از چهره زمینی جاده تا چشمان منتظر مردم / دستیابی به توسعه با عبور از جاده های روستایی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، روستاهای استان کردستان با توجه به اقلیم و نوع مشاغل و مشاغلی که از گذشته های دور تا به امروز در آنها وجود داشته، هر کدام دارای استعدادها و توانایی های ذاتی خوبی هستند که مثبت و بومی است. نقطه شروع پیشرفت و توسعه در نظر گرفته می شود. اما باید اذعان داشت که تاکنون به دلیل برخی کاستی‌ها، کوتاهی‌ها، سوء مدیریت‌ها، این پتانسیل‌ها و ظرفیت‌ها نادیده گرفته شده یا به حال خود رها شده و در نتیجه فقر، فقر و محرومیت در این مناطق به وجود آمده است. در این میان راه های ارتباطی یکی از موضوعات مهم و تاثیرگذار در این زمینه است.


89fcb5b0 f387 4a8b 9ae0 167349cc6b7b خبر خاکستری

متاسفانه بسیاری از روستاهای استان کردستان هنوز روی جاده آسفالت نشده اند و بسیاری از خواسته های کوچک این روستاییان تنها آسفالت راه های روستایی است که اگر راه هموار باشد به معنای واقعی کلمه توسعه در این روستاها اتفاق می افتد. او سقوط کرد و مجبور نیست روستا را ترک کند و به حومه شهرها مهاجرت کند.

بی شک روستاها در کشور ما از مناطق محروم محسوب می شوند و نبود امکانات لازم به دلیل رشد روزافزون تکنولوژی و زندگی مدرن شهری در دو سه دهه اخیر منجر به مهاجرت دسته جمعی دهقانان به شهرها و حومه شهرها شده است که این نیز مشکلاتی است. جامعه شهری. .

کردستان یک هزار و 698 نفر جمعیت ثابت روستایی به طول 6 هزار و 98 کیلومتر شبکه راه روستایی دارد. بر اساس آمار، طول کل راه های خاکی و آسفالته کشور 128 هزار کیلومتر و این آمار در کردستان دو هزار و 631 کیلومتر است. با این میزان، جایگاه استان در پایین ترین نقطه و رتبه 30 کشور در شاخص لذت قرار گرفته است.


957602a1 ce74 48e5 a21d 6dca26bbdbb5 خبر خاکستری


این سرویس مقصد اکثر روستاییان است

آقای عبدالکریم طبرخون یکی از اهالی روستای گلیه شهرستان مریوان در گفتگو با خبرنگار کردستانی از نارضایتی خود و تمامی اهالی روستا از نارضایتی راه روستایی این منطقه گفت.

وی بیان کرد: من سال ها در این روستا زندگی می کنم و بزرگترین و اساسی ترین مشکل مردم این روستا که اتفاقات تلخ و فراموش نشدنی را برای اهالی این روستا به وجود آورده و باعث شده است، عدم ارتباط مناسب است.

این شهروند کردستانی همچنین گفت: عبور از این جاده نامناسب مشکلات زیادی برای روستاییان ایجاد می کند به عنوان مثال وقتی از این جاده عبور می کنیم خسارت زیادی به خودروها وارد می شود و در این شرایط اقتصادی نیز باید به تعمیرگاه ها مراجعه کنیم. هزینه زیادی برای تعمیر دارد

وی بیان کرد: مسیر جاده اصلی روستای ما 65 کیلومتر است که تنها 8 کیلومتر آن آسفالت است و همین امر حرکت به سمت مریوان و حتی شهرهای همجوار را با مشکل مواجه کرد.

تبار هون ادامه داد: این روستا به دلیل نبود جاده مناسب زمستان های سختی دارد. به عنوان مثال در زمستان سال گذشته که جاده روستا به دلیل بارش برف قطع شد، کارکنان راهداری به دلیل نبود جاده مناسب حتی نتوانستند با این تجهیزات کار کنند.


721f1f8a 28fd 42fe b2ec 8ab4f82250f2 خبر خاکستری


آغاز 340 کیلومتر ساخت و آسفالت راه های روستایی کردستان

رشید مدرس گرجی، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان در گفت و گو با خبرنگار کُردتودی گفت: بر اساس برنامه ریزی که در زمستان سال گذشته انجام شد، عملیات ساخت و روسازی راه های روستایی توسط این اداره کل از طریق مناقصه قانونی انجام می شود. پیمانکاران در استان آغاز شد.

وی گفت: میانگین شاخص آسفالت راه های روستایی در روستاهای بالای 20 خانوار کشور بالای 80 درصد و به حدود 65 درصد رسیده است. برای رسیدن به شاخص کشوری باید 900 کیلومتر راه روستایی در این بخش ساخته و آسفالت شود.

مدرس گرگی گفت: با توجه به اقدامات انجام شده و تامین اعتبار برای این منظور از محل اعتبارات مختلف استانی و توسعه مناطق فقیرنشین و همچنین تامین قیر از منابع ملی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای طبق دوسالانه طرح و راه اندازی پروژه هایی تا سال 1403، اجرای 340 کیلومتر ساخت و ساز و آسفالت راه های روستایی در دستور کار قرار گرفت که اجرای آن نیازمند تامین و اعطای حداقل 1000 میلیارد تن اعتبار بود.

وی افزود: برای رسیدن به میانگین کشوری باید 560 کیلومتر دیگر راه روستایی ساخته و آسفالت شود که با توجه به اینکه بیشتر پروژه ها در مناطق کوهستانی است، حداقل 2000 میلیارد تومان اعتبار نیاز است. است.


db6d0fcc d871 4323 96fe 22a0cc5034a3 خبر خاکستری

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان گفت: از این رو تعدادی از پروژه ها در برخی شهرستان های این بخشداری راه اندازی نشده است و اداره کل نظارت و تعیین تکلیف می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید