اصلاح و تصویب نهایی «قانون اصلاح عدالت آموزش پزشکی» امروز در مجلس شورای اسلامی


ساعت: 09:05
تاریخ انتشار: 1301/10/04
کد خبر: 1919524

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در صحن علنی امروز از اصلاح و تصویب قانون نهایی عادلانه بودن تحصیل در پذیرش دانشجو خبر داد و گفت: کمیسیون آموزش در تلاش است تا همه پزشکان مناطق محروم اعم از سهمیه ای و آزاد از مالیات برخوردار شوند. معافیت ها و افزایش کارایی

مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی با بیان عدالت آموزشی گفت: مروری بر بحث اصلاح و الحاقیه قانون ایجاد عدالت آموزشی از خرداد ماه در کمیسیون مجلس اجرا می شود، بنابراین محور اصلی این بحث تامین پزشک در مناطق محروم است. بررسی ها نشان می دهد که طبق قانون سال 89 و 92 این قانون چندان منطقی و منطقی نیست زیرا طبق قانون 30 درصد ورودی در رشته های پزشکی عمومی، متخصصان پزشکی و سایر شاخه های گروه پزشکی از اولویت جذب دانشجو در مناطق محروم و با توجه به نیاز استان ها و در چارچوب نظام پذیرش.

مدام این را می گفت دوره تحصیل تعیین شده در مناطق محروم سه گانه است، گفت: مهمتر از همه این که این گروه در این ایام اجازه افتتاح مطب و کار پزشکی را ندارند و همین امر باعث شده است که پزشکان (حدود 90 نفر) پس از فارغ التحصیلی برای اتمام دوره تعهدی مراجعه نکنند. .

وی در ادامه با بیان اینکه بررسی های لازم در خصوص اصلاح این قانون در کمیسیون آموزش مجلس انجام شده است، گفت: بر اساس اصلاحیه قانون ایجاد عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در آموزش عالی و تخصصی. در دوره ها کار کارشناسی دقیقی در کمیته آموزش انجام شده است و در کمیته آموزش و تحقیقات دکتر این طرح در کمیته رئیسه و فردا در مجلس شورای اسلامی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و در واقع باید گفت که این کمیته سعی در کاهش این مدت تعهد، معقول ساختن آن دارد و از سوی دیگر مشوق هایی برای پزشکان خود اندیشیده است تا با رغبت بیشتری در مناطق محروم کار کنند و بیشتر بمانند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، کلیات طرح اصلاح قانون عدالت آموزشی در رشته های پزشکی را تصویب کرد و گفت: مدت تعهد رشته های دارای دکتری عمومی پزشکی مانند دندانپزشکی و داروسازی 1.5 برابر در نظر گرفته شده است. دوره مطالعه و همچنین متخصصان پزشکی تا 1. 7 برابر دوره تعریف شده است. یعنی اگر سابقه پزشکی 7 سال باشد در 1.7 ضرب می شود و پزشک برای این مدت تعهد دارد. همچنین پس از گذراندن نیمی از این مدت می تواند در معاینه دستیار تخصصی حاضر شود و پس از گذراندن دوره، وظایف هر دو مرحله را پشت سر بگذارد.

ویس کرمی در پایان گفت: کمیسیون آموزش در تلاش است تا تمامی پزشکان مناطق محروم اعم از مشمول سهمیه و یا آزاد دارای معافیت مالیاتی و افزایش بهره وری باشند و از این حیث پیش بینی می شود این طرح نسبت به سال گذشته حداقل تغییرات را داشته باشد. آنچه به تصویب کمیته رسید تا در صحن مجلس تصویب شود.

باید بگویم؛ مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی در اظهارنظر کارشناسی خود درباره «طرح اصلاح قانون ایجاد عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های کارشناسی ارشد و تخصصی»، مصوب 8 فروردین 1388 با اصلاحات و الحاقیه‌های بعدی، مصوب 1388. کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری شورای اسلامی، تبصره‌ها

طرح مذکور برای اولین بار در تاریخ 9 دی ماه 1398 تحت عنوان “اصلاح تبصره 4 بند 3 ماده 1 قانون ایجاد عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلی تکمیلی و تخصصی” شامل اطلاعیه دریافت شد. ليكن كميته فوق مواد جديدي را به آن اضافه كرد، جايگزين و تصويب شد.

طرح حاضر در نظر دارد ضمن ایجاد مشوق ها و امتیازات در خصوص تعهدات مندرج در این قانون ضمن ایجاد رضایتمندی برای متعهدین حاضر و افزایش انگیزه داوطلبان برای ورود به عرصه پست مربوطه در آینده و از سوی دیگر، محدودیت ها و همچنین مجازات برای کسانی که از تعهدات مذکور پشیمان می شوند، تعیین می کند.

مشوق ها و محدودیت های اصلی عبارتند از:

* کاهش ضریب خدمت برای کلیه مشمولان قانون

* کاهش میزان تعهد خدمت برای زوجین متعهد به خدمت در ازای بچه دار شدن

* افزایش کارایی، محاسبه مالیات حقوق با نرخ صفر و امکان استخدام کارمندان

* مجوز حضور در آزمون دستیاری مشمولان استعدادهای درخشان

* ممنوعیت فعالیت غیرانتفاعی پزشکی، ایجاد مطب و داروخانه در خارج از استان محل خدمت، ارائه مدارک تحصیلی، ریز نمرات، تاییدیه تحصیلی و گواهی علمی تا پایان خدمت، جرم انگاری عدم ایفای تعهدات یا انجام ناقص تعهدات. تحت قانون

دیدگاهتان را بنویسید