از قرارداد 15 میلیارد دلاری برای شیرین سازی آب هسته ای تا خرید 2000 لوکوموتیو

از قرارداد 15 میلیارد دلاری برای شیرین سازی آب هسته ای تا خرید 2000 لوکوموتیو

روز جدید روسیه حدود 250 میلیارد دلار واردات دارد که ایران تلاش می کند یک چهارم آن را به دست آورد.
– دیروز ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به همراه تیم همراه خود برای دیدار با همتای روس خود به مدت دو روز به مسکو سفر کرد.

این سفر اولین دیدار سیزدهمین رئیس جمهور ایران محسوب می شود. معاهده 15 میلیارد دلاری نمک زدایی هسته ای، امضای معاهده 20 ساله، همکاری های نظامی و منطقه ای و در نهایت همکاری در ساخت پالایشگاه و شتاب مالی مشترک به اوج خود می رسد.

روسیه با 144.1 میلیون نفر جمعیت بیش از 800 میلیارد دلار تجارت با سایر کشورهای جهان دارد که ایران با سهم 0.3 درصدی تنها 3 میلیارد دلار تجارت دارد که 800 میلیون دلار آن صادرات ایران به روسیه است.

نورانی، رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی گفت: ایران علاوه بر تامین مواد غذایی خود، قادر است محصولات مورد نیاز کشورهای حاشیه خلیج فارس را نیز تامین کند. این بدان معناست که ما می توانیم تولید و تجارت را به 10 میلیارد دلار افزایش دهیم، به شرطی که ناوگان باری ما برای روسیه مدرن شود.

مقیمی، یکی از اعضای اتاق بازرگانی نیز این موضوع را تأیید می کند: «ما به دنیا نیاز داریم تا کانتینرهای تابستانی را از کانتینرهای یخچال دار حمل کنیم. محصولات خوبی داریم که به دلیل فرسودگی ناوگان باری نمی توانند به موقع به مقاصدی مانند روسیه برسند. “

هندوزی وزیر اقتصاد که در تماس تلفنی رئیس جمهور کشور را همراهی می کرد، گفت: برای خرید 2000 لوکوموتیو با خط اعتباری 5 میلیارد دلاری با رئیس اجرایی راه آهن دو کشور قرارداد امضا کرده ایم.

رئیس انجمن دوستی ایران و روسیه گفت: حجم مبادلات دو کشور در سال 2021، 3 میلیارد و 600 میلیون دلار است که سهم صادرات ایران از این میزان یک میلیارد دلار است.

سفیر ایران در روسیه گفت: حدود 250 میلیارد دلار واردات روسیه بوده است که ایران با یک چهارم این میزان در تلاش است به آن دست یابد. روسیه برای کریدور خود به بندر چابهار نیاز دارد که فرصتی برای چانه زنی اقتصادی ایجاد می کند.

جلالی گفت: سفر رئیس جمهور به روسیه رویکردهای متفاوتی دارد، از جمله قرارداد 15 میلیارد دلاری برای تامین آب شیرین شیرین کننده های هسته ای.

به گفته جلالی بیشترین صادرات ما به روسیه در حوزه محصولات کشاورزی و از طریق زمین است که در این راستا به گفته وزیر اقتصاد جلساتی برای خرید 2 هزار دستگاه لکوموتیو با راه آهن روسیه برگزار شد.
قرارداد تامین مالی با روسیه

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه گفت: یکی از موانعی که تجار ایرانی از آن رنج می برند، مشکلات بانکی و حواله است.

بر همین اساس وزیر نفت از توافقاتی در حوزه فاینانس خبر می دهد و می گوید در حوزه فاینانس نیز طرحی را آماده کرده و به کشورهای تجاری روسیه ارائه کرده ایم.

اوجی گفت: در بحث توسعه میادین گازی و نفتی در حوزه پتروشیمی و پالایش، پروژه هایی را تعریف کرده ایم که قرار است در قالب کارگروه های مشترک تکمیل شود. توافقاتی در زمینه انرژی، راه، انرژی، کشاورزی و انتقال فناوری صورت گرفته است.

به گفته اوجی، ایران دومین ذخایر گازی جهان را دارد و روسیه در برخی از ذخایر گازی رتبه اول را دارد، بنابراین هر دو کشور در حوزه انرژی ظرفیت دارند و در توافقات اخیر اوپک به اضافه روسیه با ایران به توافق رسیده است.

صادرات گاز طبیعی مایع از ایران به روسیه

وزیر نفت گفت: ایران آماده تجارت گاز از روسیه به آذربایجان و سپس ایران است، همچنین تصمیماتی برای تبدیل گاز به LNG و بحث صادرات LNG اتخاذ شده است. ما از توان شرکت های روسی در زمینه ساخت تجهیزات، انتقال میدان و حفاری چاه استفاده خواهیم کرد.

سهم ایران از بازارهای واردات روسیه چقدر خواهد بود؟

سطح مبادلات تجاری ایران و روسیه در حال حاضر حدود سه و نیم میلیارد دلار است و بر اساس آمار گمرک، ارزش صادرات ایران به روسیه در 9 ماهه امسال با 58 درصد افزایش به یک میلیارد دلار رسیده است.

روسیه علاوه بر موافقت با عضویت اخیر ایران در توافقنامه شانگهای، با قرارداد تجارت آزاد با ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا نیز موافقت کرده و علاقه مند به همکاری با ایران پس از بحران کریمه است.

قراردادهای تجاری بین ایران و روسیه در شش ماه گذشته امضا شده است. این قراردادها در زمینه هایی مانند زیرساخت ها، حمل و نقل ریلی، جاده ها، شیلات، نیروگاه های آبی، نفت و گاز و … بود.

میزان قراردادهای تجاری امضا شده بین ایران و روسیه که به مرحله بیش از 25 میلیارد دلار رسیده است، روسیه 800 میلیارد تجارت با جهان دارد و ایران با حجم سه میلیارد 0.3 درصد سهم دارد، اما به گفته مسئولان. : تجارت ایران با روسیه به 10 میلیارد دلار می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید