکز کرده‌ایم و خوشبختانه این کار در حال ظهور است و بسیاری از مطب‌ها به ساختمان پزشکان منتقل شده‌اند؛ این روند باید ادامه پیدا کند تا حل شود. مشکل دفاتر شهر خرم آباد یا سایر شهرستان های استان.


9b1bd174 8efc 426a 9719 13190160c4d0 خبر خاکستری

مدیر اعتباربخشی و صدور مجوز گفت: ما در حوزه کلینیک‌ها مقرراتی داریم، به‌عنوان مثال در این آیین‌نامه آمده است که برخی از کلینیک‌ها مانند کلینیک‌های زنان یا ارتوپدی ممکن است در طبقه اول، در طبقه بالا باشند (به شرطی که پله ها استاندارد هستند و شیب مناسبی دارند). البته به دلیل اینکه افراد ناظر خوبی هستند، اگر در طبقاتی باشند که آسانسور ندارند (حتی پله هایشان استاندارد است) معمولا به کلینیک هایی مانند ارتوپدی، زنان و نبودن مراجعه نمی کنند.

وی افزود: همکاران ما تلاش می کنند این موارد را رعایت کنند، اما این دفاتر معمولاً از سال های قبل رزرو می شوند. این پزشکان یا باید مطب خود را به ساختمان پزشکان منتقل کنند یا زمانی که می خواهند مطب خود را تغییر دهند.


تخلفات پیگیری می شود

خسروی گفت: معمولاً این موارد در چارچوب مقررات پیگیری می شود، اما اگر مردم موارد خاصی را مشاهده کردند که پزشکان از چنین مواردی چشم پوشی کردند، می توانند به ما اطلاع دهند تا بررسی کنیم.

مدیر اعتباربخشی و صدور مجوز گفت: از زمان شیوع ویروس کرونا دستورالعمل‌ها و مقررات کشوری داریم که بیماران را ملزم به پوشیدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و ازدحام کمتر در مطب‌ها می‌کند، این موارد در مطب‌ها گزارش شده است. البته ما نیز به عنوان بیماران و مراجعه کنندگان به این مطب ها باید این موارد را رصد کرده و در ساعت و ساعتی که اطلاع رسانی کرده ایم در مطب حضور داشته باشیم تا علاوه بر کاهش احتمال انتقال بیماری کاهش یابد. انباشت

وی بابیان اینکه موارد مغایر با ضوابط و دستورالعمل ها را به صورت مستمر بررسی و پیگیری می کنیم، سازمان نظام پزشکی طبق مقررات به آنجا هدایت و درمان می شود.

مb2e8d235 6034 4421 a2b4 e8501d2c1c9d خبر خاکستری

حسروی بابیان اینکه ظرفیت لازم برای ساخت ساختمان های جدید پزشکی در شهرستان را داریم که به گونه ای ساخته شده اند که اگر بخواهیم برای موسسات در کمیسیون ماده 20 دانشگاه ها مجوز صادر کنیم، این مجوزها در اولویت است. حومه شهرها و ما اکثر آنها را مهم می کنیم و مجوز آنها را تسهیل می کنیم زیرا می خواهیم این ساختمان ها را از مراکز شهر بسازیم و از مشکلاتی مانند ترافیک و ازدحام جلوگیری کرده و در نتیجه کاهش می دهیم.

مدیر اعتباربخشی و صدور پروانه گفت: در مراکز شهرها ممکن است ساختمان یا زمین و ساختمان مناسبی وجود نداشته باشد یا قیمت بسیار بالایی داشته باشد، در حالی که می توانیم در حاشیه شهر زمین ارزانتر و بهتری پیدا کنیم.


تقویت نظارت

وی خاطرنشان کرد: طبق برنامه ریزی هایی که داشتیم و با توجه به گزارش هایی که به کمیسیون های مرتبط با شهرداری دادیم، شورای شهر اخیراً نامه ای مبنی بر ممنوعیت ساخت موسسات و حتی ساختمان های درمانی در سطح شهر نوشته است، بنابراین این ساختمان ها می توانند به خیابان‌های فرعی تبدیل شده است. «و نه همه در مرکز شهر؛ و به دلیل قیمت‌های بالا در شهر، تولید انبوه توسط خود پزشکان بسیار سودآور است.

خسروی گفت: در حال حاضر تعداد ساختمان های درمانی در شهرستان بسیار افزایش یافته است زیرا پزشکان و معمولاً متخصصان در حال انتقال به ساختمان های درمانی هستند. البته برخی رشته ها و برخی پزشکان به دلیل نبود مطب به ساختمان پزشک منتقل نشده اند.

مدیر اعتباربخشی و نظارت بر صدور مجوز گفت: در صورت داشتن شکایت بیماران یا مراجعه کنندگان مطب می توانند با سازمان نظام پزشکی و معاونت نظارت پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تماس گرفته و شکایات خود را از طریق تلفن و یا با شماره 06633321341 با شماره 427 در درمان پیگیری کنند. بخش نظارت و ثبت شکایت

وی افزود: هر چقدر که نظارت خود را تقویت می کنیم، باز هم به اندازه نظارت مردمی موثر نیست. اگر مردم به دلایلی در بحث مطب ها سهل انگاری می بینند با نرفتن به این مطب ها می توانند بهترین ناظر باشند و مطمئن باشید این بهترین نظارت است چون مطب تعطیل است و این دکتر می رود. برای استفاده از ساختمان استاندارد

حسروی افزود: پزشکانی که کلینیک هایی با استانداردهای اولیه دارند باید به درستی مقررات آن را رعایت کرده باشند و اگر مردم به این نتیجه رسیدند که می توانند ساختمان بهتر یا زیرساخت بهتری داشته باشند می توانند به عنوان ناظر در این زمینه فعالیت کنند. در یک دفتر بهتر با استانداردهای بالاتر


لزوم توجه به آموزش در زمینه های مختلف

مهرداد ویسکرمی سخنگوی مردم هرم آباد و چگنی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: یکی از مشکلات اساسی ما در درمان مردم ناکارآمدی بیمه ها و عدم اجرای قوانین بیمه است که به عنوان مثال قرارداد با پزشکان به مردم فشار می آورد. کسانی که محدودیت‌های غیرعادی دارند یا مطالبات پزشکان خود را به موقع پرداخت نمی‌کنند، طبیعتاً پزشکان به‌ویژه متخصصان فوق‌متخصص (که بیشتر به آنها نیاز دارند) را مجبور می‌کنند تا برای ویزیت رایگان مردم نقل مکان کنند که این اشتباه است.

وی افزود: بیمه گذاران باید به تعهدات خود عمل کنند و از سوی دیگر بر عملکرد بیمه گذاران (که هدفشان حمایت از مردم است و در بسیاری از موارد حمایت آنها کاهش می یابد) نظارت داشته باشند. این نظارت غیر از دولت باید توسط مردم انجام شود.

نماینده مردم هرم آباد و چگنی در مجلس گفت: یکی از مشکلاتی که این مشکلات را به وجود آورده است، اجرا نشدن نظام ارشادی در کشور است; وقتی همه برای کوچکترین مشکلی به پزشک متخصص مراجعه می کنند، مطب ها شلوغ می شود و علاوه بر کاهش مراقبت از بیمار، چنین مشکلاتی را برای بیماران ایجاد می کند. وقتی یک پزشک تعداد بیماران کمتری نسبت به او دارد که می تواند برای بیماران بهتر انجام دهد، هیچ راهی برای برخی وجود ندارد که داوطلبانه آنچه را که می خواهند انجام دهند.

وی گفت: بسیاری از بیمارانی که به پزشک متخصص مراجعه می کنند نیازی به این سطح از درمان ندارند و با مراجعه به پزشک عمومی به راحتی مشکل خود را حل می کنند و حتی برخی از بیماری ها بدون درمان و استراحت قابل درمان است. این امر نیازمند فرهنگ سازی، تقویت صنعت بیمه و نظارت بیشتر دانشگاه علوم پزشکی است.


93617014 942c 4eb6 8446 6306aa91c441 خبر خاکستری

ویسکرمی خاطرنشان کرد: کلینیک های خصوصی باید دارای یک سری قوانین و شرایط خاص باشند. این دفاتر تحت نظارت هستند، اما این نظارت ها باید دقیق، بدون چهره و تعارف باشد تا از خدمات خوب اطمینان حاصل شود.

نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس گفت: متاسفانه شهر خرم آباد یکی از گران ترین شهرهای کشور از نظر مسکن و فضای تجاری است، به این معنی که بسیاری از پزشکان می توانند مطب های بهتری را در بزرگتر اجاره کنند. شهرهایی با مقادیر بسیار کمتر.”

وی گفت: بسیاری از ساختمان های اداری ما قدیمی هستند و بازسازی نشده اند و این مشکلاتی را ایجاد می کند. وقتی بخواهیم یک دفتر نمایندگی در سطح شهر بسازیم که موقعیت مناسب و امنی داشته باشد، کار سختی است.


تراکم بالای بیماران در مطب ها

وی ادامه داد: متاسفانه کمبود فضا و کلینیک های ویژه و بخش خصوصی در شهر باعث ایجاد مشکلاتی در خدمات رسانی شده است. طبیعتاً در دفاتر خصوصی برای ارائه خدمات مورد نظر به یک سری زیرساخت نیاز داریم که این امر مستلزم نظارت است. این عوامل باعث می شود زیرساخت های لازم را در ادارات نداشته باشیم. فضای کافی، فضای کافی، احترام به مشتری و تراکم بالای بیماران و مدیریت ضعیف مشکلاتی را ایجاد کرده است، در واقع اگر بیماران به درستی مدیریت شده وارد کلینیک ها شوند، احتمالاً به این اندازه مشکل نخواهیم داشت.

نماینده مردم هرم آباد و چگنی در مجلس به نقش موثر مردم در این زمینه اشاره کرد و افزود: باید در نظر داشته باشیم که مردم خیلی از موارد را رعایت نمی کنند. مردم باید موارد فوق را رعایت کنند، اما متأسفانه به دلیل عدم اطلاع رسانی و فرهنگ دقیق این کار انجام نمی شود. باید برنامه های فرهنگ سازی خوبی را از طریق شبکه های ملی و استانی در نظر بگیریم تا این فرهنگ سازی در حوزه های مختلف مانند ویزیت پزشک، نظارت بر بحث های درمانی و سامانه راهنمایی آموزش داده شود.

وی یادآور شد: اگر این اطلاعات به مردم داده شود، متوجه می شوند که مثلا برای برخی بیماری ها می توانند به پزشکان عمومی مراجعه کنند و نیازی به مراجعه به متخصص و فوق تخصص نیست، زیرا متخصص و فوق تخصص بیش از این نمی توانند انجام دهند. یکی اما هزینه مراجعه به متخصص و فوق تخصص و تاخیر آنها نیز بیشتر است.

ویسکرمی گفت: قطعا در بحث زیرساخت های ساخت مسکن و بخش تجاری (اداری) شهر مشکل داریم و قطعا زیرساخت های لازم را در این زمینه نداریم. از طرفی مدل ساخت و ساز ساختمان ها در هورم آباد که شهری محصور در دو سه کوه است به گونه ای است که فقط 3-4 طبقه اجازه ساخت دارد که نشان می دهد قطعا با مشکل مواجه خواهیم شد. زمین بعد

نماینده مردم هرم آباد و چگنی در مجلس گفت: در حال حاضر در زمینه جهش تولید مسکن نیز با مشکل مواجه هستیم، یعنی زمینی نداریم که واگذار و ساخت و ساز انجام شود. ; باید فکری کرد، یعنی در جایی که لازم است به شهر ملحق شد یا در صورت لزوم شهرک های جدید ساخت، همه اینها نیاز به برنامه ریزی و آینده نگری درست دارد.

وی گفت: هر مشکلی یکسری علل و عواملی دارد و شاید 90 درصد مشکلاتی که وجود دارد مربوط به زیرساخت های فرهنگی و آداب و رسوم و عادات ما باشد، بنابراین اگر بتوانیم در جامعه کار فرهنگی انجام دهیم و مشکلات را به خوبی تحلیل کنیم، می توانیم. بسیاری از این مشکلات را حل کند.» با این امکانات موجود، اگرچه به نظر می رسد در همه زمینه های آموزشی کمبود و مشکل داریم.

به گفته سفیر، مردم باید توصیه ها و مقررات پزشکی زیادی را رعایت کنند. اما به دلیل نداشتن اطلاعات و فرهنگ دقیق این کار انجام نمی شود. در این راستا لازم است برنامه های خوبی برای فرهنگ سازی از طریق شبکه های ملی و استانی اجرا شود تا به بحث درمان توجه شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید