اعمال قانون عجیب علیه کایدی و محبی

روزنامه فرهیختگان امروز گزارش مفصلی از تغییراتی که در قوانین جذب بازیکن ایجاد می شود فاش کرد و پیگیری های ورزش سه نشان می دهد برخی موارد ذکر شده صحت دارد.

مهمترین بندی که مورد توجه اهالی فوتبال قرار گرفته این است که بازیکنان لژیونر نمی توانند با باشگاه های ایرانی قرارداد اجاره ببندند. این قانون عجیب و محدودکننده ای است و مشخص نیست چرا به عنوان قانون اجرایی واگذاری ها وضع شده است.

اعمال قانون عجیب علیه کایدی و محبی

پیام محبی، محمد محبی و مهدی قیدی در حال حاضر به صورت قرضی از سه باشگاه پورتیموننسه، الاهلی و سانتا کلارا هستند و در فوتبال ایران بازی می کنند که دلیل این تصمیم محدودیت مالی باشگاه هایی است که این بازیکنان را به خدمت گرفته اند. در واقع بازخرید بازیکنانی مانند کایدی، محیبی و فراسیم به تعداد زیادی نیاز داشت که باشگاه های ایرانی توان خرید آن را نداشتند و به همین دلیل از تصمیم گرفتن وام در فصل گذشته برای استفاده از خدمات این بازیکنان مطرح استفاده کردند. این یک سیاست طبیعی است که با توجه به مشکلات مالی باشگاه های ایرانی نکته خاصی ندارد اما با قانون جدید اگر در ابتدای فصل بود هیچ یک از این سه بازیکن نمی توانستند به باشگاه های ایرانی جذب شوند مگر اینکه خرید نهایی آنها اتفاق بیفتد. .

در همان زمان قانون دیگری در خصوص لژیونرهای ایرانی تصویب شد و آن این است که در صورت بازگشت این بازیکنان به باشگاه های ایرانی تا زمانی که پاسپورتشان ایرانی است به عنوان سهمیه خارجی وارد لیست تیم شوند. به عنوان مثال اگر بازیکنی مانند محمد نادری قصد بازگشت از لیگ ترکیه به ایران را داشته باشد، باشگاهی که او را به خدمت گرفته عملا باید یکی از سهمیه های خارجی خود را به این موضوع اختصاص دهد که البته با توجه به افزایش سهمیه خارجی این موضوع کاملاً مشکل ساز نیست، مشکل تلقی نمی شود، اما به هر حال تغییر این قانون توجیه خاصی ندارد.

نکته اینجاست که اگر معیار ارزیابی بازیکنان پاسپورت نباشد و TMS و لژیونرهای ایران در سهمیه خارجی قرار بگیرند، به دلیل ممنوعیت لیگ دسته اول برای جذب بازیکن خارجی، این بازیکنان نمی توانند در این رده فعالیت کنند. از فوتبال ایران! و قانونگذار برای این امر پیش بینی خاصی نکرده است.

یعنی اگر مثلا بازیکنی که به لیگ خارجی رفته پیشنهادی از یک تیم دسته اولی داشته باشد با شرایط پیچیده ای مواجه می شود که شاید لازم باشد مجوز جداگانه ای برای این انتقال در نظر گرفته شود.

بحث تغییر قوانین تنها به این دو بند خلاصه نمی شود و نکات دیگری را نیز در بر می گیرد، البته در برخی موارد تغییرات مثبتی نیز رخ داده است، اما این یکی کمی عجیب به نظر می رسد!

دیدگاهتان را بنویسید