اطلاعیه سه تغییر مهم در کنکور 1402

اطلاعیه سه تغییر مهم در کنکور 1402

روز جدید به گفته رئیس سازمان سنجش امنیت اثر سوابق تحصیلی، لغو دروس عمومی و حذف زیرگروه ها تغییراتی است که در صورت ابلاغ این مصوبه تا نیمه تیرماه سال آینده اجرایی می شود.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی سه تغییر اساسی در کنکور 1402 ایجاد کرده است، گفت: سال آینده اجرایی می شود.

دکتر عبدالرسول پورعباس در بخشی دیگر از نشست خبری امروز سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص جزئیات مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد تغییرات در کنکور 1402 گفت: قانون در مجلس قانون لغو کنکور مشخص شد. قانون تاکید می کند که تا سال 92 باید کنکور 100 درصد لغو شود یعنی. پرونده های آموزشی تولید شده توسط آموزش و پرورش جایگزین آزمون سراسری و سراسری شود و کنکور برگزار نشود و فقط ثبت نام و پذیرش انجام شود.

وی افزود: علت حذف نشدن کنکور طبق قانون فوق این است که تنها 10 درصد از دانش آموزان سال دوازدهم دارای سوابق تحصیلی بوده اند. سرانجام در سال 1392 این قانون به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و قانون جدید ارزیابی و تصویب ابلاغ شد. در این قانون از گذشته کناره گیری کردند. سقفی برای لغو کنکور تعیین نکردند و اعلام کردند تا حد امکان می توان سوابق تحصیلی را ارائه کرد.

به گفته رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، بر اساس قانون فعلی 85 درصد ظرفیت برای دریافت پرونده های آموزشی اختصاص داده شده است. این ظرفیت از جمله دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه فنی حرفه ای قبلا تکمیل شده است. پذیرش بر اساس دیپلم و نتیجه سال گذشته انجام می شود و 15 درصد مابقی ظرفیت طبق قانون به صورت ترکیبی از سوابق تحصیلی و 10 دوره دوازده ساله همراه با آزمون سراسری می باشد.

پورعباس افزود: امسال 40 درصد نتایج این دوره ها تاثیر مثبت و 60 درصد تاثیر نهایی آزمون سراسری بر پذیرش دانشجو دارد.

وی بیان می کند که در تیرماه 1400 در دولت یازدهم در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیمی برای کنکور گرفته شد که دچار مشکل شد. به دلیل عجله، قسمت هایی از بندهای مرتبط دیده یا حذف نشدند و این مشکل اجرا را با مشکل مواجه کرد. و از آن زمان جلسات تخصصی با شورا داشتیم تا 10 بند که مشکل داشت و نیاز به اصلاح داشت را احصا کنیم. اصلاحیه به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد و ما به جایی رسیده ایم که این مشکلات قابل حل است.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: نقاط اختلاف این سازمان و شورا سه مورد است که عبارتند از تاثیر قطعی یا مثبت سوابق تحصیلی، حذف زیر گروه ها و حذف دروس عمومی از کنکور. تصحیح می کند. خوشبختانه این اصلاحیه در جلسه 18 خرداد 1401 شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

وی گفت: تصمیم جدید در مورد کنکور باید قبل از ارزیابی توسط رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام شود. این مصوبه باید برای ارزیابی به رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شود. در صورت اطلاع از کنکور 1402 بر اساس تاییدیه عمل می کنیم. در صورت عدم اطلاع، هیئت سنجش و پذیرش باید تصمیم بگیرد که کنکور 1402 با روند کنکور 1401 و تغییرات جزئی برگزار شود.

پور عباس با بیان اینکه بعد از کنکور سراسری 1401 باید در مورد کنکور 1402 اطلاع رسانی کنیم، افزود: پیشنهاد این است که تا نیمه تیرماه کنکور 1402 به مردم اطلاع رسانی شود که این روند اجرایی می شود. یا مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرا می شود یا مصوبات قبلی مجلس شورای اسلامی ملاک عمل خواهد بود.

وی تاکید کرد: مصوبه فوق از زوایای مختلف قابل بررسی است و نظرات مخالف و متفق القول وجود دارد. یکی از بندها این بود که پایه آموزشی کامل باشد. من موافق نبودم چون معتقد بودم آموزش کامل وجود ندارد. این بند اصلاح شده است. یکی از حرف ها این بود که فرد تحصیلات مناسبی دارد که آن هم اصلاح شد.

به گفته این مقام مسئول، در خصوص حذف دروس عمومی نظرات متفاوتی وجود دارد. از آنجایی که کنکور یک مسابقه است، اگر قرار است این دروس باقی بماند، باید برای همه بماند، اگر قرار است لغو شود، برای همه باید لغو شود. یک دیدگاه این بود که حذف دروس عمومی از کنکور به آن ارزش بیشتری می بخشد. اما حضور یا عدم حضور این دوره ها روی همه داوطلبان یکسان است.

پور عباس تاکید کرد: در مورد تاثیر قطعی سوابق تحصیلی نظرات مخالف و اتفاق نظر زیادی وجود دارد. طرفداران پرونده او در تلاش هستند تا رونوشت واقعی این بیانیه را به صورت آنلاین در دسترس قرار دهند. طرفداران پرونده او در تلاش هستند تا رونوشت واقعی این بیانیه را به صورت آنلاین در دسترس قرار دهند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: اینکه باید تعدیل ارزشیابی داشت نیز از مواردی است که در این زمینه وجود دارد. قطعاً فردی که می خواهد در بهترین رشته قبول شود سعی می کند نمره بهتری بگیرد. چالش اصلی در اینجا تأثیر نهایی سوابق تحصیلی است. در مورد تأثیر مثبت، میانگین امتیاز یا امتیاز اگر نتیجه کلی فرد را افزایش دهد تأثیر خاصی دارد، اما اگر نتیجه کلی فرد را افزایش دهد تأثیری ندارد.

وی با بیان اینکه در سال 1402 اما اتفاقی که می افتد این است که سوابق تحصیلی روی نمره کل تأثیر می گذارد و نمره کم و زیاد می شود، گفت: در کنکور سال 1402 با سه تغییر مواجه هستیم که تأثیر سوابق تحصیلی مشخص است، حذف. دروس عمومی و حذف زیرگروه ها این تغییرات هستند.

رئیس سازمان سنجش در خصوص اینکه ممکن است مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای سنجش و تعیین تکلیف اجرایی کنکور 1402 ابلاغ نشود، گفت: با توجه به ترمیم معدل برای در پشت کنکوری ها باید تاکید کرد که در صورت اعلام تصمیم بلافاصله هیات سنجش و پذیرش تشکیل جلسه داده و خط مشی های کنکور 1402 را مشخص می کند.

موج تاکید کرد: یکی از سیاست های مهم تعیین زیر گروه ها و نحوه آزمون دو بار در سال و ضرایب زیر گروه ها است. در این مصوبه ماده 9 به شورای سنجش و پذیرش به عنوان یکی از اعضای اصلاح شده و کلیه اختیارات تعیین تکلیف کلیه موارد مبهم از جمله نداشتن سوابق تحصیلی، نداشتن مدرک تحصیلی مورد نیاز و شرایط متفاوت داوطلبان داده شده است. .

دیدگاهتان را بنویسید