اصلاحات بانکی با 3 محور اصلی آغاز شد/ نوآوری ها در تعامل با مشتریان و بانک ها باید ادامه یابد


ساعت: 11:27
تاریخ انتشار: 1401/04/02
کد خبر: 1878007

فیروزآبادی: در محیط تست تنظیمات به نقش شرکت کنندگان و ذینفعان جدید توجه کنید

رئیس کل بانک مرکزی گفت: اصلاح نظام بانکی با سه محور اصلاح روابط دولت با بانک مرکزی، اصلاح ارتباط بانک ها با این بانک و اصلاح ارتباط بانک ها با مردم آغاز شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی صالح آبادی با اشاره به روابط عمومی بانک مرکزی، فضای بانکی کشور را مساعد برای رشد و توسعه دانست و افزود: بانک مرکزی به عنوان ناظر مقررات پولی و بانکی، حمایت از نوآوری در این بخش را وظیفه خود می‌داند. . بنابراین ایجاد محیط‌های آزمون نظارتی برای توسعه فناوری‌ها ضروری است و ایجاد این محیط‌های آزمایشی، نوآوری در حوزه‌های فناوری جدید صنعت بانکداری کشور را تسهیل می‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: ارائه دانش و آگاهی به افراد در حوزه های تخصصی همواره فرصت های جدیدی را در محیط ایجاد می کند و تجلی عینی این واقعیت مراسم امروز است. دلیل این اظهارات 40 روز پیش میزبان فعالان حوزه فناوری است، «در بانک مرکزی بودیم و امروز بعد از 40 روز شاهد افتتاح فضای تست نظارتی بانک مرکزی هستیم.

او این محیط را ایجاد کرد که زیر نظر دبیرخانه شرکت ملی اطلاعات ایجاد شد. با تشکر از تلاش و همکاری همکاران بانک مرکزی، شورای سیاسی به ریاست معاون فناوری های نوین بانک مرکزی گفت: امیدوارم این تحول مثبت در حوزه فناوری، بستر مناسبی برای استفاده از ایده های فناوری مالی باشد. صنعت و مردم سود می برند.

رئیس شورای پول با بیان اینکه امروزه اشخاص حقیقی و حقوقی در کشور مشتری نظام بانکی و صنعت بانکداری هستند، گفت: اصلاح نظام بانکی با سه محور: مردم شروع کرده اند و استفاده از فناوری های نوین می تواند به جامعه کمک کند. بانک مرکزی در این اصلاحات پیشرفت کند.

وی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال فناوری‌های نظارتی (SupTech) و فناوری‌های رگولاتوری (RegTech) بر اصلاح رابطه بانک مرکزی و بانک‌ها نظارت دارند که می‌تواند اصلاحات در نظام بانکی را تسریع کند.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: در تعامل مردم به عنوان مشتری و بانک ها نوآوری های زیادی صورت گرفته است و این نوآوری ها باید ادامه داشته باشد تا نظارت بر بانک ها و موسسات پولی و در عین حال بانک ها دقیق تر و دقیق تر شود. و موسسات پولی نیز می توانند خدمات خوبی از جمله تسهیلات و سایر خدمات بانکی به مردم ارائه دهند.

صالح آبادی با استقبال از نظرات و پیشنهادات فعالان این حوزه ابراز امیدواری کرد: امیدواریم در آینده نزدیک شاهد خبرهای خوبی در این حوزه و اجرایی شدن ایده های جدید از محیط آزمون باشیم.

وی افزود: در این راستا، تعهد بانک مرکزی به عنوان ناظر پولی و بانکی این است که بستر و شرایط لازم را برای رشد و توسعه نوآوری‌های فناوری در کشور فراهم کند و این نوآوری‌ها را تا رسیدن به مرحله تسهیل کند. خروج، اورژانس. . بنابراین امیدوارم این نشست سرآغاز گامی مثبت در حوزه فناوری و بانکداری در کشور باشد.


رئیس شورای عالی فضای مجازی: در فضای آزمون رگولاتوری به نقش ورودی های جدید و ذینفعان توجه شود.

همچنین در این نشست دکتر سید ابوالحسن فیروزآبادی رئیس شورای عالی فضای مجازی با تقدیر از اقدام رئیس کل بانک مرکزی در راه اندازی سندباکس گفت: توجه دکتر صالح آبادی به این موضوع در اولین سال مسئولیت خود قابل تقدیر است.

وی نگاه حاکمیتی به این حوزه را نیز مانند سایر نقاط جهان محافظه کارانه می داند و می افزاید: البته این نگاه درست است، زیرا در اقتصاد ما بانک بازیگر اصلی است. اما در عین حال در دوره جدید باید شجاعت دستیابی به توسعه را نیز در نظر گرفت.

رئیس شورای عالی فضای مجازی با اشاره به کشف سندباکس (محیط تست نظارتی) در بانک مرکزی، یادآور شد: امیدوارم در ساختاری که امروز تعریف شده است، نقش تازه واردان و ذینفعان در بازار بلوک Pay چین باشد. .

وی افزود: باید از منظر مکانیزاسیون و کسب و کار الکترونیکی به سمت روش های نوین و شخصی سازی خدمات و توانایی تحقق شبه پول حرکت کرد که این امر مستلزم جسارت، نظام سیاسی و انسجام در کشور است و به همین دلیل است. اعتقاد بر این است که این کار مبتنی بر همگرایی دیدگاه ها و دستیابی به توافق برای دستیابی به توسعه اقتصادی کشور است که در شرایط امروز بسیار ضروری است.

معاون فناوری های نوین بانک مرکزی: محیط تست بانک مرکزی، محیطی مبتنی بر بازی برنده و تعامل دو سویه است.

همچنین در این مراسم معاون فناوری های نوین بانک مرکزی با بیان اینکه در راستای توسعه اقتصاد دیجیتال و حرکت از کسب و کار سنتی به سمت کسب و کارهای پویا و نوآورانه، دارای نوعی دوگانگی متناقض هستیم، گفت: اگرچه این رویکرد ثروت و اشتغال در کشور کمک می کند، اما برای کسب و کار با خطرات و مشکلاتی مواجه هستیم، بنابراین باید آنها را تنظیم کنیم.

وی افزود: به دلیل کسب و کارهای نوظهور و ندیدن همه ابعاد آن و از سوی دیگر کندی روند نظارتی، نمی‌توانیم با نوآوری و در نتیجه تصمیمی که بانک‌های مرکزی و رگولاتوری در سراسر جهان به آن نیاز دارند، پیش برویم. راه حل ایجاد یک جعبه شنی (محیط تست برای راه اندازی) است.

محرمیان گفت: در فرآیند سندباکس (محیط تست رگولاتوری) زمینه مجوزهای محدود برای برخی از مشاغل که هنوز اندازه آنها مشخص نشده است، وجود دارد تا بتوانند فعالیت خود را آغاز کنند و پس از یادگیری نحوه توسعه و ادامه فعالیت های خود. کسب و کارها در نهایت شرایط را برای تعامل دوجانبه بین تنظیم کننده و کسب و کار فراهم خواهند کرد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی یادآور شد: کسب‌وکارها با حضور در این فضای جدید می‌توانند مقررات مربوطه را تحت نظارت و همکاری تبیین کنند، ضمن اینکه این فضا به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا یک نهاد خاص مسئول و به عنوان یک نتیجه تعامل در این فضا شکل می گیرد که منجر به یک بازی برنده می شود.

محرمیان ادامه داد: فعالیت ها در این راستا از سال گذشته آغاز شد و در نهایت با حضور دکتر عبداللهی و نگاه ویژه رئیس کل بانک مرکزی و نگاه نوگرایانه معاون نظارتی بانک مرکزی کار پیش رفت و امروز ما باز شدن فضای آزمون را ببینید مقررات بانک مرکزی «البته معتقدم در ابتدای راه هستیم؛ در این مسیر فرهنگ های زیادی باید تغییر کند، روش های زیادی باید تغییر کند و فعالان این حوزه باید تغییر کنند. رویکردهای خود را با این حوزه جدید تطبیق دهند، این رویداد سرآغاز یک اتفاق خوب خواهد بود، در حالی که کسب و کارها در فضایی آرام تر فعالیت می کنند و مقررات آنها با همکاری بانک مرکزی تصویب می شود.

در توضیح سند بانک مرکزی لازم به توضیح است که یکی از رویکردهای سیاست گذاری و تسهیل کسب و کارهای جدید، استفاده از روش محیط های آزمایشی نظارتی (سندباکس های نظارتی) است که برای شناسایی جوانب مختلف و نحوه صدور و صدور مجوزهای لازم

در این رویکرد قانونگذار باید با توجه به جذابیت و ذاتی بودن این حوزه، ارائه راهکارهای خلاقانه در حوزه فین تک و ثبات سیستم های مالی را با ایجاد قوانینی متناسب با حوزه کسب و کار شرکت های فعال در حوزه فین تک متعادل کند. ریسک فناوری و مدیریت و کاهش خطرات مرتبط با آن.

به طور خلاصه، محیط آزمون نظارتی مکانیزمی است که تنظیم‌کننده‌ها برای نظارت بر امور مالی موجود و کسب‌وکارهای جدید و بررسی دقیق آن‌ها، شناسایی مدل کسب‌وکار و ریسک‌های مربوطه و سپس ارائه مجوزها و مقررات مناسب برای آنها ایجاد می‌کنند تا بتوانند وارد بازار شوند. بازار.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید