اصولگرایان به دنبال لغو “جمهوری” هستند

اصولگرایان به دنبال لغو “جمهوری” هستند

گروه سیاسی : بعد از روی کار آمدن مجلس و دولت دست اصولگرایان می بینیم که جریان اصولگرایی وضعیت آشفته ای به خود گرفته و برای حضور فعال خود اکنون به انتقاد از هم تیمی های خود می پردازند. لازم به ذکر است که گروه هایی که با تندروها همگام هستند در حال حاضر در مجلس بسیار فعال هستند و به همین دلیل قدرت لابی گری قوی دارند و می توانند در حوزه های مختلف تاثیرگذار باشند. به علاوه نقش و سهم مهمی در تشکیلات حکومت داشتند. این نقطه قوت و نفوذ آنهاست در حالی که آشکارا در سیاست های سیاسی خود با اصولگرایان اختلاف نظر عمیقی دارند. این تضاد و اختلاف نظر به منافع اصولگرایان آسیب می رساند و آرامش فضای سیاسی را تحت تأثیر قرار می دهد. مثلاً اعضای بیسندری در خصوص اتفاقات اخیر اظهارنظرهای بسیار تند می کنند و از آنجایی که برخی این طیف را همان اصولگرایی می دانند، طبیعی است که چهره اصولگرایی در نزد افکار عمومی مخدوش شود. دقیقاً به همین دلیل است که این روزها فاصله این دو گروه بیشتر شده و ممکن است در آینده شاهد تقابل بین طیف های تندرو و معتدل جبهه اصولگرا باشیم. مشکل اصلی اینجاست که گروه های افراطی عموما با فضای سرد انتخابات مشکلی ندارند. در واقع از تنوری پیروی می کنند تا افراد کمتری به پای صندوق های رای بروند و در نتیجه بتوانند از کم بودن آرا برای تصاحب کرسی های بیشتر در مجلس بهره ببرند و دست برتر را در قانون گذاری داشته باشند. همه اقشار سیاسی اعم از طیف های مختلف اصولگرایی و اصلاح طلبی و … باید دست به دست هم بدهند تا اختلافی را که حدود 2 ماه است کشور را گرفتار کرده است، بازگردانند.

اکنون اما به نظر می رسد شرایط در اردوگاه اصولگرایان به سمتی پیش می رود که حتی چهره های تندرو نیز از جناحی که همواره به دنبال به حاشیه راندن جمهوریت و روی کار آوردن حکومت اسلامی است، به شدت انتقاد می کنند. روز گذشته «جلیل محبی» دبیر سابق ستاد عمرو به معروف و البته فعال سیاسی اصولگرا در توییتر خود با اشاره به هشدار اصلاح طلبان به برخی از اصولگرایان نوشت: اصلاح طلبان به اصولگرایان گفتند که شما. آیا شما جمهوریت را قبول ندارید و به دنبال حکومت هستید، آیا اسلام گرا هستید ظاهراً حق با آنها بود!

برخی تأکید می کنند که طیفی از جریان های اصولگرا که ما آنها را عمدتاً تنوری می نامیم، در صدد ایجاد حکومت اسلامی با حصار دور ایران هستند، همان طور که موبهی خاطرنشان کرد. آنها این روند رادیکال را در مقابل طیفی از شخصیت های رژیم میانه رو قرار می دهند که با تکیه بر قانون اساسی جمهوری اسلامی می کوشند مسیر توسعه ایران را هموار کنند. حضور چهره های تندرو که دبیر سابق ستاد عمرو به معروف به آن اشاره کرد، حضور پر رنگی در مجلس، دولت و دیگر نهادها و سازمان ها دارد و همین موضوع نگرانی تندروها را افزایش داده است. آنچه از توئیت این فعال اصولگرا استنباط می شود، سیاست هایی است که در قالب جمهوریت نمی گنجد و حتی باعث نگرانی چهره های تندرو شده است و اکنون باید بگوییم که شهروندان و طیف های مختلف سیاسی دست به کار شده اند تا جلوی گسترش را بگیرند. فضای فعالیت افراط گرایان

جلوگیری از افزایش تحرک افراط گرایان

«حسین کنعانی مقدم»، سیاستمدار و فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که چرا اکنون در چنین شرایطی که چهره های اصولگرا از طیفی که با نقل قول های اصلاح طلبان به دنبال کم رنگ کردن جمهوری ایران هستند، انتقاد می کنند، به خبرنگار «آرمان امروز» گفت: «به نظر می رسد با نزدیک شدن به انتخابات شورای اسلامی، شاهدیم که تفنگ اصولگرایان مختلف شروع به تشدید فعالیت های تبلیغاتی خود برای تخریب یکدیگر کرده است. همچنین باید توجه داشت که طیف های مختلف اصولگرایی در شرایطی که رقیب سیاسی دیگری ندارند مشغول حمله به یکدیگر هستند که می تواند فضای سیاسی ایران را دچار سردرگمی کند. در این شرایط نیازمند آرامش فضای سیاسی هستیم تا بر مشکلات همکاری همه جناح ها فائق آییم. البته نظر ما این است، اما از سوی دیگر باید منتظر افزایش تنش ها و هجمه های رسانه ای طیف های مختلف اردوگاه اصولگرا باشیم که با نزدیک شدن به اسفند 1402 با شدت بیشتری مواجه خواهیم شد.»

وی با اشاره به اهمیت قانون اساسی و تاکید بر جمهوریت ادامه داد: یکی از اهداف انقلاب 57 این بود که اسلام و جمهوری در کنار هم باشند. این نشان می دهد که نه طیف سیاسی خاصی می تواند جمهوری را رتبه بندی کند و نه طیفی در نظام می تواند مستقل از جمهوریت به اسلام توجه کند. قانون اساسی ایران مبتنی بر ادغام هر دو مورد است و ما باید در این مسیر حرکت کنیم. باید به این نکته نیز اشاره کنیم که باید با این انحرافات مقابله کرد تا با سکوت، فضا را برای فعالیت افراطیون گسترش ندهیم. با افزایش دامنه فعالیت این جناح ها قطعا با کاهش فعالیت چهره های متعادل نظام مواجه خواهیم شد چرا که جایی برای همکاری و تبادل نظر نخواهد بود.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان از آلوده شدن فضای سیاسی توسط چهره هایی که به دنبال حکومت اسلامی هستند جلوگیری کرد، ادامه داد: توجه داشته باشید که این نوع تفکر در بین مردم و طیف های سیاسی جایی ندارد. . واضح است که باید از ادامه فعالیت تک تیراندازان در جبهه های تندرو جلوگیری کنیم و با تاکید بر جهاد تابین و بازکردن فضای گفتمان در کشور، آنها را در مقابل دیدگان شهروندان قرار دهیم تا پاسخ مردم را بشنوند. مردم از آنها خواهند پرسید که چرا می خواهید جمهوری را کم رنگ و اسلام را رنگارنگ تر کنید؟ همه چیز باید در چارچوب قانون باشد و هر چیزی که در این چارچوب نباشد غیرقانونی تلقی می شود و در کشور قابل اجرا نیست. قانون اساسی یکی از ارکان هر نظام سیاسی است و با کمرنگ شدن آن راهی برای فعالیت گسترده تندروها باز می شود که حتی خود اصولگرایان هم آن را قبول ندارند.

منبع: آرماند تودی

دیدگاهتان را بنویسید