از نوار کاست تا شبکه های اجتماعی؛ رسانه برای گسترش آزادی خواهی

زمان: 09:42 ساعت
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۱۱
کد خبر: 1804365

فن آوری های جدید هر روز به بازار معرفی می شود و انقلابیون از این فناوری ها برای گسترش ایده آزادی استفاده می کنند. اگر روزی فرزند استعمار با نوشتن یک مقاله تحقیرآمیز روزنامه باعث گسترش انقلاب اسلامی و سرنگونی رژیم ستم شاهی شد، اکنون استکبار جهانی با یک اشتباه رسانه ای می تواند رژیم آپارتاید آمریکا و اسرائیل را نابود کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند; انقلاب اسلامی ایران را بزرگ‌ترین پدیده قرن اخیر می‌دانند و نقش رسانه‌ها در شکل‌گیری آن انکارناپذیر است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، رسانه ها نقش مؤثری در گسترش آن ایفا کردند و در عین حال جمهوری اسلامی موجب توسعه رسانه ها شد، به طوری که اکنون ایران مدعی تداوم نظام رسانه ای مستقل و مکتب فکری است. برای لیبرال ها

در دهه‌های 1940 و 1950، مسجد شبکه اجتماعی آن زمان بود. منبر روحانیت و پیام‌های تلفنی امام نیز از ابزار رسانه‌ای انقلابیون بود که پیام‌هایشان بر روی کاست و کپی اعلامیه‌ها در سطح جامعه پخش می‌شد.

این در حالی بود که رژیم ستم شاهی مطبوعات و رادیو و تلویزیون را سانسور می کرد و از آنها برای کنترل مردم و حمله به انقلاب استفاده می کرد.

اما استفاده انقلابیون از فناوری‌های نوین و عزم راسخ آنها منجر به شکست نظام رسانه‌ای شاه و پیروزی انقلاب شد. این استفاده از رسانه برای رساندن پیام بین مردم و امام به ویژه در دوران تبعید بسیار مهم بود که یک روزنامه نگار آمریکایی با تمسخر پیشنهاد کرد: روی قبر شاه بنویسید که نوار را فراموش کرده است.

چهل و یک سال پس از انقلاب اسلامی، رویدادهای رسانه ای بسیاری رخ داد. در این سال ها استکبار جهانی به ویژه آمریکا و اسرائیل که به چیزی جز دگرگونی و نابودی این نظام راضی نیستند، با تهاجم فرهنگی به دنبال رسیدن به هدف خود بوده اند. در بحبوحه تحریم های غیرقانونی، دموکرات ها و جمهوری خواهان از ورود مواد مخدر به ایران جلوگیری کردند، اما در عین حال به دنبال گسترش استفاده از رسانه و فناوری در کشور بودند.

اما انقلاب اسلامی به عنوان موجودی زنده و در حال رشد از این تهدید به عنوان فرصتی برای گسترش استفاده کرد. اکنون رسانه های کوچک و پرمخاطب جهان به بلندگوی تبلیغات آزادی خواهانه تبدیل شده اند و ندای احقاق حقوق مردم ایران در سراسر جهان طنین انداز شده است.

کار به قدری بالا رفت که استعمارگران که سال ها مدعی آزادی بیان بودند، سعی کردند با سانسور آشکار رسانه های اجتماعی، انقلاب اسلامی را سرکوب کنند. حذف نام و تصویر سردار سرلشکر حاج قاسم سلیمانی توسط غول های رسانه ای مانند فیس بوک و توئیتر گویای این موضوع است.

فن آوری های جدید هر روز به بازار معرفی می شود و انقلابیون از این فناوری ها برای گسترش ایده آزادی استفاده می کنند. اگر روزی فرزند استعمار با نوشتن یک مقاله توهین آمیز در روزنامه، انقلاب اسلامی را گسترش داد و رژیم ستم شاهی را نابود کرد، اکنون استکبار جهانی با یک اشتباه رسانه ای می تواند رژیم آپارتاید آمریکا و اسرائیل را نابود کند. شاید روزی بر مزار آخرین رئیس جمهور آمریکا بنویسند: عزم ایرانی ها را فراموش کرده اند.

نویسنده: محمد نعیم رستمی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید