اعتصاب یکشنبه ها و تظاهرات در شهرهای کشور

اعتصاب یکشنبه ها و تظاهرات در شهرهای کشور

روز جدید : در پی سقوط تاریخی ارزش ریال، امروز نرخ دلار آمریکا در بازار تهران از مرز 33 هزار تومان گذشت تا برای دومین روز متوالی رکورد افزایش قیمت دلار را بشکند.

قیمت سکه طلا نیز از مرز 16 میلیون تن گذشت و بسیاری از کسبه بازار از جمله بازار امین تهران مغازه های خود را بستند و در خیابان ها شعار سر دادند. همزمان با این تجمع، تعدادی از شهرهای دیگر از جمله اصفهان، اراک و شیراز میزبان تجمع و تظاهرات بازنشستگان تامین اجتماعی بودند. افزایش لحظه ای و سرسام آور قیمت ها، مالیات های بالای مشاغل و سقوط آزاد ارزش ریال که منجر به گسترش فقر و رشد فزاینده فساد اقتصادی شده است، از دلایل این اعتراضات است.

این در حالی است که صبح روز یکشنبه ده ها شهروند تهرانی در اعتراض به قطعی مکرر برق مقابل برق منطقه ای تهرانپارس در منطقه تهران در خیابان فرجام تجمع کردند. تظاهرکنندگان در اعتراض به سیاست دولت شعار «آب، برق، زندگی، حق مسلم ما» سر دادند.

در منطقه امین خزور تهران نیز تجار این منطقه در اعتراض به افزایش سرکشی مالیات بخش خصوصی دست به اعتصاب زدند. تجار منطقه به همراه سایر همکاران خود دست به اعتصاب زدند و شعار «ساکت، ساکت» سر دادند و از دیگر مشاغل خواستند به این اعتصاب بپیوندند. معترضان پس از بسته شدن مغازه ها به خیابان ها ریختند و در اعتراض به وضعیت اقتصادی شعار سر دادند.

معترضان در اعتراض به نوسانات بالای دلار، مالیات های بالا، جریمه های روزانه و مصادره اجناس تجاری در میدان بهارستان و مجلس راهپیمایی کردند. در این مسیر ماموران پلیس و نیروهای غیرنظامی از ورود معترضان به منطقه جلوگیری کردند. نیروهای امنیتی با موتورسیکلت به جمعیت معترض حمله کردند و از ادامه راهپیمایی جلوگیری کردند.

همچنین گزارش هایی از اعتصابات گسترده بازار در شهر اراک در اعتراض به سیاست مالیاتی منتشر شده است. کسبه و اصناف بازار اراک اعتصاب کردند و فعالیت خود را متوقف و واحدهای صنفی خود را تعطیل کردند. این اعتصاب در اعتراض به سیاست مالیاتی و افزایش چند برابری بدون اطلاع قبلی مالیاتی سازماندهی شد. نمایندگان تشکل های صنفی و اصناف سراسر کشور نسبت به افزایش مالیات معترض هستند و خواهان بازنگری در قوانین مالیاتی هستند.

همچنین راهپیمایی اعتراضی بازنشستگان تامین اجتماعی امروز در بسیاری از شهرها از جمله اراک، کرمانشاه، اردبیل، ساری، اهواز، اصفهان، بروجرد، امیدیه، زنجان، مشهد و … برگزار شد و معترضان شعارهایی را علیه مسئولان سر دادند.

بازنشستگان تامین اجتماعی که پس از اعتراضات مکرر ماه ها به مطالباتشان بی پاسخ مانده است، بار دیگر در اعتراض به دستمزدهای پایین و وضعیت نابسامان معیشتی به خیابان ها آمدند. اجرای کامل طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان، اعمال بیمه تکمیلی و پرداخت اضافی هزینه های درمانی در زمان بازنشستگی از خواسته های معترضان است.

دیدگاهتان را بنویسید