از دستاوردهای سفر اصلی به قطر تا حاشیه سفر به روسیه / موضع جمهوری اسلامی ایران در مورد تنش در اوکراین و روسیه


ساعت: 19:24
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1810857

گفتگو با وزیر امور خارجه شماره یک در گلستان;

امیرشاهی گفت: طبیعی است افرادی که در راستای منافع و امنیت این کشور عمل نمی کنند پروتو گاندا و تبلیغات منفی ایجاد کنند و به همین دلیل در سفر رئیس جمهور به روسیه برخی شیطنت های مجازی و حاشیه های غیرمنطقی در فضای مجازی منتشر شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از گلستان ما ; بسیاری از رسانه ها سفر رئیس جمهور به قطر را گفت و گوهایی به نفع ثبات منطقه توصیف کردند. رئیس جمهور پس از بازگشت از قطر گفت که در این سفر 14 قرارداد با قطر امضا کرده ایم که بلافاصله اجرایی می شود. مقرر شد که موانع گمرکی دو طرف فورا رفع شود.

رسانه های قطری با تمرکز ویژه بر سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به دوحه، این سفر را با توجه به شرایط و توسعه سریع منطقه ای مهم توصیف کردند و همچنین با واکنش های متفاوتی در رسانه های جهانی و داخلی مواجه شدند.

موضوع دیگری که مورد توجه رسانه ها به ویژه خارجی قرار گرفت لغو تحریم های آمریکا بود که رئیس جمهوری اسلامی ایران پس از دیدار با امیر قطر در دوحه در نشستی مشترک خواستار لغو تحریم های آمریکا علیه ایران شد. کنفرانس مطبوعاتی


87b092fa 0fbb 4aad afb0 748a2cb11d46 خبر خاکستری

برای بررسی بیشتر این سفر و آشنایی با دستاوردهای وی به سراغ ذوالفقار امیرشاهی سرپرست وزارت امور خارجه استان گلستان که از سال 1377 عهده دار این مسئولیت بوده و دیپلمات داخل و خارج از کشور بوده است، رفتیم. 31 ساله و سابقه کار به عنوان وابسته اقتصادی در شمال آفریقا، رایزن فرهنگی و رسانه ای، معاون سفیر ایران در عشق آباد، رئیس کنسولگری در قندهار افغانستان.


اهمیت سفر رئیس جمهور به کشورهای همسایه

امیرشاهی; کشور ما در شرایط بسیار حساسی قرار دارد و دو موضوع تحریم جهان غرب و پدیده معروف تاج، کشور ما را در غل و زنجیر قرار داده و خسارات جبران ناپذیری به بار آورده است.

آیت الله رئیسی در دولت سیزدهم رویکرد بسیار جدیدی برای توسعه روابط به ویژه با همسایگان خود در پیش گرفت. برای تامین امنیت و منافع جمهوری اسلامی ایران که دارای 15 همسایه است، این موضوع از اولویت بسیار مهمی برخوردار است.

اگر می خواهیم کشورمان روابط خود را با کشورهای خارجی گسترش دهد، باید در این زمینه به کشورهای همسایه اولویت داشته باشد و بتواند از فرصت های مختلف کشورهای همسایه استفاده کند.


اهمیت سفر رئیس جمهور به قطر و مهمترین دستاوردهای وی

امیرشاهی; قطر که دکتر رئیسی به آن سفر کرده یکی از همسایگان مهم و استراتژیک جمهوری اسلامی ایران است و روابط ما با امیر قطر از دیرباز خوب بوده و سابقه خوبی داریم.

در زمانی که قطر با همسایگان خود مانند عربستان سعودی مشکل داشت، تنها کشوری که مسیرهای هوایی و دریایی خود را به قطر همسایه باز نگه داشت و کمک کرد، جمهوری اسلامی ایران بود که به آن کمک کرد تا از تنگه خارج شود.

جمهوری اسلامی ایران روابط ویژه ای با قطر دارد و دولت قطر انتظار داشت یکی از مقامات عالی رتبه ما به این کشور سفر کند و به دلیل شرایط منطقه رئیس جمهور به آن منطقه سفر کردند.

خوشبختانه در این سفر 14 سند مهم اقتصادی و فرهنگی به امضا رسید که می تواند موجب رونق روابط با قطر در دیدار رئیس جمهور با امیر قطر شود که می تواند منجر به روابط گرم و صمیمانه جمهوری اسلامی ایران و این کشور شود. جهش اقتصادی با قطر، بنابراین این سفر را نقطه عطفی با کشورهای همسایه از جمله قطر می دانم.


پیامدهای مثبت و منفی سفر رئیس جمهور به روسیه را در فضای مجازی شاهد بوده ایم. ریشه این عواقب چیست و اینکه مسائل حاشیه ای در دل کار است؟

امیرشاهی; هر سفر ممکن است حواشی خاص خود را داشته باشد و این حواشی ممکن است برای هر کارمند ایجاد شود. طبیعی است افرادی که در راستای منافع و امنیت این کشور عمل نمی کنند پروتوگاندا و تبلیغات منفی ایجاد کنند، بنابراین در سفر رئیس جمهور به روسیه برخی شیطنت های مجازی و زمینه های غیرمنطقی در فضای مجازی منتشر شد و محتوای این سفر منتشر شد. اتفاق افتاد، خوب افتاد

ما نمی‌توانیم تمام سؤالات سفرهای مقامات کشورهای دیگر را در معرض افکار عمومی قرار دهیم، دشمنان زیادی داریم که روابط سیاسی ما را رصد می‌کنند و سعی می‌کنند این روابط را تهدید کنند، اما با وجود تبلیغات منفی از سفر رئیس‌جمهور به تاجیکستان، ترکمنستان و روسیه ما دستاوردهای خوب و ارزشمندی در توسعه روابط خارجی خود داشته ایم.

در سفر رئیس جمهور به قطر دستاوردهای بزرگی حاصل شده است، طبیعی است که سطح روابط ما با کشورهای دیگر متفاوت است، کارکنان ما می توانند با کشوری مانند قطر استقبال گرم و بالایی داشته باشند و کشورهایی که روابط متعادل و عادی دارند رفتار کنند. این جلسات در سطح خودشان است.

سفر رئیسی به روسیه تشریفاتی نبود، بلکه یک سفر کاری بود و رئیس جمهور از این سفر به خوبی بهره برد و در این سفر رئیس جمهور فرصت های خوبی در عرصه سیاسی و اقتصادی فراهم کردند.

تاکید می کنم که باید با همسایگان خود روابط خوبی ایجاد کنیم و اگر روابط خود را با کشورهای همسایه توسعه دهیم، می توانیم با کشورهای خارج از همسایگی نیز موفق تر باشیم.

دلیل اینکه امروز با برخی کشورهای غربی و برخی کشورها چالش سیاسی و اقتصادی داریم آرمان های انقلاب اسلامی است، کشور ما کشوری اسلامی است و کارکنان ما باید تلاش مضاعف کنند و آرمان های انقلاب و مصالح و امنیت ملی را دنبال کنند. کشور . .

4b2eb6bd fb64 4b0d b258 f4bdd079e5b7 خبر خاکستری

تاکید می کنم برای برون رفت از این تنگناها باید درهای ارتباط با همسایگان و حفظ رابطه متوازن با همسایگان را باز کنیم و در سایه روابط ما با همسایگان، روابط ما با سایر کشورها نیز خواهد بود. افزایش دادن.


حوادث اوکراین و روسیه چه تأثیری بر جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت و موضع مقامات ایرانی چیست؟

امیرشاهی; جمهوری اسلامی ایران کشوری آرام با تمدن بزرگ هفت هزار ساله است و به همین دلیل متعلق به کشوری با فرهنگ بالا است.

با استقرار انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران، این رویکرد تمدن سازی ایرانی در جهان می درخشد و مواضع ما با کشورها مشخص است. ما کشوری هستیم که خواهان صلح، ثبات و امنیت منطقه ای هستیم و خواهان امنیت بین المللی هستیم و جمهوری اسلامی ایران هرگز نمی خواهد تنش در سطح بین المللی و در سطح همسایگانش ایجاد شود.

اوکراین و روسیه کشورهای مهمی هستند و روسیه همسایه ما در دریای خزر است و جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد هر چه زودتر این روابط به شکل اولیه خود بازگردد و این تنش و چالش‌ها فروکش کند. ظهور در گوشه و کنار منطقه و همسایگی ما قطعا تاثیر منفی بر کشورها خواهد داشت و جمهوری اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

اگر این تنش افزایش یابد، قطعا این تنش بر همسایگان ما از جمله جمهوری اسلامی ایران تأثیر خواهد گذاشت، اما جمهوری اسلامی ایران به صلح و ثبات منطقه کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید