اطلاعیه آخرین جزئیات ثبت نام حج

اکبر رضایی اعلام کرد: ثبت نام کاروان های حج 1401 از ساعت 10 صبح روز یکشنبه 18 اردیبهشت ماه از طریق سامانه «رزرو» حج به نشانی https://reserve.haj.ir آغاز می شود.

چه کسی به حج می رود؟
رضایی با اشاره به سهمیه حج امسال در ایران که حدود 39 هزار و 635 نفر تعیین شده است، گفت: امسال موفق به حضور، برگزیده و واجد شرایط اعزام شده اند. این افراد باید در تاریخ مشخص شده ثبت نام را تکمیل و کاروان خود را انتخاب کنند.

معاون حج و عمره سازمان حج و عبادت افزود: ظرفیت برآورد شده برای زائران ایرانی 39 هزار و 635 نفر است که تعدادی از آنها کادر اجرایی ستاد و کاروان، پزشکان و … هستند.

عربستان سعودی فقط برای متولدین اول جولای 1983 ویزای حج صادر می کند
وی همچنین تاکید کرد: بر اساس شرایط اعلام شده از سوی وزارت حج و عمره عربستان، متقاضیان بالای 65 سال روادید دریافت نمی کنند و وزارت حج و عمره عربستان نیز اعلام کرده که در حج امسال تنها ویزای حج صادر می شود. خطاب به متولدین 31 تیر 1362 «متعاقباً صادر می شود.

تکلیف 65 ساله چطور؟
وی افزود: افراد بالای 65 سال که قبلاً ثبت نام و هزینه حج 99 را انجام داده اند در صورت عدم استرداد وجه در اولویت حج آینده خواهند بود. از این بستگان خواسته شده است که وضعیت فعلی خود را حفظ کنند و برای ادای حج تسلیم نشوند، آیندگان از حق تقدم و امتیاز تثبیت نرخ ارز برخوردار خواهند شد.

به گفته قائم مقام سازمان حج، حدود 22 هزار نفر از زائران ثبت نام شده حج در سال 99 بالای 65 سال سن داشته اند.

واکسن های ایرانی مورد تایید عربستان سعودی قرار نگرفته است
رضایی درباره واکسیناسیون حجاج عربستان سعودی توضیح داد: همه زائران مشمول حج باید دو نوبت کامل واکسن تاج را دریافت کرده باشند که از جمله واکسن های تایید شده توسط وزارت بهداشت عربستان، آسترازنکا و واکسن “سینوفارم” در سبد واکسیناسیون این کشور است. قرارداد کشور ما متقاضیان برای تکمیل واکسیناسیون خود باید یکی از این دو واکسن را تکمیل کنند.

وی افزود: یکی دیگر از شروط حج امسال این است که نمازگزاران 72 ساعت قبل از حرکت در یکی از آزمایشگاه های مورد تایید وزارت بهداشت آزمایش PCR انجام دهند و در بدو ورود گواهی منفی داشته باشند.

معاون حج و عترت گفت: رایزنی ها و هماهنگی های لازم در خصوص واکسیناسیون زائران و انجام تست PCR در مراکز مورد تایید و صدور کارت واکسیناسیون و شرایط و نحوه برگزاری آموزش ها با وزارت بهداشت انجام شده است.

در صورت خالی بودن کاروان ها از خرداد ماه سال ۱۳۸۶ با دارندگان فیش حج فراخوان داده می شود.
معاون حج و فوت سازمان حج و زیارت ادامه داد: تاریخ ثبت نام اولیه افراد ملاک انتخاب آنها برای حضور است. در این مرحله ثبت نام ها مجاز به تکمیل ثبت نام حج تا تاریخ 31 اسفندماه 96 هستند و سامانه «رزرو» تا تکمیل ظرفیت کاروان باز است و در صورت تکمیل نشدن ظرفیت کاروان، اولویت ها بعد از خردادماه 96 اعلام می شود.

رضایی همچنین از رایزنی و مکاتبه با وزارت حج عربستان و فوت برای افزایش سهمیه حج در ایران خبر داد و گفت: در این زمینه مکاتبه با وزارت حج و 5000 سهمیه دیگر درخواست شد. انجام خواهد شد و با اولویت فراخوان خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال رصد و منتظر پاسخ وزارت حج عربستان و صدور روادید آنها هستیم تا تیم های کارشناسی و اجرایی سازمان حج را برای انعقاد قرارداد اعزام و اقدامات لازم را انجام دهند. تیم های اجرایی برای انعقاد قراردادهای لازم برای اقامت، حمل و نقل، پذیرایی و تدارکات و غیره به عربستان سعودی سفر خواهند کرد. با طرفین قرارداد

پروازهای حج از 25 خرداد آغاز می شود
رضایی با اشاره به هماهنگی های انجام شده با سازمان هواپیمایی کشوری و هواپیمایی جمهوری اسلامی اعلام کرد: تاریخ شروع اعزام زائران به عربستان 15 ذیقعده برابر با 25 خرداد ماه است. جابجایی زائران با 29 سفر حج برابر با 16 مرداد ماه به پایان می رسد. امیدواریم با همکاری تمامی دستگاه های اجرایی و دستگاه های همکار عملیات حج بر اساس برنامه زمان بندی شده انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید