مدت ها بود که خبری از دوچرخه های اشتراکی در شهر تهران نبود، دوچرخه هایی که به نظر می رسید به دلیل محدودیت های دوچرخه سواری بانوان توسط شهر جمع آوری شده بود، اما اکنون دوباره تردد وسایل نقلیه مشترک در تهران به وجود آمده است. زمان دوچرخه های برقی جایگزین دوچرخه های قدیمی می شود.
این دوچرخهها متعلق به یک کسبوکار یا استارتآپ جدید است که موسس آن پیش از این در اولین عرضه دوچرخه برقی مشترک ایران از ورود این دوچرخهها به خیابانهای تهران در ماههای آینده خبر داده بود. حالا به نظر می رسد که این اتفاق افتاده است، همانطور که از تصاویر مشخص است. خدمات از طریق این دوچرخه های برقی مشترک برای شهروندان راه اندازی شده است.
به گزارش خبرآنلاین، با وجود شروع به کار این دوچرخه ها و امکان استفاده از آن ها در تهران، به نظر می رسد هنوز بانوان نمی توانند از این دوچرخه های برقی مشترک استفاده کنند که «همه کاربران باید بالای 18 سال و زیر 75 سال سن داشته باشند. . حساب کاربری یک فرد تحت هیچ شرایطی نباید در اختیار شخص ثالث (افراد زیر 18 سال، زنان بدون گواهینامه موتور سیکلت برای موتور سواری) قرار گیرد. هنگامی که هر رویداد یا حادثه ای رخ می دهد، تمام مسئولیت بر عهده صاحب حساب کاربری است.
در حالی که در متن قوانین استفاده از این دوچرخه های برقی نوشته شده است که خانم هایی که گواهینامه موتور سیکلت ندارند نمی توانند از این دوچرخه های برقی استفاده کنند.
اولین دوچرخه سواری مشترک تهران نیز به دلیل مسائل مربوط به دوچرخه سواری بانوان تعطیل اعلام شد.
پیش از این شهردار سابق تهران نیز در گفت وگویی در کافه خبر گفته بود: دوچرخه سواری کوچک ترین پروژه ما برای ارتقای کیفیت شهر بود، اما بزرگترین نبود. البته این پروژه مهمی بود چرا که در سال 1395 نظرسنجی از مردم تهران در مورد بزرگترین مشکلات این شهر انجام شد که به گفته تهرانی ها آلودگی و ترافیک بزرگترین مشکلات این شهر است و طبیعی بود که کنترل آلودگی و ترافیک اولین پروژه شهرداری بود که تامین و تجهیز حمل و نقل عمومی یکی از راهکارهای رفع این مشکلات بود اما یکی از روش های دیگری که بعد کیفی داشت دوچرخه سواری و توسعه مسیرهای پیاده و دوچرخه سواری بود.
پیروز حناچی در پاسخ به این سوال افزود: یکی از فشارهایی که به شهرداری وارد شد، تعطیلی طرح دوچرخه بیدود به دلیل دوچرخه سواری بانوان بود که البته در نهایت به این دلیل بسته نشد در زمان ما البته دستگاه های نظارتی بیرون به آنها (کارمندان بیدود) فشار می آوردند، بنابراین با نرم افزار بیدو کاری کردند که اگر گزینه “من زن هستم” را انتخاب کنید، نرم افزار شما را قبول نمی کند.